2019-03-09, 21:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Autogiro är det sämsta man kan göra för sin privatekonomi. Men fan, Klarna finns ju överallt! Oavsett var du handlar på nätet och irl så tvingas du in till klarna. Oavsett kort eller ej. Så varför kort?

Autogiro är fantastiskt för månadsavgiften till bostadsrättsföreningen men klarna skall inte ha något medgivande, det är mindre vettigt. Finns så många andra kort som är lika bra eller bättre att jag undrar vilken kundkrets de tänker sig knipa? Troligen många av de som redan kör avbetalning via klarna?
Citera
2019-03-09, 21:30
Medlem
cramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Är väl detta som givit dem mest kritik, att de mer eller mindre har som affärside att folk skall missa så att de kan ta ut förseningsavgift?

Själv handlar jag alltid direkt med kreditkort och vägrar lämna mer uppgifter än nödvändigt till klarna, det är inte bra att ett företag blir så dominant på en så liten marknad som den svenska.

Det är inte Klarnas ansvar att se till att folk betalar sina räkningar. Klarar man inte av det och inte vill betala påmimnelseavgift(helt rimligt) får man betala direkt eller lära sig hålla koll.
Citera
2019-03-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Autogiro är fantastiskt för månadsavgiften till bostadsrättsföreningen men klarna skall inte ha något medgivande, det är mindre vettigt. Finns så många andra kort som är lika bra eller bättre att jag undrar vilken kundkrets de tänker sig knipa? Troligen många av de som redan kör avbetalning via klarna?

Jag är jäkligt tveksam till autogiro sen jag jobbade på ett stort företag som gjorde ett misstag och överdebiterade flera kunder på autogirot. Istället för typ 300 kr som var brukligt drogs 5000-10000 kr precis vid månadsslutet. Det tog över en vecka att få tillbaka pengarna och flera av kunderna hade problem att ro ihop sin ekonomi pga det misstaget. Sen dess vill jag godkänna allt som ska betalas.

Angående klarnakortet så finns det väl flera gratiskort utan valutapåslag? Mao inget unikt alls.
Citera
2019-03-09, 21:32
Medlem
Apple Pay är suveränt. Man är igång på minuten. Betalar i princip allting med det.
Citera
2019-03-09, 21:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramus
Det är inte Klarnas ansvar att se till att folk betalar sina räkningar. Klarar man inte av det och inte vill betala påmimnelseavgift(helt rimligt) får man betala direkt eller lära sig hålla koll.

Absolut men god sed i sverige har varit att först skicka en faktura, jag handlar inte via klarnas system - tvingas tyvärr in i det när man handlar online men väljer direkt kortbetalning just för att detta företag tydligen har som affärside att dra in pengar via förseningsavgifter.
Citera
2019-03-09, 21:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkNordicSkies
Jag är jäkligt tveksam till autogiro sen jag jobbade på ett stort företag som gjorde ett misstag och överdebiterade flera kunder på autogirot. Istället för typ 300 kr som var brukligt drogs 5000-10000 kr precis vid månadsslutet. Det tog över en vecka att få tillbaka pengarna och flera av kunderna hade problem att ro ihop sin ekonomi pga det misstaget. Sen dess vill jag godkänna allt som ska betalas.

Angående klarnakortet så finns det väl flera gratiskort utan valutapåslag? Mao inget unikt alls.

Skulle min brf råka överdebitera så gråter jag inte över det, då åker jag i egenskap av ledamot förmodligen på att kolla upp vad som hänt

Nej precis, känns som att klarnakortet är det nya resurs bank - nya sätt för resurssvaga att skuldsätta sig lite mer.
Citera
2019-03-09, 22:19
Medlem
Sitter just nu med ett Revolut och ett Ferratum-kort.

Revolutkortet är förstavalet men har svårt att bestämma mig för vilket kort jag ska ha utöver det. Ferratum har jag redan men har intresserat mig för att införskaffa PFC eller Klarna. Vilket är bäst av dessa och vad är skillnaden? Såg inget om uttag kring klarnakortet, kan väl inte vara obegränsat utan avgift?
Citera
2019-03-09, 22:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Finns ens Apple Pay i Sverige? Och valutapåslag - klarna är ämnat för globetrotters och Mallistorskar?

Det har funnits i Sverige ett bra tag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Tar dom Klarna kortet i andra länder då?
Tex Danmark och Thailand.

Det är ett vanligt Visa-kort så det kommer funka fint överallt.
Citera
2019-03-09, 23:08
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det har funnits i Sverige ett bra tag.

Det är ett vanligt Visa-kort så det kommer funka fint överallt.

Jaså, ok tack!
Citera
2019-03-09, 23:41
Medlem
Klarnakortet kan användas i hela världen om kortterminalen som du försöker att handla i stödjer Visa. Sen finns det en rad olika tjänster, samt produkter som man inte kan handla med Klarnakortet, exempelvis kan man inte gambla med kortet på spelsajter.
Citera
2019-03-10, 00:14
Medlem
MaxDLs avatar
Det som är jäkligt dåligt med klarna är att dom alltid tar påminnelseavgift på 60kr om man glömmer betala sin faktura med 1 dag .. Inte heller får man någon påminnelse innan det är för sent.
Dessutom gömmer dom nästan vilka fakturor man har när man loggar in genom allt grafiskt förmodligen för att disorientera folk, finns liksom ingen klarhet om man har några fakturor att betala om man inte 'letar' efter dom. Snoop Dog i all ära men man vill inte ha grafik framför effektivitet.
Så all in all med avgifterna är Klarna inte så bra. Dom kan gott fixa påminnelsefunktion och sluta råna folket på denna extra avgift. Angående kortet har jag sett reklam om det, men kommer nog inte fixa något kort.
Citera
2019-03-10, 00:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Klarna är ett företag som brinner för kundnöjdheten, det är därför de tagit fram kortet. Det har inget alls att göra med att de som bank kan få större möjligheter att göra tvivelaktiga transaktioner och avgifter.

Fel, Klarna är ett företag som brinner för att folk inte kan betala varpå den riktiga vinsten uppstår för deras del.

Den här typen av företag är att betrakta som en cancer i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in