Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-24, 10:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Tack Verkligen för den här länken. Jag har sett många människor ta med sig band till gymmet och kör olika övningar. Tycker det ser löjligt ut och inte fattat direkt vad det gör för nytta.

Vet du något om det?

Länka gärna videos den som har bra övningar eller tips. Känner att jag har svårt med att bygga form och volym p.g.a svagare i knäna.
Gummibandet ger ju motstånd så att rörelsen blir svårare att göra.
Du kan ha gummiband mellan knäna när du kör knäböj för att tvinga dig själv till att pressa ut knäna mer vilket gör att rumpan aktiveras i högre grad speciellt sidan.
Övningen blir svårare utan att du har lagt på mer vikt.

Det är i regel inte knäna i sig som är grundproblemet utan svaga stabiliserande muskler.
Som sidan av rumpan och hela rumpan som är vanligt om man sitter ner mycket i vardagen.
Även vadmuskler och muskler i foten som i fotvalvet mm som stabiliserar ankeln påverkar knät.
Har du dålig balans vilket i regel beror på svaga stabiliserande muskler som jag nämnde så kommer man uppleva knät som svagt.
Självfallet kan man ha fått skador, inflammationer i knät men det beror som sagt på svaga stabiliserande muskler som gjort att knät fått ta stryk.

Har du säg tajta bröstmuskler så får du ju i regel inte ont i dem utan i dina ryggmuskler som i sin tur antagligen är för svaga för att kunna förhindra att bröstmuskerna drar ihop sig.

Har du ont i ländryggen så kan det ofta bero på tajta höftböjarmuskler.

Vad jag försöker säga är att där man tror problemet ligger pga smärta etc ofta inte är orsaken utan en annan del som man inte tänker på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback