• 4
  • 5
2019-02-26, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discobasse
Hyra 6k
Lånavbetalning 4.5k
Telefon 1k
Internet + tv 1k
Bilförsäkring 500

Massa småsaker, får panik. Klarar inte av denna känslan. Ibland vill jag bara försvinna och slippa allt detta. Vet inte, jag är väldigt dålig med pengar och köper förmodligen massa dum skit hela tiden. Någon som har gjort samma sak men kommit ur det? Måste skärpa mig men allt går åt helvete.
Ej troll till sen som nu trodde de. Bara panik, är 25 år gammal dessutom.

Hoppas karman greppar tag i dig riktigt hårt, det verkar den redan ha gjort. Att stödja jode-djävulen genom att försörja dessa demoner med räntepengar är ett hårt påslag för själen.
Citera
2019-02-26, 11:23
Medlem
stom72s avatar
Kör igång en grönytefirma, klipp gräs, häckar, rensa rabatter, måla fastigheter, etc. Gör detta kvällar och helger. Blir bra pengar.
Citera
2019-02-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Kör igång en grönytefirma, klipp gräs, häckar, rensa rabatter, måla fastigheter, etc. Gör detta kvällar och helger. Blir bra pengar.
åså kommer fastighetsägaren iklädd string allena och vill bjuda på ett glas lemonad.
Citera
2019-02-26, 14:17
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Med den ekonomin så ska du inte klaga alls.
Som du själv säger så köper du en massa skit så lägg av med det. Kolla sen genom vad du betalar för TV, Internet och telefon, även om bindningstiden finns där så går det säkert att göra något om du ringer upp företaget. Har du några andra onödiga abonnemang såsom Netflix eller liknande så säg upp dessa.
Har du inte ett STORT behov att ha bil så sälj den. Kan du ta dig till jobbet med cykel eller buss så väljer du det istället. Att ha en bil är skönt men ruskigt dyrt.
Sälj av annan dynga som bara ligger och skräpar och sist men inte minst, du måste inte ha en ny telefon två gånger per år.

Hur man lagar billig mat finns i 100 olika trådar och på nätet så det är inga problem. Att sen skippa godis, läsk och mat ute är bara att jobba på och du kommer spara enorma pengar. Skulle inte bli förvånad om du dricker energidryck för 30 kronor burken eller kanske snusar.

Kolla sen på lyxfällan minst tre avsnitt och fundera vad de gör som du missar eller gör fel.
Citera
2019-02-26, 14:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Varför köper du en bil för 300 lökar när din inkomst är god för e begagnad bil på högst 40? En bil är den största liabilitet man kan ha. Värdeminskning är total. På 2 år har den halverats i värde. Dyyr läxa..

Jag tjänar det dubbla mot dig och jag kör runt i en gammal Peugeot Som jag köpte kontant för 15 lökar. Funkat utmärkt i över 1 år nu. F. Ö. Ingen blir imponerad av din BMW när du lever som ett troll i en rutten lägenhet..
Senast redigerad av Kosmos. 2019-02-26 kl. 15:02.
Citera
2019-02-26, 18:23
Medlem
hrwdtjs avatar
Lägg upp en tydlig budget och få bort så många skitkostnader som möjligt. Det går att spara rejält med pengar om man är lite smart. Det viktigaste är att du betalar ditt lån och inte får påminnelser och hamnar hos inkasso och liknande. Då kan det bli dyrt.
Citera
2019-02-26, 22:28
Medlem
Discobasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Varför köper du en bil för 300 lökar när din inkomst är god för e begagnad bil på högst 40? En bil är den största liabilitet man kan ha. Värdeminskning är total. På 2 år har den halverats i värde. Dyyr läxa..

Jag tjänar det dubbla mot dig och jag kör runt i en gammal Peugeot Som jag köpte kontant för 15 lökar. Funkat utmärkt i över 1 år nu. F. Ö. Ingen blir imponerad av din BMW när du lever som ett troll i en rutten lägenhet..

Vart står det att jag köpte en bil för 300 lök? Ingenstans. Lägenheten är inte rutten den heller.
Varför försöker du leka tuff? Du är förmodligen 26 år och bor i mammas lägenhet och har inga pengar alls, så onödigt att kommentera om du inte har något vettigt att säga. Jävla stolpskott.
Citera
2019-02-26, 22:29
Medlem
Discobasses avatar
Tack alla andra.

Har nu gjort upp mig en riktig budget med vad jag har över efter hyra, lån, räkningar och dylikt. Ni har fått mig att inse att det är helt ok att ha en lån som detta. Hade väldig ångest och trodde att jag var ensam om detta och att jag satt i skiten. Men ser nu att om jag slutar med impulsköp och sådant så kommer detta gå galant. Tack alla!
Har också börjat kolla på extra jobb!

Mod får gärna stänga ner tråden.
Citera
2019-03-06, 03:00
Medlem
next2yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discobasse
Känner mig verkligen sämst bara, vet inte varför jag har gjort såhär. Impulsköp är nog största skiten, spel och dylikt. Måste lära mig säga nej till sådana saker.
Tycker du jag borde ta mina sparade 15k och betala av på lånet? Eller ska jag försöka spara lite varje månad iallafall?

Tack för svar, ni får mig att må bättre iaf. Det är bara så svårt har aldrig varit i sådan här sitts och vill ej bli en lyxfällan medlem. Måste lära mig helt enkelt.

Låt det bli en läxa. Man inser att livet bara handlar om mer saker att lära sig. Man slutar aldrig lära sig. Främst om sig själv. Nu när du är medveten om att du ibland handlar efter impulsivitet, så begränsa det. Antingen spar du pengar på ett låst konto du inte kan komma åt. Eller så är du effektiv och startar betala av så mycket du bara kan och lever på existensminimum. Man får suga hårt på den karamellen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in