• 1
  • 2
2019-02-23, 08:08
Medlem
Den är ineffektv också. Förklaring:

Du står där med 50 eller kanske 100 kg lastad skivstång på axlarna och ska göra så många knäböjreps som möjligt, precis som du gör med andra övningar för att bulka och maxa. Men vid knäböj är det så pass stor risk att du inte klarar göra den sista repetionen att du riskerar att falla ihop och skada dig, eftersom benen inte klarar av att komma upp igen till stående läge.
Sen riskerar du att skada ryggen också, inte minst nedre delarna vid ländryggen.

Detta innebär risker för allvarliga skador och en övning där du inte kan maxa. Resultatet blir att röven och benen inte får den maximala träning som man önskar med denna övning.

Detta är dessutom en jävligt kuslig övning. Varenda gång är jag lite rädd att en olycka ska inträffa.

Hur bär ni er åt för att göra denna övning och inte riskera att ramla ihop och skada er med 100 kilos skivstång över er?
Senast redigerad av donaldtrump2016 2019-02-23 kl. 08:12.
Citera
2019-02-23, 08:10
Medlem
Börja med bara stången?
Citera
2019-02-23, 08:13
Medlem
Teknik och inte för tungt. Man ska veta sin egen kapacitet, precis som med allt annat här i livet.
Citera
2019-02-23, 08:15
Medlem
Om du nu måste köra till failure med alla övningar så är väl medhjälpare, powerrack, smithmaskin eller dropset en bra idé.

Ett annat tips är ar köra med stången på framsidan istället för bakom nacken. Då behöver du bara släppa stången om du inte orkar.

Själv kör jag tills jag har typ 2reps kvar och vilar med vikten på axlarna innan jag kör dem. Känner jag att jag bara klarar näst sista men inte en till så är det ju fortfarande till failure.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-02-23 kl. 08:22.
Citera
2019-02-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Teknik och inte för tungt. Man ska veta sin egen kapacitet, precis som med allt annat här i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Börja med bara stången?

Läser ni inte? Jag kan ta bara stången och göra massvis med reps tills den sista repetionen ska utföras, då riskerar man att inte lyckas ta sig upp igen och ramla ihop. Eller så får man sluta maxa som man gör med andra muskler och skita i den sista nödvändiga repetionen.
Citera
2019-02-23, 08:19
Medlem
Biggedys avatar
Det finns ju spärrar (safety racks) som du kan dumpa ner stången på ifall du ej klarar det. Och sedan bara sätta dig ner. Inga konstigheter, eller saknar ditt gym detta?
Citera
2019-02-23, 08:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du har alltså kommit fram till att benböj är en "farlig" övning och att skaderisken ökar om tekniken brister eller om vikten är för tung? Stark slutsats.
Citera
2019-02-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du har alltså kommit fram till att benböj är en "farlig" övning och att skaderisken ökar om tekniken brister eller om vikten är för tung? Stark slutsats.

Lite så kände jag med.
Detta tankesätt går isf att tillämpa på ett dussintal andra övningar.
Citera
2019-02-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaldtrump2016
En massa idioti.

Varför anser du den innefektiv?
För att DU utför den fel?

Ländryggen skyddas om man utför övningen rätt.
Att benen kollapsar så att man ramlar är liten risk om man utför övningen rätt. Den lilla risken blir obetydlig då man använder racks.
Citera
2019-02-23, 08:33
Medlem
Citat:
Den är ineffektv också. Förklaring:

Du står där med 50 eller kanske 100 kg lastad skivstång på axlarna och ska göra så många knäböjreps som möjligt, precis som du gör med andra övningar för att bulka och maxa. Men vid knäböj är det så pass stor risk att du inte klarar göra den sista repetionen att du riskerar att falla ihop och skada dig, eftersom benen inte klarar av att komma upp igen till stående läge.
Sen riskerar du att skada ryggen också, inte minst nedre delarna vid ländryggen.

Detta innebär risker för allvarliga skador och en övning där du inte kan maxa. Resultatet blir att röven och benen inte får den maximala träning som man önskar med denna övning.

Detta är dessutom en jävligt kuslig övning. Varenda gång är jag lite rädd att en olycka ska inträffa.

Hur bär ni er åt för att göra denna övning och inte riskera att ramla ihop och skada er med 100 kilos skivstång över er?

Säkrast är nog om du inte tränar alls! Teoretiskt så kan du få en 25 kg hantel i huvudet vid tex axelbredd eller vid bänkpress en tung stång över halsen
Citera
2019-02-23, 08:34
Medlem
Citat:
Läser ni inte? Jag kan ta bara stången och göra massvis med reps tills den sista repetionen ska utföras, då riskerar man att inte lyckas ta sig upp igen och ramla ihop. Eller så får man sluta maxa som man gör med andra muskler och skita i den sista nödvändiga repetionen.

Förlåt, då har du som inte kan rätt, och vi som kan har fel.
Citera
2019-02-23, 08:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Du får ta och veta dina max. Som med alla övningar. Sedan om du är osäker så finns det alltid maskiner. Dvs du kan ta av vikten om det blir för mycket när du är nere på knäna. Sedan angående ryggskador så visst det är ingen övning man ska göra om man inte gör den rätt. Men i så fall är det ju bara att skippa den och köra annat för benen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in