2012-02-04, 19:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Har hittills kört med en merkur 34c, art of shaving rakkräm, isreaeli personna blad och nu på sistoende merkurblad för mina personna blad varit slut.

Tänkte beställa 100 fetherblad från ebay för 19 dollar vilket är väldigt billigt. Dock är jag osäker på vilken rakkräm jag ska köra på?

Har tidigare kört med truefitt & hill 1880 på tub som jag älskade, den doftade underbart. Rekomenderar ni att köra på en tub igen eller köpa en raktvål, aldrig testat raktvål innan.

Testa nytt alltid kul att variera sig. Jag rekommenderar bluebeards revenge rakkräm eller Dovos rakktvål på burk.
Citera
2012-02-07, 01:49
Medlem
Gurkan100s avatar
Jag har också gått över till att använda säkerhetshyvel (Edwin Jagger DE89) tillsammans med featherblad. När man väl kommit in i rutinerna är det oslagbart.
Citera
2012-02-07, 14:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Har hittills kört med en merkur 34c, art of shaving rakkräm, isreaeli personna blad och nu på sistoende merkurblad för mina personna blad varit slut.

Tänkte beställa 100 fetherblad från ebay för 19 dollar vilket är väldigt billigt. Dock är jag osäker på vilken rakkräm jag ska köra på?

Har tidigare kört med truefitt & hill 1880 på tub som jag älskade, den doftade underbart. Rekomenderar ni att köra på en tub igen eller köpa en raktvål, aldrig testat raktvål innan.
Har kört med ProRasos raktvål ett bra tag och den är fantastiskt bra! Den finns också som rakkräm.
Citera
2012-02-08, 09:29
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har kört med ProRasos raktvål ett bra tag och den är fantastiskt bra! Den finns också som rakkräm.

Deras raktvål är ju lite speciell också, det är ju mer en blandning av tvål och kräm än ren tvål, väldigt tacksam att börja med alltså.
Citera
2012-02-11, 23:57
Medlem
catlands avatar
Jag har väldigt känslig hy, vilket har gjort rakandet väldigt tråkigt för mig. Dock testade jag att raka mig med sambons intimolja som raklödder. Inte en enda rakfinne! Någon annan som testat detta? Använder en Gillette Super Speed Razor och blad av Wilkingson Sword.
Senast redigerad av catland 2012-02-12 kl. 00:00.
Citera
2012-04-08, 10:15
Bannlyst
Jag brukar köra med engångsrakhyvlar av märket Laser. Ofta så försöker jag köpa Laser Sport men när den inte finns så blir det Laser II istället. Brukar kosta 7-10 kr/st på Rusta och Överskottsbolaget. Brukar raka mig 2-3 gånger i veckan och då brukar en hyvel räcka.

Oöppnade förpackingar:
Framifrån
Bakfrån

Hyvlarna:
Bladen
Undersidan
Ovansidan
Längd
Senast redigerad av PerZerk 2012-04-08 kl. 10:17.
Citera
2012-04-10, 02:59
Medlem
kames avatar
Måste man ha raklödder till säkerhetshyvel? Jag har väldigt gles skäggväxt och en lite grövre moppemusch till mustasch. Har innan rakat mig med gilette med 3 blad. Funkar första gången sen brukar jag få rak finnar. specielt om jag drar 2 drag på samma ställe. Jag har också ofta problem med att vissa hårstrån ger fan i att bli avrakade. Kan alltså dra gång på gång utan att stråt försvinner. Engångshyvlar funkar oftast bättre så länge man använder dom 1 gång.

Min rutin är att jag sköljer rak området men kallt vatten före och efter.

Tänkte inhandla en Mühle samt palmolive raktvål som jag tar på efter?
Bör jag inhandla något mer? Känns väldigt dyrt att köpa borste, lödder och hela köret för så pass gles skäggväxt. Men rakfinnar är något jag avskyr.
Citera
2012-04-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Tänkte inhandla en Mühle samt palmolive raktvål som jag tar på efter?
Bör jag inhandla något mer? Känns väldigt dyrt att köpa borste, lödder och hela köret för så pass gles skäggväxt. Men rakfinnar är något jag avskyr.

Raka dig alltid efter att du duschat så är stråna mjukare, sedan räcker det gott att gnugga lite i ansiktet med stiftet och sedan ta en blöt hand och skubba lite på stubben tills det blir något som liknar lödder. Upprepa tills du har något som liknar raklödder, det viktiga är att det är ett skum och inte ren tvål kvar. Jag gör alltid så när jag reser och det fungerar egentligen väl så bra som när man krånglar med borste etc (fast det har sin charm det också).
Citera
2012-04-10, 17:47
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Raka dig alltid efter att du duschat så är stråna mjukare, sedan räcker det gott att gnugga lite i ansiktet med stiftet och sedan ta en blöt hand och skubba lite på stubben tills det blir något som liknar lödder. Upprepa tills du har något som liknar raklödder, det viktiga är att det är ett skum och inte ren tvål kvar. Jag gör alltid så när jag reser och det fungerar egentligen väl så bra som när man krånglar med borste etc (fast det har sin charm det också).

Okej verkar finnas flera sorter? Hört att det ska finnas en röd som man ska ha?
Menar du att jag ska använda min hand eller en blöt handduk?

Gör det stor skillnad att använda tvål istället för att blöta ner med vatten? Kan förstå om man har skäggväxt ala bluebeard men annars? Mest problem har jag i mustasch området där jag har väldigt svårt att komma åt med en multi-hyvel.
Citera
2012-04-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Okej verkar finnas flera sorter? Hört att det ska finnas en röd som man ska ha?
Menar du att jag ska använda min hand eller en blöt handduk?

Gör det stor skillnad att använda tvål istället för att blöta ner med vatten? Kan förstå om man har skäggväxt ala bluebeard men annars? Mest problem har jag i mustasch området där jag har väldigt svårt att komma åt med en multi-hyvel.

Njae, palmolive finns bara en vad jag vet och den är inte röd. Leta efter en grön förpackning på ICA eller motsvarande, "shaving stick" eller raktvål tror jag att den heter. Det finns även en rakkräm från palmolive, vilket man föredrar är väl en smaksak.

1. Gnid in skägget med tvål, godtycklig mängd.
2. Blöt handen och skubba fram och tillbaka på tvålen så den löses upp till ett lödder, lägg till mer vatten tills det känns bra.

Och det gör en jäkla skillnad, framförallt för att hyveln glider mycket lättare och inte skrapar med en massa hud i onödan.

Youtube:a Mantic59 om du vill ha tips på hur man rakar sig på riktigt, men det har säkert nämnts tidigare i tråden.
Citera
2012-04-10, 20:14
Medlem
kames avatar
Citat:
Njae, palmolive finns bara en vad jag vet och den är inte röd. Leta efter en grön förpackning på ICA eller motsvarande, "shaving stick" eller raktvål tror jag att den heter. Det finns även en rakkräm från palmolive, vilket man föredrar är väl en smaksak.

2. Blöt handen och skubba fram och tillbaka på tvålen så den löses upp till ett lödder, lägg till mer vatten tills det känns bra.

Och det gör en jäkla skillnad, framförallt för att hyveln glider mycket lättare och inte skrapar med en massa hud i onödan.

Youtube:a Mantic59 om du vill ha tips på hur man rakar sig på riktigt, men det har säkert nämnts tidigare i tråden.

Tack så mycket, tittade på några videos från Mantic59 verkade vara bra material.

Bör jag inhandla mig någon After Shave? Kollade på den här http://shavingroom.se/prorasoaftershavelotion-p-119.html?cPath=60_67
Är det nödvändigt?
Citera
2012-04-10, 21:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Det finns en röd Palmolive rakkräm men den säljs inte i Sverige. Tror den är för Amerikanska marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in