Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-05, 11:57
  #1
Medlem
vad behöver man för utrustning för att göra en podcast?
de flesta skulle nog säga 2 svindyra micar, ljudkort, mixerbord men jag undrar om man kan komma undan med 2 datorer, 2 headsets, och gratisprogram typ OBS studio?
i det första alternativet spelar båda ljudkanalerna in direkt på en och samma dator medan i alternativ 2 så kommer ju en ljudkanal från internet. och det finns säkert fler skillnader som har en negativ påverkan på resultatet.
Citera
2019-03-05, 12:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLadiesMan371
vad behöver man för utrustning för att göra en podcast?
de flesta skulle nog säga 2 svindyra micar, ljudkort, mixerbord men jag undrar om man kan komma undan med 2 datorer, 2 headsets, och gratisprogram typ OBS studio?
i det första alternativet spelar båda ljudkanalerna in direkt på en och samma dator medan i alternativ 2 så kommer ju en ljudkanal från internet. och det finns säkert fler skillnader som har en negativ påverkan på resultatet.
Det är innehållet i podden som är viktigt. Jag vet ett flertal lyckade podcasts som t.o.m. kör med earpodsmikrofoner. Slösa inte pengar på utrustning i början. Ett vanligt headset låter förmodligen helt okej.
Citera
2019-03-05, 13:58
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Du får ju en duglig USB-mikrofon för under en tusenlapp. Jag hade faktiskt investerat i en sån. Annars har jag upptäckt att om man är själv, så duger faktiskt ljudinspelningsappen i en iPhone.
Citera
2019-08-09, 06:15
  #4
Medlem
Faukess avatar
Vad behöver jag? Jag och en till ska sitta i samma rum och prata. Jag har en surfplatta, ett bra headset och en stationär dator att redigera inspelningen i. Behövs en mixer och två mickar bara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback