• 1
  • 2
2019-03-05, 18:32
Medlem
Jag har nyligen lånat ut lite över 5tkr till ett syskon. Men jag räknar inte att få tillbaka dem närmsta åren. Han hittade på anledningen att han behövde pengarna men still, han är min bror och jag har pengar så det räcker och blir över.

Men låna aldrig ut pengar så du måste ha tillbaka snabbt, personer som inte kan ha en liten buffert kan ha väldigt svårt att spara ihop och betala tillbaka summan.
Räknar du att få tillbaka dem i tid så låna inte ut alls, då kommer du bli jävligt irriterad
Citera
2019-03-06, 13:05
Medlem
Troubleholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Man kanske inte vill finansiera sin släktings knarkskuld, om någon vill ha 5000kr undrar man givetvis till vad.

Ts, du vet väl om din släktning är pålitlig? Jag har släktingar jag inte skulle låna ut till, men jag har också släktningar som hade hjälp.

Fast då får ju troligtvis släktingen dom 5000 kronorna från ett annat ställe. Knarkare är sluga jävlar. (Been there done that)
Citera
2019-03-06, 16:19
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Fast då får ju troligtvis släktingen dom 5000 kronorna från ett annat ställe. Knarkare är sluga jävlar. (Been there done that)

Ja men det är ju irrelevant, man vill ju inte låna ut pengar till en släktning för att den ska betala en knarkskuld, sen om den skaffar pengar på ett annat sett istället är ju upp till den.
Citera
2019-03-06, 19:39
Medlem
Troubleholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Ja men det är ju irrelevant, man vill ju inte låna ut pengar till en släktning för att den ska betala en knarkskuld, sen om den skaffar pengar på ett annat sett istället är ju upp till den.

Varför inte det? Så länge man får tillbaka pengarna är det väl skitsamma eller?

Hade väl hellre lånat ut 5000 till en släkting som betalar sin knarkskuld och sedan betalar mig än att han får 3000kr i ränta av Mohammed och sen blir nerslagen? Fast det kanske bara är jag. Principen i sig kanske är viktigare för dig?
Citera
2019-03-06, 21:55
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Varför inte det? Så länge man får tillbaka pengarna är det väl skitsamma eller?

Hade väl hellre lånat ut 5000 till en släkting som betalar sin knarkskuld och sedan betalar mig än att han får 3000kr i ränta av Mohammed och sen blir nerslagen? Fast det kanske bara är jag. Principen i sig kanske är viktigare för dig?

Vi alla är väl olika antar jag, men jag vill ju inte att en släktning till mig ska använda knark, ännu mindre vill jag ge han pengar så han kan knarka. Precis som jag inte skulle ge mitt barn pengar till att köpa cigaretter, men pengar till godis går bra.
Citera
2019-03-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Fick ett samtal här om dagen av en nära släkting som vill låna cirkus lite mer än 5k.

Själva summan är inga större problemen för mig att låna ut. Dilemmat är att jag svårt att lita på personen ifråga, från att först vägra berätta till vilka räkningar som avses, till att dra till med elräkningen (Dyr elräkning kan jag tycka)

Personen ska betala ca 500kr till mig vid lön. Så tar typ ett år att få ingen slantarna.

Bör jag låna ut dessa pengar, eller inte?

Kan säga att jag inte fått låna i oanvänd situation.
Säg nej. Har lånat ut pengar till familj och vänner tidigare. Och de har nästan alltid inte velat betala tillbaka. I grund och botten så kan dom inte. För deras ekonomi är som en sjunkande sten. Snacka hellre om deras liv och hur de kan förbättra förenkla det. Ge en man en fisk och han har en fisk för en dag. Lär en man att fiska och han får fisk hela livet. Om du absolut vill ha pengarna tillbaka så ta något av lika värde i pant tillsvidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in