Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-23, 09:27
  #1
Medlem
Som titeln lyder,
1) används bygelrepeter inom svensk jakt och
2) används Westernkalibrar, dvs .444 Marlin, 45-70 Government, .450 Marlin och liknande inom svensk jakt?

Har läst att dom funkar bra på korthåll typ 30 meter för vildsvin och 60-70 meter för högvilt som hjort och älg.

Jag har alltid fascinerats av dessa gamla dinosaurier och tycker dom är rätt kul så jag funderar på att skaffa en bygelrepeter i någon av dessa kalibrar för skojs skull. Dom borde ju vara rätt lätta att få på jaktlicens då vapnen per definition har begränsad magasinskapacitet och dom inte ser särskilt militära ut ens i rostfritt. Marlin har ju sidoutkast så det går till och med att montera kikare.

Men skriv gärna vad ni tycker, är dom overkill i Sverige eller är vapentypen helt värdelös för jakt? Det finns ju även Rossi M.92 (tydligen kopia av Winchester) i .38/.357 Magnum men tyvärr får man ju inte ha revolvern med sig.

Tipsa gärna om bra vapen och var man kan köpa dom!
Citera
2019-02-23, 13:50
  #2
Medlem
Har sen några år tillbaka en marlin SBL i den eminenta kalibern 45-70, Använder rödpunkt på det och inga problem upptill 80m men sen är det mina ögon som sätter gränsen, kommer hamna en kikare på den istället. Trevlig att jaga med, kort och kompakt och fungerar ypperligt som hundförarbössa. inte särskilt jobbig rekyl och god tillgång till komponenter för laddning.
Citera
2019-02-23, 14:57
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Farsan hade en jaktkompis på 70-talet som hade en Winchester bygelrepeter.

Kommer inte ihåg vilken kaliber men tror den var ganska klen.

Så kom då första jaktdagen och bössan skulle provskjutas.

Målet var ett rostigt oljefat och avståndet 10-15 meter.

5 snabba skott i typisk westernstil och sedan skulle vi inspektera oljefatet.

Alla kulorna hade gått in på tvären...

Pekka, som skytten hette, grät lite inombords och la bössan i bilen.

Han hade aldrig med bössan på någon jakt efter detta...
Citera
2019-02-23, 21:17
  #4
Medlem
48ans avatar
Jagade med en som körde bygel i 308w. En mycket duktig skytt som var väldigt nöjd med bygel.
Dom som kände honom väl sa att han nästan alltid sköt en 5-1a och ett i nacken på älgen.
Citera
2019-02-23, 22:55
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Som titeln lyder,
1) används bygelrepeter inom svensk jakt och
2) används Westernkalibrar, dvs .444 Marlin, 45-70 Government, .450 Marlin och liknande inom svensk jakt?

Har läst att dom funkar bra på korthåll typ 30 meter för vildsvin och 60-70 meter för högvilt som hjort och älg.

Jag har alltid fascinerats av dessa gamla dinosaurier och tycker dom är rätt kul så jag funderar på att skaffa en bygelrepeter i någon av dessa kalibrar för skojs skull. Dom borde ju vara rätt lätta att få på jaktlicens då vapnen per definition har begränsad magasinskapacitet och dom inte ser särskilt militära ut ens i rostfritt. Marlin har ju sidoutkast så det går till och med att montera kikare.

Men skriv gärna vad ni tycker, är dom overkill i Sverige eller är vapentypen helt värdelös för jakt? Det finns ju även Rossi M.92 (tydligen kopia av Winchester) i .38/.357 Magnum men tyvärr får man ju inte ha revolvern med sig.

Tipsa gärna om bra vapen och var man kan köpa dom!

1. Ja! 2. Ja!

Det du läst stämmer korrekt. Grova bygeltrumpeter är lämpliga vapen mot högvilt som gris och älg på korta håll. De har tunga långsamma kulor och ger god död med liten köttförstöring.

Marlin 1985 G i olika varianter är bra vapen. Torsbohandels har flera stycken till salu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback