Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-08, 18:34
  #1
Medlem
Fyra män döms för att ha skickat pengar till IS, dvs för terrorfinansiering.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...rrormisstankta

Citat:
Fyra av de totalt sex åtalade männen döms även för lagen om finansiering av särskild allvarlig brottslighet, vad som i vanligt tal brukar kallas terrorfinansiering.

Domen blev fyra till sex månaders fängelse. Tingsrätten tycker däremot inte att det finns förutsättningar att besluta om utvisning för finansieringsbrotten.

Min trådstart:
Att skicka pengar till IS anses ju vara terrorfinansiering, och vi vet ju att pengarna går till att förtrycka människor, våldta och tvångsgifta kvinnor och mörda dem som inte vill konvertera till "fredens religion".
Hur skiljer detta brott sig från att betala någon för samma handlingar, t.ex. att beställa ett mord, beställa en våldtäkt eller beställa bortrövandet av en kvinna som sedan tvingas gifta sig med en?

Är det inte att likställa med anstiftan till dessa brott?
På Åklagarmyndighetens webb står bland annat följande:
Citat:
En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningspersonen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.
Varför döms man inte efter den straffskalan? Det måste ju stå utom allt tvivel att de som skickade pengarna visste vad IS gör med pengarna?
Citera
2019-03-10, 20:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fyra män döms för att ha skickat pengar till IS, dvs för terrorfinansiering.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...rrormisstankta



Domen blev fyra till sex månaders fängelse. Tingsrätten tycker däremot inte att det finns förutsättningar att besluta om utvisning för finansieringsbrotten.

Min trådstart:
Att skicka pengar till IS anses ju vara terrorfinansiering, och vi vet ju att pengarna går till att förtrycka människor, våldta och tvångsgifta kvinnor och mörda dem som inte vill konvertera till "fredens religion".
Hur skiljer detta brott sig från att betala någon för samma handlingar, t.ex. att beställa ett mord, beställa en våldtäkt eller beställa bortrövandet av en kvinna som sedan tvingas gifta sig med en?

Är det inte att likställa med anstiftan till dessa brott?
På Åklagarmyndighetens webb står bland annat följande:

Varför döms man inte efter den straffskalan? Det måste ju stå utom allt tvivel att de som skickade pengarna visste vad IS gör med pengarna?

Jag vet inte men gissar att pengarna skulle kunna användas till att bygga en ny toalett hos IS och att finansiera en toalett kan ju inte räknas som anstiftan till brott.

Vet personen (och det kan bevisas) att pengarna faktiskt används till just ett illegalt dödande av en person så bör anstiftan till exempelvis mord kunna bli aktuellt.

Men jag vet inte som sagt. Ska det verkligen spela roll vilken skänkt hundralapp som går till vad? I vart fall likgiltighetsuppsåt lär ju finnas hos den som skänker. Men jag kan ingenting om regler i krig och definitionen av dödande i krig.
Citera
2019-03-11, 05:23
  #3
Medlem
kakelpannas avatar
Stämpling kräver (om jag minns rätt) att du uppmanar någon till att begå brott (exempelvis i utbyte mot något eller genom ren övertalan). Att finansiera tredje riket eller ISIS faller inte inom den kategorin.

Fyra månader i fängelset är ingenting. Gratis boende och mat. Förvisso instängt och tråkigt, men vad ska det åstadkomma egentlingen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback