2019-03-07, 09:43
Medlem
Piuss avatar
Läkemedelsbolag som forskar på en av de vanligaste dödsorsakerna i världen - blodproppar (trombos)

Just tagit sig ur en s.k. dödsspiralfinansiering som sänkt aktien något enormt, har börjat piggna till rejält nu.

PM senast idag om patent:
Citat:
Cereno Scientific erhåller nytt patent i Australien för användning av läkemedelskandidaten CS1 (Cision)
2019-03-07 07:56
Cereno Scientific har erhållit ett nytt godkänt patent i Australien. Patentet breddar skyddet för användningen av läkemedelskandidaten CS1 på en för företaget viktig marknad. Det godkända patentet ”Compounds and methods for improving impaired endogenous fibrinolysis using histone deacetylase inhibitors” är det andra godkända patentet i Cereno Scientifics första patentfamilj.

Senast igår meddelades att man betalar tillbaka på konvertibellånet, så nu måste någon annan finansiering ha tillkommit, kan vara stora grejer på gång, kanske partnerskap med Big Pharma!!

Citat:
Cereno Scientific återbetalar 2,6 miljoner kronor av konvertibellånet till EHGOSF (Finwire)
2019-03-06 07:53
Forskningsbolaget Cereno Scientific har enligt ett pressmeddelande återbetalat 2,6 miljoner kronor till European High Growth Opportunities Securitization Fund, EHGOSF.

Detta efter att fonden påkallat sin rätt till konvertering av konvertibler, varpå Cereno valde att återbetala lånet kontant istället för att ge ut nya aktier.

Enligt avtalet beräknas återbetalningslikviden utifrån rådande aktiekurs och uppgår till 3,9 miljoner kronor. Efter återbetalningen uppgår utestående konvertibellån till 2,6 miljoner kronor.

Bolaget meddelade förra veckan att man helt avslutar finansieringslösningen med EHGOSF med ambitionen att återbetala lånet kontant för att undvika att ytterligare aktier emitteras till långivaren.
Citera
2019-03-21, 09:53
Medlem
Nu hittade jag aktien på annat håll, men... Skål!
Citera
2019-05-26, 11:58
Medlem
sankmarks avatar
Undrar om inte Cereno kan bli en riktig positiv överraskning framöver. Flera insidersköp senaste tiden. Låg värdering, 110milj. På väg in i fas2. Har ett helt unikt sätt att angripa trombos:er, blodproppar, som är världens vanligaste dödsorsak. Bra tidiga studier. Verkar även drivit upp tempot. Kommer bli spännande att följa.
Citera
2019-06-05, 14:05
Medlem
Xenopss avatar
Nu kom det in någon riktigt stor spelare. Tur att folk inte hade hittat till den här aktien innan jag klev in under måndagen. Gick upp 18 % för en stund sedan. Tror att börsen kommer stänga på 8 - 12 %. Kommer bli riktigt intressant framöver med tanke på att de stora spelarna har tankat på för fullt nu. Tror på en raket inom kort!
Citera
2019-06-05, 17:46
Medlem
Jag köpte den för nån månad sen -25% men idag är den upp 17% så känns lovande
Citera
2019-07-26, 11:23
Medlem
Piuss avatar
Den här senaste veckan har det verkligen hänt grejer med aktien, upp ca 30 % på veckan och ca 50% på en månad. Rejäl uppgång sedan nyemissionen på 2,90 kr som fyllde på kassan. Mangold som är likviditetsgarant har stått för en stor del av säljsidan, annars hade kursen kunnat rusa mer. Idag mäklades en stor post på 1 000 000 aktier i en affär genom Mangold. Även mycket sälj via Erik Penser Bank som antagligen är någon av emissionsgaranterna som säljer för en kortsiktig vinst efter NE. Även där verkar det torka upp nu. Väldigt mycket surr om aktien på diverse börsforum som Placera och Börssnack nu också. Många vill nog ha en stek inför beskedet om start för Fas II-studien i Ryssland/Bulgarien. Jag tog in lite fler idag. Spännande!
Citera
2019-07-27, 09:18
Medlem
sankmarks avatar
Min favorit bland forskningsföretagen. Enorm potential och ganska liten risk.

(kopierar in ett inlägg från idag. Placera/Avanza)

"Vi har fått en uppvärdering men den skall väl närmast betecknas som en justering från den tidigare finansieringsformen som satte ned kursen närmast 80%.

TA i all ära men forskningsföretag (utan omsättning) gör att substans och nyheter får större genomslag än vanligt och är det som driver kursen. Det svänger om kursen men trenden är uppåt. "Make the trend bli din friend". Att gå emot en trend kan bli jobbigt.

BV på fortfarande låga 200milj. För att vara ett bolag på väg starta fas2 så är det i jämförelse lågt. Man kan hitta företag mellan 150-800milj i ungefär samma position. Cerenos, vid framgång, enorma marknad och den begränsade risken borde placera Cereno i den höga delen av spannet. Nu ligger de tvärtom lågt. Själv ser jag det inte som orimligt om BV låg på 600milj i nuläget, dvs tre ggr kursen.

Den begränsade risken är, förstås, att Cereno använder sig av ett redan mycket välkänt och tolererat preparerat. Den risken brottas och faller många forskningsföretag på. Det känns väl som denna fördel inte är inprisad i nuvarande värdering" /från signaturen AktieTornet.

Kan bara hålla med. Finns även globala experter till företaget som verkar tro att Cerenos preparat inte bara är bra mot världens största dödsorsak, blodproppar, utan även mot fibros. Så det kan finnas en enorm potential i företaget. Köp inte bara rakt av. Läs på först.
Citera
2019-07-29, 20:25
Medlem
Sakta men säkert för min del, lite upp för var dag som går.
Inte ägt denna länge men det är roligt att det rör sig i rätt riktning så snabbt efter ett köp. Kom in på 4,35 så ligger lite över 18% plus i alla fall.

Får la se hur länge man stannar.
Citera
2019-07-30, 17:31
Medlem
Shit vad denna aktie haussas överallt 😡
Citera
2019-07-30, 21:51
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltellernada
Shit vad denna aktie haussas överallt 😡

Märkt det. Men man måste hålla med om en del om man som jag nu läst på. Det jag kommit fram till som stämmer rätt väl i haussandet är;

att det tidigare finansieringen gjorde att aktien tappade kanske 80 % på ett år. Från 7,0kr till 1,5kr. Nu står den kring 5,0kr.

att börsvärdet är relativt lågt, 200milj. Jämförbara forskningsbolag kan ligga runt 200-800milj kronor.

att de forskar i området som är världens största dödsorsak. Blodproppar, stroke, infarkt. Så marknaden är enorm och verkar vara större än "cancer" bolagen.

att de har en helt ny och unik metod att ta sig just trombos. (blodproppar) Det blir alltså ett helt nytt och smartare läkemedel.

att de även tror preparaten funkar mot fibros. (andra relaterade hjärt och kärl problem, tror jag)

att risken är klart begränsad, gällande toxitet och biverkningar. De utgår från ett känt och väl tolererat preparat.

att världsledande experter/auktoriteter anslutit till Cereno. (Kan bli avgörande i kontakt med BP)

Finns säker mer. Närmast är väl PM om start av fas2.

(men framförallt läs på själva, innan ev, köp)
Citera
2019-08-01, 08:22
Medlem
sankmarks avatar
såg videon från företaget hemsida. Det kommer säljas "trombos" medicin för 430 miljarder kronor årligen kring 2025 när CS1, vid framgång, når marknaden.

Det verkar med andra ord som Cerenos preparat CS1 har en enorm marknad att knapra andelar av. Företaget påstår att de har ett nytt och unikt och smartare sätt att ta sig an blodproppar, hjärtinfarkt och stroke. Hittills tyder alla tidigare studier på att de kommer att lyckas. Vad jag förstår så slår den marknaden det mesta i läkemedelsbranschen. Med ett nuvarande bv på 200milj så borde det finnas stor chans till ganska stor uppgång.
Senast redigerad av sankmark 2019-08-01 kl. 08:24.
Citera
2019-11-25, 19:35
Medlem
Piuss avatar
Nu har fas II fått godkänt att starta i samtliga deltagande länder, kursen har börjat bubbla lite men är fortfarande kvar på en låg nivå, men snart kan det bli ett rejält uppsving efter de senaste nyheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in