• 1
  • 2
2006-02-26, 00:21
Medlem
Squalos avatar
En mor som var lärare, och en far som jobbar med datorer... Dock är farsan en höjdare i köket. Speciell fallenhet för asiatisk mat, kinesisk och indisk. Men inget thai.

Men, vi äter för att leva, eller lever för att äta. Eller en blandning däremellan. Vi spenderar 8 timmar på jobbet, 8 timmar i sängen, 2-3 timmar framför TVn, och 2-3 timmar i köket. Inte jag då, men den typiska svenska föräldern. Så det vore dummt att inte vara intresserad av mat. Det är en allt för stor del av livet.

Själv stoppar jag inte i mig skräp som korv, blodpudding, fiskpinnar, och annan slarvsylta. Malda inälvor, fett och skräp, väl kryddat, duger inte för mig.

Så mitt matintresse och min vistelse här i forumet, får förklaras med att maten är en allt för stor del av livet, och av dagen, för att bara struntas i.
Citera
2006-02-26, 06:09
Medlem
WaRs avatar
Mat är gott .
Citera
2006-02-26, 21:56
Medlem
mina föraldrar er ganska gamla, och gamaldags: pappa känner inte skilnad på panna och gryta, och mamma er duktig. hon är dock ganska beroende på recepter, vilkat jag har befriat mig nogot från. interesserad av mat blev jag väl därför att mat diskuterats, först och främst i min mammas frankofila familj, och jag sat ofta som liten pojke på köksbordet när hon gjorde mat.

sen er matlagning ju verkliggörelsen av varje liten pojkes drömer: man får leka med maten, och med knivar och eld. för mig er det dock bara en nyttig lek. kock-yrket er allt för slitsamt till mig.
Citera
2006-02-27, 01:09
Medlem
Hoffmeisters avatar
Jag studerar till kock just nu i London, vart här i 5månader nu och tycker det är skitkul och slitigt. Älskar att arbeta med händerna och öppna nya dörrar.
Citera
2006-02-27, 09:52
Medlem
manners avatar
Jag gillar helt enkelt att laga mat. Tycker som någon tidigare nämnde att det är avslappnande och roligt att jobba med händerna/kroppen i allmänhet (laga mat, snickra, sy, meka bil mm). Mina föräldrar är rätt bra på att laga mat och baka så det är väl därifrån jag fått någon slags grundutbildning. Hade som uppgift att laga mat en dag i veckan när jag var liten och fick då laga precis vad jag ville. Tyckte det var lite jobbigt men ganska roligt.

Trots mitt matintresse skulle jag aldrig kunna tänka mig att jobba som kock. Jag skulle tröttna alldeles för fort tror jag. Dessutom vill jag liksom behålla matlagningen som en hobby.
Citera
2006-02-27, 21:36
Medlem
StigAllans avatar
Som Deanna var jag nyckelbarn, mina föräldrar var företagare med ofta sena arbetstider.
Därför var jag tvungen att ofta ordna min egen middag redan i tidig ålder.
Av detta så har det blivit tre meter kokböcker, mattidningar, egen receptdatabas och en massa kokböcker lånade på biblioteket.
Det bästa av allt är all jävligt god mat man lagat och bjudit både andra och sig själv på.
Jobbar inom annat yrkesområde så man har tur att hobbyn är så tillfredsställande som matlagning.
Men det gäller att hålla vikten också.
Citera
2006-02-27, 22:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
Läser här för att få tips, då jag ahr ett geniunt matintresse. Jag älskar att lga mat och det är kul att hitta några nya recept som man kan prova på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in