Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-27, 08:55
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är okunnig inom ämnet så tycker förpackningarna ibland är svåra och tolka med sina innehållsförteckningar. Det är främst tre saker jag undrar över.

1. Osötat bröd med sirap som jästnäring.

Jag brukar gå efter ett par riktlinjer när jag köper bröd. Den viktigaste är att det inte ska innehålla en massa tillsatt socker. Därför går jag alltid efter de förpackningarna där det står osötat.Men kommit över ett antal bröd som säger sig vara osötat men ändå innehåller denna förbannade sirapen som går fetbort för mig. Men den används då endast som jästnäring heter det då. Vad betyder egentligen det rent konkret? Försvinner sirapen och sockret under jäsningsprocessen eller?

2. Fullkornsinnehåll. Brukar leta efter bröd med stor andel fullkorn. Oftast står det något liknande det här.

Citat:
Fullkornsinnehåll: 35 %, motsvarande 51 % av torrvikten.

Vad betyder egentligen detta. Vad är torrvikten. Är det typ vikten på degen? Eller är det typ 35% av totala mängden mjöl som är fullkorn? Och övriga mjölet, 65 % är icke fullkorn? Har jag fattat det rätt då.

3. Brukar också satsa på att köpa bröd som är på surdeg. Oftast när man tittar på innehållsförteckningen dock står det att det typ är 10 kanske 20 % surdeg bara. Är det vanligt att surdegsbröd bara innehåller en sådan liten procent surdeg, eller är det bara fattigmans versionen av surdegsbröd som producenterna producerar? Exempel på innehållsförteckning på surdegsbröd.

Citat:
surdeg på vete och fullkornsråg (10%)

Och innan någon smart ass ska komma in och var fin och säga åt mig att baka eget bröd så bor jag i en stenålderslya utan UGN. Så om ni inte har några bra recept på bröd man gör i micron eller steker/kokar en jävla bröddeg håll käft
Citera
2019-02-27, 11:00
  #2
Medlem
Jäst äter socker, alkohol bildas som i sin tur reagerar med syror och ger smak åt brödet. Torrvikten är vad det låter som, degens vikt utan tillsatt vätska (mest troligt åsyftas enbart mjölmixen).
__________________
Senast redigerad av rubiz 2019-02-27 kl. 11:06.
Citera
2019-02-27, 11:15
  #3
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Och innan någon smart ass ska komma in och var fin och säga åt mig att baka eget bröd så bor jag i en stenålderslya utan UGN. Så om ni inte har några bra recept på bröd man gör i micron eller steker/kokar en jävla bröddeg håll käft


Det finns många goda flatbröd som man lagar i stekpannan ex Indiska Chapati och annat kul. Även vanliga Pitabröd gör man med fördel i en stekpanna. Klart värt att prova om man gillar bröd som chapati, Tortilla och liknande.
Citera
2019-03-08, 20:02
  #4
Medlem
2. Fullkornsinnehåll. Brukar leta efter bröd med stor andel fullkorn. Oftast står det något liknande det här.


Vad betyder egentligen detta. Vad är torrvikten. Är det typ vikten på degen? Eller är det typ 35% av totala mängden mjöl som är fullkorn? Och övriga mjölet, 65 % är icke fullkorn? Har jag fattat det rätt då.

Jag vågar säga/påstå att du förstår fel.
Det är 51% av mjölet som består av fullkorn. Dvs torrvikten. Därav möjligheten att kalla det fullkornsbröd då majoriteten består av fullkorn.

Jag verkar av misstag råkat radera för mycket text -vilket jag ber om ursäkt för- men hela texten finns i trådstart.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback