Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-01, 04:40
  #1
Medlem
Är det bara jag som är undrande ang dessa familjers egentliga leverne. Visst är det TV-dramadokumentär, fast ...

Vi har en familj på 2 vuxna och nått spädbarn som lever i en mindre spartansk stuga, men där farsgubben flyger flygplan och rekar sina trapper-leder. Andra familjer med grävskopor, skotrar, 4-hjulingar, feta båtar m.m. Samtidigt så är det ett jävla gnäll om att "puttin food on the table" via jakt och fiske.
Ser just nu ett avsnitt där Kilcher-familjen föser en storjävla boskapshjord.

Nu är de inte nått statligt sponsrat "urfolk" som våra kära lappjävlar, som tär på statskassan med sina statliga stöd och bedriver sin uuuurålderliga kultur med helikoptrar, 4-hjulingar, skotrar och eldvatten i kaffetermosen. Det får man ge The Alaskans cred för iaf.

Vidare verkar det vara svårt jaga älg i Alaska, är dom så sällsynta? Björnstammen är stark, men det kan knappast vara orsaken.. Sen fäller dom inte björn heller vidare ofta vad jag sett.

Tråden kanske hör mer hemma i TV-forumet, men lade den här då klientelet säkerligen är mer kunniga.
Citera
2019-03-01, 05:09
  #2
Medlem
Sooks avatar
Såna där serier är ju alltid fejk. De är ofta mitt ute i ingenstans utan bensin, ändå filmar de från luften. Eller så är de helt ensamma trots att det uppenbarligen även är ett kamerateam på plats. Och alla dessa jävla tidsgränser de har som de givetvis alltid klarar. Allt är fejk, alla vet det. Och lik förbenat slösar man tid på att titta på skiten.
Citera
2019-03-01, 06:14
  #3
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan

[/b]Nu är de inte nått statligt sponsrat "urfolk" som våra kära lappjävlar, som tär på statskassan med sina statliga stöd och bedriver sin uuuurålderliga kultur med helikoptrar, 4-hjulingar, skotrar och eldvatten i kaffetermosen. Det får man ge The Alaskans cred för iaf.[/b]

De har del av Alaska permanenta fond, viket alla fullvärdiga i Alaska får, så inte konstigt man kan leka och leva 1800-tals style då pengar kommer ändå. En annan form av bidrag bara...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alaskas_Permanenta_Fond
Citera
2019-03-01, 16:35
  #4
Medlem
448s avatar
Många som har jaktmark och stugor och är bara där under jaktsäsong ute i Alaskas ödemarker.

Bor lite folk där ute och har eget flygplan , flyger typ till Fairbanks och handlar ibland
Citera
2019-03-01, 17:42
  #5
Medlem
Har sett något avsnitt bara, en skulle hämta sin fastkörda eller om det var trasiga snöskoter modell 90 tal med värde på typ några tusen, dom bärgade den förstås med helikopter...
Kändes inte så trovärdigt.

För övrigt ser det ut som att allihopa bor i hus med bristfällig/ingen isolering, vore intressant och höra hur många som bor där i hus där man kan se in igenom springorna i fasaden.
Citera
2019-03-05, 17:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såna där serier är ju alltid fejk. De är ofta mitt ute i ingenstans utan bensin, ändå filmar de från luften. Eller så är de helt ensamma trots att det uppenbarligen även är ett kamerateam på plats. Och alla dessa jävla tidsgränser de har som de givetvis alltid klarar. Allt är fejk, alla vet det. Och lik förbenat slösar man tid på att titta på skiten.
Så kan man se det ibland ja.

Man kan också se serierna som:
- Reklam, och visar upp sitt land och natur
- Intressanta karaktärer
- Inspiration
- Underhållning

De serierna du nämner och de som bränner sprit i skogen är bäst. Men det beror mycket på att de som är med är orginal med unika starka personligheter.
Citera
2019-03-11, 05:04
  #7
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såna där serier är ju alltid fejk. De är ofta mitt ute i ingenstans utan bensin, ändå filmar de från luften. Eller så är de helt ensamma trots att det uppenbarligen även är ett kamerateam på plats. Och alla dessa jävla tidsgränser de har som de givetvis alltid klarar. Allt är fejk, alla vet det. Och lik förbenat slösar man tid på att titta på skiten.

Nej det är inte alltid fejk men ofta teater för att göra det lite mer spännande än en ren dokumentär som kan bli ganska trist och enahanda. Men man märker direkt när det är överdrivet och tillgjort.
Många av de som är med är säkert också beroende av apanaget från TV bolaget för att kunna leva "of the grid" många står säkert i kö för att få vara med.

Men att de lever i skogen utan att ha ett jobb det tror jag funkar om man har en liten pension eller liknande.
Citera
2019-03-11, 05:17
  #8
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Är det bara jag som är undrande ang dessa familjers egentliga leverne. Visst är det TV-dramadokumentär, fast ...

Vi har en familj på 2 vuxna och nått spädbarn som lever i en mindre spartansk stuga, men där farsgubben flyger flygplan och rekar sina trapper-leder. Andra familjer med grävskopor, skotrar, 4-hjulingar, feta båtar m.m. Samtidigt så är det ett jävla gnäll om att "puttin food on the table" via jakt och fiske.
Ser just nu ett avsnitt där Kilcher-familjen föser en storjävla boskapshjord.

Nu är de inte nått statligt sponsrat "urfolk" som våra kära lappjävlar, som tär på statskassan med sina statliga stöd och bedriver sin uuuurålderliga kultur med helikoptrar, 4-hjulingar, skotrar och eldvatten i kaffetermosen. Det får man ge The Alaskans cred för iaf.

Vidare verkar det vara svårt jaga älg i Alaska, är dom så sällsynta? Björnstammen är stark, men det kan knappast vara orsaken.. Sen fäller dom inte björn heller vidare ofta vad jag sett.

Tråden kanske hör mer hemma i TV-forumet, men lade den här då klientelet säkerligen är mer kunniga.

Framgår ganska tydligt i serierna att de inte får skjuta hur mycket de vill, till exempel 1 älg per familj och år. Stora vandrade renhjordar har mer eller mindre försvunnit. Nationalparkerna är stora och där gäller hårda restriktioner bara de som har ärvt rätten att bo får ha den kvar, därefter försvinner den för gott.
I dag farmas många pälsdjur och det är usch och fy att bära päls. Priserna är låga nästan omöjligt att leva av det. Så sent som på 1930 talet var det fortfarande lätt att försörja sig, inga restriktioner mycket vilda djur och ingen trängsel med nybyggare och en ökande ursprungsbefolkning. I dag bor många många fler i skogarna och alla vill ha del i fisket och jakten.
Urbana människor strömmar till med en dröm att leva som man kunde förut med de har egentligen mycket små chanser att klara det i längden. Trycket på vildmarken är för stort människorna för många och det vilda trängs undan.
Citera
2019-03-11, 06:05
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej det är inte alltid fejk men ofta teater för att göra det lite mer spännande än en ren dokumentär som kan bli ganska trist och enahanda. Men man märker direkt när det är överdrivet och tillgjort.
Många av de som är med är säkert också beroende av apanaget från TV bolaget för att kunna leva "of the grid" många står säkert i kö för att få vara med.

Men att de lever i skogen utan att ha ett jobb det tror jag funkar om man har en liten pension eller liknande.
Ja men bara en sån sak, är de med i tvprogrammet så lär de ju ha pengar då de rimligen får en ersättning. Så av sakens natur kan de ju inte gärna vara fattiga. Jag tror nog det mesta är fejk. Sen är det klart att program som fiskar krabbor naturligtvis inte är fejk rakt igenom. Samma sak med de som tex kör lastbil. Däremot är alla spännande moment genomfalska, tex när det är tidsbrist, bränslebrist eller nåt som framställs som ”svårt” eller ”farligt”.

Har jag slutat tittat på skiten, nej, dum som jag är fortsätter jag titta
Citera
2019-03-15, 21:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Framgår ganska tydligt i serierna att de inte får skjuta hur mycket de vill, till exempel 1 älg per familj och år.
Hur då "ganska tydligt"? Har sett ett flertal avsnitt men aldrig har det framkommit någon kvot på ena eller andra viltet. Vidare en älg per år borde ej vara ett problem att fälla för en van jägare, men tydligen är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Man kan också se serierna som:
- Reklam, och visar upp sitt land och natur
- Intressanta karaktärer
- Inspiration
- Underhållning

Huvudet på spiken för min del! Sen kan man ju inte bara låta det gå, utan att bli smått provocerad av uppenbara taffligheter. Exempelvis fiske med haspelspön, där de håller långt ned på handtaget med vänsterhanden och vevar med högerhanden som om de malde sten till grus. Riktigt newbie-aktigt och instabil spöhållning. Som salt i såret får de ändå större laxartade fiskar än en själv här på hemmaplan.
Citera
2019-05-26, 12:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Är det bara jag som är undrande ang dessa familjers egentliga leverne. Visst är det TV-dramadokumentär, fast ...

Vi har en familj på 2 vuxna och nått spädbarn som lever i en mindre spartansk stuga, men där farsgubben flyger flygplan och rekar sina trapper-leder. Andra familjer med grävskopor, skotrar, 4-hjulingar, feta båtar m.m. Samtidigt så är det ett jävla gnäll om att "puttin food on the table" via jakt och fiske.
Ser just nu ett avsnitt där Kilcher-familjen föser en storjävla boskapshjord.

Nu är de inte nått statligt sponsrat "urfolk" som våra kära lappjävlar, som tär på statskassan med sina statliga stöd och bedriver sin uuuurålderliga kultur med helikoptrar, 4-hjulingar, skotrar och eldvatten i kaffetermosen. Det får man ge The Alaskans cred för iaf.

Vidare verkar det vara svårt jaga älg i Alaska, är dom så sällsynta? Björnstammen är stark, men det kan knappast vara orsaken.. Sen fäller dom inte björn heller vidare ofta vad jag sett.

Tråden kanske hör mer hemma i TV-forumet, men lade den här då klientelet säkerligen är mer kunniga.


Det skjuts mer älg i Sverige än i Alaska...

Sen jagar de utan hund och över väldigt stora områden

Kilchers är nog rika redan innan tv dealen för en utav döttrarna är Jewel känd country sångerska och skådis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback