• 1
  • 2
2019-03-05, 09:23
Medlem
hejsan, kollade min bank och upptäckte att jag ligger nästan 700kr i minus. Jag får inte lön förrän vid mitten av månaden. Så 15 dagar innan det, vad händer nu? Kommer jag få någon sorta avgift? Eller kommer pengarna som saknas att dras när jag får lön? Tack! Första gången något sånt här har hänt mig.
Citera
2019-03-05, 09:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaksoipiste
hejsan, kollade min bank och upptäckte att jag ligger nästan 700kr i minus. Jag får inte lön förrän vid mitten av månaden. Så 15 dagar innan det, vad händer nu? Kommer jag få någon sorta avgift? Eller kommer pengarna som saknas att dras när jag får lön? Tack! Första gången något sånt här har hänt mig.
Fick lite minus någon gång när jag hade Forex Bank och då blev det en avgift på 100kr men eftersom det dröjer för dig innan du löser skulden så har jag hört att du kan få betala ränta också men beror nog på din bank... allt kommer att dras direkt när pengarna kommer in.
Citera
2019-03-05, 09:33
Medlem
GunnarSparrs avatar
Du har köpt något eller någon tjänst som inte dragits direkt. De kommer bli korrigerat när det kommer inte stålar men du kommer också åka på ränta för övertrasserat konto också.

Vet att förut (vet ej om fortfarande) Taxi inte brukar dra direkt. Har du åkt taxi nyligen?
Citera
2019-03-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Fick lite minus någon gång när jag hade Forex Bank och då blev det en avgift på 100kr men eftersom det dröjer för dig innan du löser skulden så har jag hört att du kan få betala ränta också men beror nog på din bank... allt kommer att dras direkt när pengarna kommer in.

Jag har Swedbank, första gången jag har gått i minus.

Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Du har köpt något eller någon tjänst som inte dragits direkt. De kommer bli korrigerat när det kommer inte stålar men du kommer också åka på ränta för övertrasserat konto också.

Vet att förut (vet ej om fortfarande) Taxi inte brukar dra direkt. Har du åkt taxi nyligen?

Åkte stockholm taxi men det verkar vara från Scandic Infra City där det drogs ifrån.
Citera
2019-03-05, 09:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Okej men då blir det nog ca 100 kr för din del, hört att om det händer flera gånger så kan man bli avstängd som kund eller få kortet indraget.
För min del var det en biljettautomat som inte drog pengarna direkt när jag skulle resa.
Citera
2019-03-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men då blir det nog ca 100 kr för din del, hört att om det händer flera gånger så kan man bli avstängd som kund eller få kortet indraget.
För min del var det en biljettautomat som inte drog pengarna direkt när jag skulle resa.

Okej, tack så mycket för din hjälp var fett orolig
Citera
2019-03-05, 11:01
Medlem
Citat:

Åkte stockholm taxi men det verkar vara från Scandic Infra City där det drogs ifrån.

Har också Swedbank. Vissa restauranger och barer drar inte pengar förrens flera bankdagar efter köp. Legat minus cirka 200 fler än fem ggr. Aldrig fått betala något eller någon ränta. Dock på ~15 dagar har jag ingen aning om.
Citera
2019-03-05, 11:18
Medlem
herrstorks avatar
Blir avgif om ca 100 / dag de dagarna du ligger minus. Det bildas oxå anmärkning om händelsen så att du kan glömma lån osv på Swedbank.
Kortet kommer inte påverkas. Men tappar du bort kortet så är det inte helt säkert att du kommer få ett nytt. Utan då blir det sån där electron. Iof så kanske du borde överväga att skaffa sådan kort istället för det du har. Då slipper du hamna på obestånd.
Citera
2019-03-05, 11:22
Därför ska man ha ett sparkonto för att kunna skjuta in pengar om sådana saker händer. Vet det är drygt att inte pengarna dras direkt eller blir som reserverat belopp alltid. Men har man ett sparkonto kan man snabbt jämna ut balansen och problemet är löst.

Annars är det väll de vanliga tipsen som gäller . Fråga närstående om att låna pengar , panta burkar, se om du kan hjälpa någon med något som du kan få ersättning för.
Senast redigerad av americandadfan 2019-03-05 kl. 11:26.
Citera
2019-03-05, 12:10
Medlem
Pudersockers avatar
Ja, det kan inte nog understrykas att man måste ha en lättillgänglig buffert för såna här å alla andra händelser. Minst fem tusen på sparkontot, minst! Då klarar man sig alltid.
Citera
2019-03-05, 12:13
Medlem
Om jag lyckas betala tillbaka det idag/imorgon, så säga en polare swishar mig 700. kommer mitt konto vara okej igen, inget minus/något jag behöver oroa mig för?
Citera
2019-03-05, 12:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kolla upp vart pengarna har gått då människa!! Du kan ju ha blivit skimmad, det blev jag och då måste det polisanmälas och kortet spärras. Hela lönen kan inte bara försvinna på 10 dagar!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in