Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-23, 21:52
  #1
Avstängd
Har polischef Erik Nord rätt?

De som anser Erik Nord har fel varför ska skattebetalarna betala?

Ska familjemedlemmar till IS-terrorister få komma tillbaks?

Varför är frånta någons medborgarskap ett problem för många?

https://www.expressen.se/gt/polische...terroristerna/

Citat:
Frågan om de så kallade ”återvändarna” från terrorsekten IS har diskuterats flitigt i Sverige de senaste åren och aktualiserats igen då nya återvändare snart kan vara på svensk mark. Ingen av de 150 svenskar som återvänt från terrorsekten har dömts för brott begångna i konfliktzonen.

Erik Nord är polischef i Storgöteborg. På Twitter skriver han apropå en krönika i GP om IS-återvändare:

”Att återkalla IS-terroristernas svenska medborgarskap är en del av lösningen. Enklare, billigare och mer träffsäkert än att åtala dem i svensk domstol.”

Citat:
Han säger till GT:

– Fanns det en reell risk att bli av med sitt medborgarskap så tror jag att färre hade åkt.

Skulle det räcka med att ha varit i Syrien eller hur tänker du?

– Innan man utfärdar sådan lagstiftning så får man ju göra en utredning och ta fram ett lagförslag och jag sitter inte på all den detaljkunskapen, säger Erik Nord, och fortsätter:

– Vi kan konstatera att om man har varit med och skurit huvudet av en person där nere och sedan filmat det, som vi faktiskt har ett par som har gjort (Erik Nord syftar på göteborgarna Hassan Al-Mandlawi och Al Amin Sultan, reds.anm.), så kan jag säga att det hade varit fullgott för mig. När man har avtjänat sitt livstidsstraff har man inte kvar sitt svenska medborgarskap. Det tycker jag hade varit rimligt. Någon av dem har blivit så skadad att han ska ha sjukvård och pension resten av sitt liv. Det tycker jag att någon annan stat eller de själva ska stå för. Det ska inte landa på svenska skattebetalare.

Citat:
Men Nord får mothugg på Twitter för sina åsikter, bland annat av Filippo Valguarnera, universitetslektor och docent inom komparativ rätt.

Han skriver bland annat så här i ett mejl till GT:

”Jag finner Erik Nords uttalande problematiskt i ljuset av hans roll som polischef, dvs. en representant för statens våldsmonopol. Det är en roll som i min mening förutsätter att man är djupt införstådd i rättsstatens principer.

Erik Nord verkar mena att grundlagen borde ändras för att möjliggöra att en svensk myndighet (oklart vilken: polisen? Skatteverket?) fråntar presumtiva IS-resenärer deras medborgarskap utan ett domstolsbeslut. Myndighetens beslut skulle enligt Erik Nord gå att överklaga (på distans!) men då skulle bevisbördan ligga på den enskilde och inte staten. Erik Nords lösning utgör en högst problematisk juridisk genväg.”

Citat:
– Barn som blivit medtagna av sina föräldrar och är svenska medborgare ska få komma tillbaka till Sverige. Men föräldrar som har deltagit i terrorverksamhet ska inte få komma tillbaka. Då kan det märkliga inträffa att man skiljer barnen från föräldrarna vid ett visst läge. Men det måste den som tar med sin familj och åker ner och utövar terroristverksamhet väga in i sin egen personliga affärsplan. Så enkelt är det, säger Nord.

Citat:
Det är inte första gången Erik Nord sticker ut näsan på Twitter. Två dagar efter terrorattentatet på Drottninggatan gick Nord ut och skrev att man bör kunna dra in uppehållstillståndet för de i Sverige som stöder våldsbejakande extremism. Senast för en månad sedan gick han ut med att Sverige bör slopa straffrabatten för återfallsförbrytare.
__________________
Senast redigerad av Gotulaun 2019-02-23 kl. 21:57.
Citera
2019-02-23, 22:00
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var en bra polischef. Gissar dock att han kommer bli kölhängd i media nu. Det finns ingen räddning för dessa idioter och om de har svensk medborgarskap ska de bli av med det bums.
Citera
2019-02-23, 22:02
  #3
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var en bra polischef. Gissar dock att han kommer bli kölhängd i media nu. Det finns ingen räddning för dessa idioter och om de har svensk medborgarskap ska de bli av med det bums.

Tyvärr är det väl så. Måste vara fantastiskt att ha honom som chef istället för mellanmjölkschefer
Citera
2019-02-23, 22:03
  #4
Medlem
Tryckkokarens avatar
Vad innebär det att vara polischef?
Är han rikspolischef eller?
Citera
2019-02-23, 22:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var en bra polischef. Gissar dock att han kommer bli kölhängd i media nu. Det finns ingen räddning för dessa idioter och om de har svensk medborgarskap ska de bli av med det bums.

Starkt av Erik Nord att våga framföra obekväma åsikter, han har gjort det förr och kommer säkert att fortsätta med det. Min uppfattning är att han är den duktig och omtyckt polis.
Citera
2019-02-23, 22:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vad innebär det att vara polischef?
Är han rikspolischef eller?

Minns jag inte helt fel är han polischef över Stor-Göteborg

Edit såg nu att det framgår i citeringen ovan.
Citera
2019-02-23, 22:15
  #7
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Minns jag inte helt fel är han polischef över Stor-Göteborg

Edit såg nu att det framgår i citeringen ovan.
Såg det med. Vem bryr sig om vad han tycker?
Citera
2019-02-23, 22:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Såg det med. Vem bryr sig om vad han tycker?


Tror att många är nöjda med att han ofta vågar säga det många tycker men vet att man inte får säga eller tycka.
Citera
2019-02-23, 22:20
  #9
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tror att många är nöjda med att han ofta vågar säga det många tycker men vet att man inte får säga eller tycka.
Det håller jag med om, håller även med om vad han uttalar sig om.

Samtidigt så kommer den här hjälten inte bli långvarig på sin position, tyvärr.
Citera
2019-02-23, 22:22
  #10
Avstängd
F.Hansens avatar
Helt rätt.

Arbetar man aktivt mot Sverige genom extrem islam är det adjöss, slutsnackat.
Citera
2019-02-23, 22:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tror att många är nöjda med att han ofta vågar säga det många tycker men vet att man inte får säga eller tycka.

Håller helt med, vissa saker får man inte vara ärlig och tycka till om i detta rike. Ja, typ Invandrare mm mm! Denna Polis har skinn på näsan och vågar vara ärlig! BRA!
Citera
2019-02-23, 22:25
  #12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotulaun
Har polischef Erik Nord rätt?

De som anser Erik Nord har fel varför ska skattebetalarna betala?

Ska familjemedlemmar till IS-terrorister få komma tillbaks?

Varför är frånta någons medborgarskap ett problem för många?

https://www.expressen.se/gt/polische...terroristerna/

Nu djävlar kommer polischefen att brännas på bål.
PK-isterna, de vänsterblivna och svensk MSM kommer att kräva ett officiellt och socialt ”mord”på denna polischef.
Du ifrågasätter fan inte terroristreligionen obemärkt här i Sverige.

Strong djävla polischef men nu kommer han att ”avrättas” officiellt och karriärmässigt.

Nu går drevet loss emot honom.

Arma, ARMA djävla Sverige!
__________________
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2019-02-23 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback