Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-05, 10:51
  #1
Medlem
Ska man ta bort allt fett på vildsvin som när man slaktar lamm/får? Det jag är orolig för är att det ska smaka för mycket vilt. Jag är inte mer känslig för viltsmak är att jag älskar rådjur men hoppar jag över att lägga hare i mjölk så blir det oätligt.
Citera
2019-03-05, 12:00
  #2
Medlem
Porryhatters avatar
Jag kan bistå dig genom citera inledningen till slaktning i boken "Bra kött" av Gert Klötzke och Niclas Wahlström:

"Vildsvinskött har samma egenskaper som fläskkött, med fett insprängt i muskulaturen. Köttet har en hög halt av enkelomättat fett med låg smältpunkt som ger det en oljig konsistens. Vildsvinsköttet är som vanligt fläskkött, men med mörkare färg och starkare smak.

Vid slaktning så är det i princip detsamma som med tamgris. Runt 25 kg slaktvikt styckas i karré, hals, kotlettrad eller urbenad, ytterfilé, framlägg, revben, fläsksida (stekfläsk/bacon), innerfilé, skina (lårstek) och baklägg."
Citera
2019-03-05, 14:43
  #3
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Litehemlig 2019-03-05 kl. 14:44. Anledning: Snedläsning
Citera
2019-03-05, 16:00
  #4
Medlem
AX64s avatar
Jag gissar att du menar späcket (fettlagret) på vildsvin snarare än det insprängda fettet i köttet. Rökt späck är väldigt gott. När det kommer till just vildsvin så smakar det inte speciellt mycket vilt alls utan är väldigt snarlikt späcket från vanliga grisar.
Citera
2019-03-05, 23:12
  #5
Medlem
Tack då är min fråga besvarad.
D'Nu gäller det bara för mig att skjuta galten som går på min åtel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback