• 1
  • 2
2019-02-24, 01:23
Medlem
Kopparmynts avatar
Amanda Oxell (administratör för granskningsorganisationen Annonsrådet) förklarar hennes synpunkter på bilden samt förklarar hur hon resonerar:

Citat:
Man har valt att sexualisera modellen genom att låta denne posera med lätt bakåtlutat huvud och öppen mun. Mellan tänderna på modellen har man placerat ett läppstift, något som syftar till att ge bildens komposition en erotisk spänning.

Låt säga att det istället hade varit en rakapparat eller en hudprodukt för män som skulle vara med på bilden. Hade en manlig modell då blivit tvungen att ha den i munnen för att kunna marknadsföra den? Nej. Anledningen till att det ens känns konstigt att föreställa sig är för att vi inte är vana vid att män sexualiseras i reklam medan man kanske inte ens reagerar på när en kvinna sexualiseras.

Bakgrunden är Make Up Stores 23-årsdag som samarbetspartnern Mall of Scandinavia valde att hylla i sociala medier med bland annat den här bilden. Artikeln framställer det även som att Amanda Oxell finner bilden förnedrande för modellen och kvinnoförnedrande i allmänhet, men vet inte om det är Amanda Oxells faktiska synpunkt eller artikelförfattarens vinkling.

Källa till artikeln i Expressen samt aktuell bild: https://www.expressen.se/nyheter/har...ntrumets-bild/

Personligen så uppfattar jag inte vad som är anmärkningsvärt sexuellt i/med bilden men det kan givetvis ha sin förklaring i allt från personlig smak (modeller, hårt sminkade kvinnor och artificiell perfektion finner jag sällan sexigt överhuvudtaget) till avtrubbning. Produktens placering känns fyndig och jag kan även se hur män skulle kunna posera med exklusivare läppcerat på exakt samma vis. Amanda Oxels exempel med en rakapparat i munnen tycker jag känns både långsökt och löjligt, en rakapparat har inget närmare samband med en mun till skillnad från läppstift och läppcerat.
Hur väl bilden uppfyller en hyllning vid ett 23-årsjubileum kan dock diskuteras men oavsett vilket så påverkar det inte hur anmärkningsvärt sexualiserad bilden i sig är, det känns som ett irrelevant sidospår.

Nu vet jag att Flashback har relativt få kvinnliga forumsskribenter men det vore uppskattat om både kvinnor och män gav sitt utlåtande om bilden och huruvida ni uppfattar den som anmärkningsvärt sexuell eller inte. Fältet är ert.
Citera
2019-02-24, 01:32
Medlem
God666s avatar
Det är väl ingen större skillnad på den där bilden och hur alla andra sminkreklamer brukar se ut. Eller har jag helt fel? (Dessutom var bilden bara på ansiktet och inte på kroppen)
Citera
2019-02-24, 01:40
Medlem
Välkommen till feminist sverige.

Varför reagerar förresten ingen när bögar går halvnakna på gatorna och sexualiserar sig själva på ett väldigt olämpligt sätt på allmän plats då det finns idioter till föräldrar som tar med sina småbarn på paraden.

Skulle folk varit tysta och tagit med sina barn på hen party och parader om det var en parad för europeiska tjejer som beter sig på samma sätt?

Har förövrigt absolut inget emot bögar.
Citera
2019-02-24, 01:49
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av God666
Det är väl ingen större skillnad på den där bilden och hur alla andra sminkreklamer brukar se ut. Eller har jag helt fel? (Dessutom var bilden bara på ansiktet och inte på kroppen)
Jag förstår inte heller vad som skulle vara extraordinärt med den här bilden. Produktplaceringen väcker viss uppmärksamhet men det upplevs inte som anmärkningsvärt sexuellt/sexualiserat för min del, varför jag väljer ordet fyndigt istället. Att se kulören på läppstiftet så nära de målade läpparna ger ärligt talat ett bra produktintryck, i min mening, ett förtroende för vad man får av produkten.
Citera
2019-02-24, 02:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag är kvinna och ser ingen sexistiskt med bilden.
Citera
2019-02-24, 02:41
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Välkommen till feminist sverige.

Varför reagerar förresten ingen när bögar går halvnakna på gatorna och sexualiserar sig själva på ett väldigt olämpligt sätt på allmän plats då det finns idioter till föräldrar som tar med sina småbarn på paraden.

Skulle folk varit tysta och tagit med sina barn på hen party och parader om det var en parad för europeiska tjejer som beter sig på samma sätt?

Har förövrigt absolut inget emot bögar.
Tack, tack. Det var dock en lång kö så jag klev in lite vid sidan istället. Verkar gå lika bra.

Nu handlar det inte om Pride men det var en träffande temperaturskillnad i attityder. Homosexualitet kan förknippas med allsköns uttryck av perversioner i det offentliga rummet (under Pride) men om ett läppstift står i centrum under ett sminkföretags 23-årsjubileum - då ska munnar hållas stängda och nackar hållas raka, annars jäFvlar med stort F.

Har inte heller någonting emot homosexuella. Lever för all del heterosexuellt och tänder inte sexuellt på andra män - har jag kommit till botten med i yngre år - men det är lite svårt att tycka illa om bögar när man själv har sugit kuk... just saying.
Citera
2019-02-24, 02:45
Medlem
askers avatar
Det kan väl inte vara så att kärringarna blandar ihop "sexigt" med "sexistiskt" igen?
Citera
2019-02-24, 02:50
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är kvinna och ser ingen sexistiskt med bilden.
Ok. Tänkte om det kanske fanns en dimension av sexuella budskap som träffar/berör kvinnor och som gick över huvudet på mig.
Citera
2019-02-24, 03:03
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Det kan väl inte vara så att kärringarna blandar ihop "sexigt" med "sexistiskt" igen?
Ja, den vurpan noterade jag också men kan inte sätta fingret på om det är artikelförfattaren eller Amanda Oxell som har missförstått begreppet. Lite i Amanda Oxells resonemang om att män inte skulle vara "tvungna" (vilket märkligt ordval) att ta en produkt i munnen för att sälja den... är väl något av en diskurs om sexism... om än knepig i sig. Annars ordar Amanda Oxell om en sexualisering i citaten.
Citera
2019-02-24, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av God666
Förstår vad du menar, men det gör inte bilden ok ur en kristen synpunkt.
Citera
2019-02-24, 03:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Ok. Tänkte om det kanske fanns en dimension av sexuella budskap som träffar/berör kvinnor och som gick över huvudet på mig.

Det flyger högt ovanför mitt huvud. Man måste vara ung, feminist och kroniskt kränkt för att se sexismen.
Citera
2019-02-24, 05:09
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Om man ser sex och porr i allting så kanske det är ens egen uppfattning som är snedvriden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in