2019-03-05, 12:17
Medlem
Pudersockers avatar
Då är det nog lugnt, när jag råkat övertrasserat några dar så har det högst dragits en liten straffränta/avgift , tror oxå nån gång det bara passerat.
Citera
2019-03-05, 12:22
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kolla upp vart pengarna har gått då människa!! Du kan ju ha blivit skimmad, det blev jag och då måste det polisanmälas och kortet spärras. Hela lönen kan inte bara försvinna på 10 dagar!!
Jag tror TS gjort av med större delen av lönen själv, men sen åkt taxi, som dras senare.
Citera
2019-03-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jag tror TS gjort av med större delen av lönen själv, men sen åkt taxi, som dras senare.
Jag tror inte det var taxin som var problemet, utan dragningar från Scandic Infra City. Så har råkat se fel på mitt konto när jag har köpt dricka/mat för ett par dagar sedan.

Vet nu i framtiden att ska ha extra pengar o sånt liggande för sena transaktioner. Låter dumt men hade ingen aning om det, trodde alltid att all transaktion var direkt. ^^;
Citera
2019-03-05, 13:03
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men då blir det nog ca 100 kr för din del, hört att om det händer flera gånger så kan man bli avstängd som kund eller få kortet indraget.
För min del var det en biljettautomat som inte drog pengarna direkt när jag skulle resa.
Då skall det hända en helvetes massa gånger. Ehuru bankerna har bank oktroj, så haråm åxå en skyldighet att tillhandahålla ett bank konto inklusive kort. De har själva valt vägen genom att minska i största möjliga mån kontanter i samhället. Därför så åligger det att tillhandahålla ett kort för uttag/betalning av ens tillgodohavanden. Dock så ärom aldrig ålagda att tillhandahålla kredit., även om vi kunder måste tillhandahålla bankerna krediter. Så fort vi har pengar på ett konto, så lånar vi fläsk åt bankhelvetet utan att de betalar ett rött öre i ränta.
Citera
2019-03-05, 13:03
Medlem
Pudersockers avatar
Ja man lär sig av sina misstag. Bra är också att du delgav oss allmänheten detta så fler kanske börjar tänka på sin ekonomi och därmed undvika hamna i trassel.
Citera
2019-03-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaksoipiste
hejsan, kollade min bank och upptäckte att jag ligger nästan 700kr i minus. Jag får inte lön förrän vid mitten av månaden. Så 15 dagar innan det, vad händer nu? Kommer jag få någon sorta avgift? Eller kommer pengarna som saknas att dras när jag får lön? Tack! Första gången något sånt här har hänt mig.
Jag vill inte vara dryg. Men du förtjänar att ha en buffert. Inte åka taxi och bo på hotell om pengarna är slut och det är 2 veckor kvar till lön. Ta makten över din situation, få koll på läget och skär bland utgifterna! Få kan höja sin lön 10 % genom att knäppa med fingrarna, men alla kan sänka sina kostnader med 10 %. Inget snack. Lättaste sättet att "bli rik".
Citera
2019-03-05, 14:10
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Därför ska man ha ett sparkonto för att kunna skjuta in pengar om sådana saker händer. Vet det är drygt att inte pengarna dras direkt eller blir som reserverat belopp alltid. Men har man ett sparkonto kan man snabbt jämna ut balansen och problemet är löst.

Annars är det väll de vanliga tipsen som gäller . Fråga närstående om att låna pengar , panta burkar, se om du kan hjälpa någon med något som du kan få ersättning för.
Vuxna människor går inte minus... använd kreditkort så slipper ni problemen.
Citera
2019-03-05, 17:15
Medlem
Som ngn annan skrev så blir det dyrt och ditt kort kommer du nog inte kunna använda om 2 v när din lön kommer.

Har som mest legat minus 7000 kr för några år sedan och då kostade det ca 500 kr/dag i ränta elr straffavgift. Banken ringde upp mig dag 3 tror jag o fick åka in till dom o pröjsa plus att jag inte fick ha mitt vanliga kort kvar utan det enda jag erbjöds var ett Electron kort så jag bytte bank. Det bästa rådet du får är att ring banken direkt nu, kan säga att du är rökt om du går o visslar i 2 v tills din lön kommer för det kommer kosta dig ett par tusen i ränta, och om din polare skulle swisha dig 700 imorgon så grattis då ligger du nog bara 200 minus, kör in 1500 kr på ditt konto så räcker det nog.
Citera
2019-03-05, 17:54
Medlem
Citat:
hejsan, kollade min bank och upptäckte att jag ligger nästan 700kr i minus. Jag får inte lön förrän vid mitten av månaden. Så 15 dagar innan det, vad händer nu? Kommer jag få någon sorta avgift? Eller kommer pengarna som saknas att dras när jag får lön? Tack! Första gången något sånt här har hänt mig.

Om det har hänt flera gånger kan de komma att stänga ner ditt kort. Det kan bli svårt att ansöka om nytt kort igen. Det kommer att dras en avgift när du får in pengar igen+ränta
Citera
2019-03-05, 19:53
Medlem
Päronen var snälla nog o låna mig lite pengar så jag ligger inte i minus längre. Kommer jag fortfarande få någon påminnelse? Tanke på att det har inte gått en full dag.
Citera
2019-03-05, 20:17
Medlem
Citat:
Päronen var snälla nog o låna mig lite pengar så jag ligger inte i minus längre. Kommer jag fortfarande få någon påminnelse? Tanke på att det har inte gått en full dag.
Har svårt att tänka mig att de kommer med någon påminnelse typ att
du varit övertrasserad på kontot i 11 timmar 34 minuter och 8 sekunder....
Citera
2019-03-05, 20:23
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Straffavgift tillkommer bara om kontot varit övertrasserat mer än 3 dygn. Har det inte gått mer tid än vad du säger så händer det ingenting mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in