• 1
  • 2
2019-03-03, 08:48
Medlem
ThePresentMoments avatar
Läser om Håkan, 70, i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...as-pa-en-kvart

Citat:
Det kändes som en bra idé, som nybliven pensionär. Säga upp lägenheten, köpa husvagn, glida ner till Sydeuropa.

I stället fick han prostatacancer och ekonomin krackelerade. Nu står husvagnen insnöad på en skogsväg i Bergslagen och bilen obrukbar i ett dike.

– Jag lever på en knivsegg. Det finns inga marginaler, säger Håkan, 70, som nu riskerar att hamna på gatan.

3 veckor senare har Håkan fått hjälp av Aftonbladets läsare:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...stan-overkligt

Citat:
Håkan, 70, och hans hund Rambo höll på att bli hemlösa när Aftonbladet publicerade en artikel om dem.

Nu bor Håkan gratis i ett alldeles eget hus, får bilen lagad utan kostnad och kan förhoppningsvis bli skuldfri tack vare en insamling.

– Man häpnar. Att det finns så många som bryr sig trodde jag inte.

Utan att skuldbelägga Håkan alltför mycket, då jag inte vet alla omständigheter, så kan jag inte låta bli att känna att det i de flesta av dessa typer av artiklar verkar ligga något mer bakom än vad som nämns i artikeln. Alltså, har man jobbat på ABB i 20 bör man väl ha kunnat spara undan tillräckligt så att man kan klara sig på en pension på 11000 kr i månaden efter skatt? Han fricampar ju i skogen, så boendekostnaderna torde vara minimala? Jag skulle kunna klara mig på 11000 kr i månaden med hyra på 5000 kr utan vidare om jag var tvungen.

Istället verkar Håkan befinna sig på ruinens brant, och reskostnader till sjukhuset mellan Västerås och Eskilstuna - ca 10 mil om dagen tar tydligen helt knäcken på hans så kallade "ekonomi". Jag får inte ihop detta. En missbruksfri hårt före detta industriarbetare som fricampar i husvagn och har 11000 kr i månaden efter skatt i pension, planerade att "köra runt i sydeuropa med bil och husvagn" men gråter istället ut i Aftonbladet för att husvagnen är insnöad och han har kört i diket?

Ska jag tycka synd om Håkan? Jag misstänker istället att något mer ligger bakom - stora skulder, galna husvagnsinköp i miljonklassen, extremt dyra matvanor, ja vad vet jag. Det nämns bara i förbigående i artikeln att han har skulder hos kronofogden på 157000 kronor, i en enda mening bara. Men kanske har jag fel om Håkan, han kanske har "gjort allt rätt", kanske är detta helt normalt? Upplys mig om vad det är jag missar.

Jag bara får en känsla av att medelsvenssons uppfattning om vad som är rimliga utgifter kan variera hejvilt. Själv jobbar jag inom IT och har en hygglig månadslön, men ändå har jag matlåda med mig och har haft samma laptop i 7 år, och när jag nu äntligen uppgraderade så blev det en begagnad på Tradera. Kan dock mycket väl tänka mig att Håkan, om han fått för sig att han behöver en laptop för att kunna surfa på Aftonbladet, glider in på Elgiganten och köper en MacBook Pro för 25000:- och tycker att det var en bra deal då den var på rea och skulle kostat 28000:- egentligen...
Senast redigerad av ThePresentMoment 2019-03-03 kl. 09:01.
Citera
2019-03-03, 08:53
Medlem
Privatekonomi och realistiskt tänkande verkar hur som helst inte vara hans starkaste sidor.

"I april, maj tänker han flytta ut från huset i Morgongåva och in i husvagnen igen:

– Ställa mig på fina platser i Sverige i sommar, fiska och leva vildmarksliv. Sedan dra neråt Europa när hösten och kylan kommer. I Italien och Spanien finns vildmarkscampingar som är mycket billigare än svenska campingplatser. När vintern är över kommer jag hem till Sverige igen. Då måste jag skaffa någon form av boende.

Och så har han en dröm till:

– Att komma på så grön kvist att jag kan bli månadsgivare till Vid Din Sida."

Vad är oddset på att ha kommer att behöva nya gåvor i höst/vinter?
Vad är oddset på att han aldrig blir månadsgivare till vid din sida?
Skulle tro att de ligger på samma nivå som att Man C och Liverpool spelar champions leauge nästa säsong och att Barcelona vinner spanska ligan i år.
Man får hoppas gör hans skull att det finns gott om bil och husvagnsmekkar som gillar att jobba gratis och bjuda på reservdelarna i övriga sverige och spanien, 😁.

Om något svenskt produktiondbolag skulle få för sig att göra solsidan, (läs seinfeld) senior citizens så är Håkan det givna valet för karaktären ove sundström/Kramer
Senast redigerad av jibberfitz88 2019-03-03 kl. 09:18.
Citera
2019-03-03, 09:06
Medlem
Har man skulder hos kronofogden så får man inga hyreskontrakt, inga krediter etc, etc.
11 000:- att leva på varje månad räcker för de flesta pensionärer. Han kan väl försöka skaffa sig på ett husvagns boende på en camping i Eskilstuna, med månadsavgift. De skulle väl underlätta hans ekonomiska liv.
Citera
2019-03-03, 09:10
Medlem
carminaburanas avatar
Kan det vara spelberoende? Tyckte note heller att matten gick ihop riktigt när man läste artikeln första gången.
Citera
2019-03-03, 09:10
Medlem
FlyingBees avatar
Så går det när man lägger alla ägg i samma korg.
Citera
2019-03-03, 09:48
Medlem
ascHacks avatar
För mig är det riktigt glädjande att vi hjälper våra svenska medmänniskor, oavsett hur Håkans förhållande till ekonomi är. Har inga som helst problem med att han får det han önskar och behöver. Han har jobbat och betalat skatt. Detta är ingen bidragsflykting eller en somalisk 20-barnsmamma som bara sitter på sina äckliga arslen och bara vill ha, ha och ha.

Go Håkan
Citera
2019-03-03, 10:23
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
För mig är det riktigt glädjande att vi hjälper våra svenska medmänniskor, oavsett hur Håkans förhållande till ekonomi är. Har inga som helst problem med att han får det han önskar och behöver. Han har jobbat och betalat skatt. Detta är ingen bidragsflykting eller en somalisk 20-barnsmamma som bara sitter på sina äckliga arslen och bara vill ha, ha och ha.

Go Håkan

Tråden handlar inte om bidragsasylfuskande ekonomiska migranter, självklart ska dessa inte ha ett öre av svenska pengar i ett vettigt svenskt samhälle.

Men ditt sätt att resonera håller inte. Beter sig svenskar som negrer / muslimer och lever luffarliv och tigger pengar från godhetsknarkare ska de självklart också svälta.

Jobba nu hårt allesammans, så de pensionsskatter som Du betalar, går till samhällets stöttepelare som Håkan, så han kan leva luffarliv i europa för dina skattepengar. Själv kan du glömma att få någon som helst pension när Du blir 70.
Citera
2019-03-03, 10:34
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Tråden handlar inte om bidragsasylfuskande ekonomiska migranter, självklart ska dessa inte ha ett öre av svenska pengar i ett vettigt svenskt samhälle.

Men ditt sätt att resonera håller inte. Beter sig svenskar som negrer / muslimer och lever luffarliv och tigger pengar från godhetsknarkare ska de självklart också svälta.

Jobba nu hårt allesammans, så de pensionsskatter som Du betalar, går till samhällets stöttepelare som Håkan, så han kan leva luffarliv i europa för dina skattepengar. Själv kan du glömma att få någon som helst pension när Du blir 70.

Mitt sätt att resonera håller inte skriver du. I samma andetag hävdar du att Håkan som är 70 år gammal och föredetta arbetstagare ska svälta för att han vill leva lite rövare med sin husvagn. Det är rent ut sagt ett vidrigt sätt att uttrycka sig.

Jag tar fullt ansvar för min egen framtid och räknar inte heller med någon pension, men jag är inte bitter för att Håkan utnyttjar systemet när det finns möjlighet till det.
Citera
2019-03-03, 10:44
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Mitt sätt att resonera håller inte skriver du. I samma andetag hävdar du att Håkan som är 70 år gammal och föredetta arbetstagare ska svälta för att han vill leva lite rövare med sin husvagn. Det är rent ut sagt ett vidrigt sätt att uttrycka sig.

Jag tar fullt ansvar för min egen framtid och räknar inte heller med någon pension, men jag är inte bitter för att Håkan utnyttjar systemet när det finns möjlighet till det.

Fast Håkan utnyttjar ju inte "systemet" - han har ju av en eller annan anledning försatt sig i en situation som han (får man förmoda) vet om att systemet inte kommer att hjälpa honom med. Så istället för att anpassa sina val och utgifter efter systemet och leva hållbart inom det, så behöver han nu allmosor från andra vanliga hårt arbetande skattebetalare som uppenbarligen inte har några problem med att leva inom de ramar som systemet sätter, OCH få pengar över till att hjälpa Håkan...
Citera
2019-03-03, 10:52
Medlem
godboys avatar
Som sagt så har vi (kanske) inte hela historien här. Håkan har helt klart levt efter sin dröm och det är väl kul. Men han har inte haft konsekvenstänk, för på något sätt så bör man ha medel så att man kan ta sig tillbaka till Sverige, ha råd att laga bilen - husvagnen, ha tillräckliga försäkringar mm.

Samtidigt så håller jag med om att en pension på 11K är ett hån mot en individ som kanske jobbat större delen av sitt liv och kanske haft ut 18-20K, vilket inte är en fet lön. Här håller jag med
Citat:
Ursprungligen postat av [B
ascHack[/b]|66909237] .
som säkert håller med mig om att vi faktiskt har råd att ge våra pensionärer en bra tillvaro, istället för att kasta pengarna på otacksamma babianer.
Senast redigerad av godboy 2019-03-03 kl. 10:56.
Citera
2019-03-03, 10:53
Medlem
Glömmer man inte bort boven i dramat? Nämligen prostata cancern? Jättesvårt att veta i hur pass bra fysik Håkan är i men han verkar ju vara på bättring om han planerar att fortsätta med camparlivet. Fattar bara inte riktigt hur han får sin post eller kan upprätthålla kontakten med samhället om han inte har någon fast adress?

Problemet generellt är väl att det inte finns några lediga lägenheter och att trygghetssystemen som tidigare fanns för äldre som Håkan inte längre finns. Kul dock att Håkan vågar leva sin dröm på äldre dagar.
Citera
2019-03-03, 11:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Samtidigt så håller jag med om att en pension på 11K är ett hån mot en individ som kanske jobbat större delen av sitt liv och kanske haft ut 18-20K, vilket inte är en fet lön. Här håller jag med som säkert håller med mig om att vi faktiskt har råd att ge våra pensionärer en bra tillvaro, istället för att kasta pengarna på otacksamma babianer.

Det är här någonting inte stämmer, Håkan är 70 bast och har bara jobbat 20 år? Klart som fan att pensionen blir därefter. Varför sade han upp lägenheten istället för att hyra ut den i andra hand?

Noll konsekvenstänk och en låt gå mentalitet verkar ha styrt hans val, då får han faktiskt också ta konsekvenserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in