Resultat: Är det bra eller dåligt att svenska partiledare kräver att Fidesz ska lämna EPP?
Bra
24,00%
6 röster
Dåligt
64,00%
16 röster
Jag röstar blankt
12,00%
3 röster
  • 1
  • 2
2019-03-05, 12:57
Medlem
Kwatos avatar
S har om jag minns rätt kritiserat M och KD för att de i Europaparlamentet samarbetar med ungerska Fidesz genom att de är medlemmar i samma parlamentsgrupp som dem. Viktor Orban, som de flesta FB-skribenter har hört talas om vid det här laget, är Fidesz partiledare och det är även han och hans parti Fidesz som regerar Ungern.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europe...Sammansättning

Svenska sjuklöverpolitiker har tidigare kritiserat Ungern med påståenden om att Ungern inte respekterar de mänskliga rättigheterna.

I en artikel i Fria Tider (FT) framgår att M och KD, som alltså sitter i samma grupp som Fidesz, nu kräver att Fidesz ska lämna EPP. Ulf Kristersson har även uttalat sig med vaga anklagelser om att Fidesz är antisemitiskt. Ett av motiven till detta ska enligt FT vara att Ungern har infört lagstiftning som gjorde det svårt för personer som inte är ungerska medborgare att driva universitet i Ungern. Det finns mer att läsa om detta i FT. Vad Orban har svarat framgår också i artikeln.

http://www.friatider.se/orb-n-jag-ha...importerat-sin

Men det är svårt att förstå kritiken från Ulf Kristersson, anser jag, eftersom sådan lagstiftning inte är ovanlig. Hur det är i Sverige vet jag inte säkert, men jag tror att svenska universitet måste ha en klar förankring i Sverige på något sätt och att det inte går att driva universitet i Sverige från utlandet. Den som vet får gärna komplettera med information i tråden.

Jag vill veta hur FB-medlemmar ställer sig till detta. Frågan är följande:

Är det bra eller dåligt att svenska partiledare kräver att Fidesz ska lämna EPP?

Frågan ska tolkas så att om man svarar att det är bra så stöder man kravet, och om man tycker det är dåligt så är man emot det och stöder alltså inte kravet. Alternativ som kommer att ges är Bra, Dåligt och Jag röstar blankt. Jag valde att göra omröstningen öppen, då det ställer lite högre krav på att man står för vad man säger. Du kan rösta fram till klockan två på eftermiddagen den 25 maj, som är dagen före EU-parlamentsvalet.

FB-medlemmar är inte representativa för folket som helhet, men FB-medlemmar är just FB-medlemmar, och det ska bli intressant att se era reaktioner. Skriv gärna vad ni tycker i tråden.

/Kwato
Senast redigerad av Kwato 2019-03-05 kl. 13:10.
Citera
2019-03-05, 13:32
Medlem
Kwatos avatar
Vi har redan en röst på bra, en på dåligt, och en blank röst. Jag röstade dåligt eftersom jag inte stöder kravet på Fidesz utträde. Partiet verkar tvärtom vara en av få goda politiska krafter i Europa, och jag har ofta instämt i företrädarnas uttalanden.

Den som röstade "bra" bör kunna motivera sin röst, tycker jag, även om det går bra att rösta utan att motivera. Vad är det för fel på Fidesz, enligt din mening?

Och den som röstar blankt skulle ju kunna motivera det. Det kan finnas många anledningar till att man avstår från att ta ställning, och det kan vara intressant att veta vilken den medvetna och uttalade motivationen är, så klart.

Tack för era röster så långt. Fortsätt rösta och skriv vad ni tycker i tråden. Glöm inte att prenumerera på ämnet.

Förhoppningsvis är FB-are inte för goda för att engagera sig i en brännande politisk fråga bara för att den är invecklad? Kom igen nu!
Citera
2019-03-05, 14:00
Medlem
Röstar bra då länder som inte är Liberala inte passar in i gemenskapen helt enkelt. Antingen får Ungern följa allt EU säger, eller så bör dom kastas ut.

Observera att jag inte argumenterar för eller emot EU nu, bara att om man är med i en klubb så får man följa reglerna.
Citera
2019-03-05, 14:58
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Röstar bra då länder som inte är Liberala inte passar in i gemenskapen helt enkelt. Antingen får Ungern följa allt EU säger, eller så bör dom kastas ut.

Observera att jag inte argumenterar för eller emot EU nu, bara att om man är med i en klubb så får man följa reglerna.
Kan du applicera samma resonemang på något annat parlament?

Är inte EU-parlamentet en demokratiskt vald församling?

Vilka "regler" hänvisar du till?

Du verkar för övrigt ha missuppfattat situationen. Att Ungern skulle kastas ut är inte aktuellt.
Senast redigerad av Kwato 2019-03-05 kl. 15:01.
Citera
2019-03-05, 15:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vad rör det en vänstermänniska vad andra grupper i EU gör? Heja Ungern gå hellre med i en nationalistisk grupp de kommer på sikt att styra EU.
Citera
2019-03-05, 17:23
Medlem
Kwatos avatar
Kan någon som har röstat "bra" förklara varför det är bra att Sverige på flera sätt har gjort sig till ovän med Ungern? Det som tas upp i den här tråden är bara ett av många exempel på en tydlig tendens hos svenska topp-politiker: De offrar god diplomati för att påskina hur moraliskt goda och perfekta de själva är.

Citera
2019-03-05, 21:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Moderaterna är fega kappvändare och rättar helt enkelt in sig i ledet. De vill visa att de har nån form av värdegrund och försöker få det att se ut som att de sätter ner foten framför Orban som ses som paria av ”eliten”.
Klassiskt spel för galleriet.

Det kan ju vara så att de innerst inne mer eller mindre sympatiserar med Fidesz, men vill inte visa det öppet. De räknar med att saker ändå går deras väg.

EDIT
Huruvida det sen är rätt eller fel allmänt sett, att svenska partiledare kräver att ett parti lämnar en partigrupp lämnar jag öppet. Man kan ju vända på det hela: När man bildar en grupp söker man sig till likasinnade, och samma resonemang för man när en ny medlem ska väljas in i en grupp.

Jag ser det dock som att våra politiker i sann utrikespolitisk svensk anda vill verka vara de som håller rättrådighetens fana högt, och okuvligt står för moraliskt högstående värderingar när det blåser som hårdast (om än i nån form av medvind). ”Mycker skrik för lite ull.”, sa kärringen när hon kammade grisen.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-03-05 kl. 21:34.
Citera
2019-03-05, 21:25
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Moderaterna är fega kappvändare och rättar helt enkelt in sig i ledet. De vill visa att de har nån form av värdegrund och försöker få det att se ut som att de sätter ner foten framför Orban som ses som paria av ”eliten”.

Det kan ju vara så att de innerst inne mer eller mindre sympatiserar med Fidesz, men vill inte visa det öppet. De räknar med att saker ändå går deras väg.
Ja, antingen är de fegisar. Eller så är de dumma i huvudet. Oavsett så är de förrädare. Jag känner mig trygg med den slutsatsen. De är förrädare.
Citera
2019-03-05, 21:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Ja, antingen är de fegisar. Eller så är de dumma i huvudet. Oavsett så är de förrädare. Jag känner mig trygg med den slutsatsen. De är förrädare.
Jag har gjort detta tillägg medan du kommenterade mig:
Citat:
Huruvida det sen är rätt eller fel allmänt sett, att svenska partiledare kräver att ett parti lämnar en partigrupp lämnar jag öppet. Man kan ju vända på det hela: När man bildar en grupp söker man sig till likasinnade, och samma resonemang för man när en ny medlem ska väljas in i en grupp.

Jag ser det dock som att våra politiker i sann svensk utrikespolitisk anda vill verka vara de som håller rättrådighetens fana högt, och okuvligt står för moraliskt högstående värderingar när det blåser som hårdast (om än i nån form av medvind). ”Mycker skrik för lite ull.”, sa kärringen när hon kammade grisen.

Om jag får uttrycka mig raljerande och ironiskt så är det snudd på hedrande att kalla dem förrädare - populistiska kräk ligger närmare till hands ... ;-)
Citera
2019-03-05, 21:45
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

EDIT

Jag ser det dock som att våra politiker i sann utrikespolitisk svensk anda vill verka vara de som håller rättrådighetens fana högt, och okuvligt står för moraliskt högstående värderingar när det blåser som hårdast (om än i nån form av medvind). ”Mycker skrik för lite ull.”, sa kärringen när hon kammade grisen.
M och KD kan själva lämna gruppen. Och det hade de kunnat göra utan att förstöra Sveriges relationer med Ungern. Betänk det.
Citera
2019-03-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Kan du applicera samma resonemang på något annat parlament?

Är inte EU-parlamentet en demokratiskt vald församling?

Vilka "regler" hänvisar du till?

Du verkar för övrigt ha missuppfattat situationen. Att Ungern skulle kastas ut är inte aktuellt.

OK. Om du är med i Hells Angels måste du följa deras regler, annars får du inte vara med.

Reglerna är fri rörelse om man ska ha avdrag på tullar. Antingen får Ungern ta in lika som resten, eller så får man lägga på 20% tullar som man gör på länder utanför EU.

Vet att det inte är aktuellt, men det är vad som bör göras oavsett
Citera
2019-03-06, 14:54
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
OK. Om du är med i Hells Angels måste du följa deras regler, annars får du inte vara med.

Reglerna är fri rörelse om man ska ha avdrag på tullar. Antingen får Ungern ta in lika som resten, eller så får man lägga på 20% tullar som man gör på länder utanför EU.

Vet att det inte är aktuellt, men det är vad som bör göras oavsett
Du tror att det handlar om att Ungern ska ut, och sedan tror du att det handlar om att Ungern inte följer avtal, eller? Det handlar inte om det. Den fria rörligheten är inte obegränsad, och den har inget med ämnet att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in