Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-12-01, 19:56
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Alla utvecklas ju i sin egen takt. Du har inte utvecklats färdigt för att du klarar dig väl i en grupp.
Jag utgick från att det vore det enda syftet med skolan. Om man dessutom ska utvecklas där så finns ju ytterligare ett syfte. Men om eleven inte utvecklas och redan fungerar i grupp, varför är den då där?
Tillslut blir det en meningslös tillvaro. (Kalla detta för A.)
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Alla barn har rätt till utbildning och alla barn har skolplikt.
Jag skulle vilja veta för-och efternamn på den som hittat på det här. En plikt kan inte beskrivas som en rättighet eftersom en rättighet kan man avstå.
Skolplikten är tvingande. (Kalla detta för B.)
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
LAA har inget med skolan att göra.
Jo, för lägg ihop A och B ovan: Skolan innebär en påtvingad meningslös tillvaro. Det är ett naturligt incitament för våld. Precis vad som skall identifieras och hanteras innan våldet utbryter enligt LAA. Men i det här fallet kräver det att man upplöser skolplikten och skolan försvinner såsom vi känner den idag. LAA och skolan är alltså oförenliga.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2020-12-01 kl. 20:18.
Citera
2020-12-01, 20:53
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag menar om det vore det enda syftet med skolan. Om man dessutom ska utvecklas där så finns ju ytterligare ett syfte. Men om eleven inte utvecklas och redan fungerar i grupp, varför är den då där?
Tillslut blir det en meningslös tillvaro. (Kalla detta för A.)


Syftet med skolan är följande:
Citat:
4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. (1 kap. 4§ Skollag)

Inga barn fungerar bra i grupp under de första 9 åren i skolan. Det blir en meningslös tillvaro om inte skolväsendet har resurser att utmana barnen. Men så här är det också: Många föräldrar bdyrar att sitt barn är i mensaklass och är skolans bästa elever som ligger flera år framför de andra i klassen. Däremot är det ett handfull, ETT HANDFULL, av dessa föräldrar som verkligen har ett barn som kan komma att hoppa över årskurser. De allra flesta av barnen till dessa föräldrar har stora brister i både matematik och läsförmåga. Ja, de kanske kan klara av att kämpa sig genom Harry Potter när de går i 2:a klass, men de klarar inte av att återberätta ens närmsta sidorna. De klarar oftast inte av högläsning och de klarar definitivt inte av att avkoda till punkt eller andra skiljetecken.

Så för de du anser har större kapacitet än andra kan jag tala om att väldigt få av dem är där. Ännu färre är som denna modiga grabb: https://www.youtube.com/watch?v=DBkOlgJhXxY
Det finns bara ett mindre "problem" om man ska uttrycka det så: Den grabben, "Jacob" kommer aldrig att kunna få ett normalt arbete och han klarar sig inte i större grupper (om det nu inte är som lärare, för det har han koll på). Han saknar med andra ord andra färdigheter än matematik och fysik. Så är det med de flesta barn som kallas för "genier" eller som är "medlemmar i Mensa"


Citat:
Jag skulle vilja veta för-och efternamn på den som hittat på det här. En plikt kan inte beskrivas som en rättighet eftersom en rättighet kan man avstå.
Skolplikten är tvingande. (Kalla detta för B.)

Det är svårt att direkt på rak arm bena ut vem som var först med det obligatoriska skolväsendet, men troligen sådde Fritjof Berg det fröet, sedan har Hjalmar Branting och makarna Myrdal kultiverat fröet genom årens lopp. Kampen om "bottenskolan" var väldigt högt prioriterat hos SAP mellan 1820 och 1960. Faktum är att friskolereformen var än mer prioriterad.

Det spelar ingen roll om du har sk. "läroplikt" eller skolplikt. Barnet måste fortfarande lära sig det samhället har stadgat att denne ska lära sig. Nog tur är väl det med tanke på vilka stollar som sitter på detta forum.


Citat:
Jo, för lägg ihop A och B ovan: Skolan innebär en påtvingad meningslös tillvaro. Det är ett naturligt incitament för våld. Precis vad som skall identifieras och hanteras innan våldet utbryter enligt LAA. Men i det här fallet kräver det att man upplöser skolplikten och skolan försvinner såsom vi känner den idag. LAA och skolan är alltså oförenliga.

Felaktigt argument: LAA har inget att göra i den normala skolan för att det är en metod för elever med en helt annan varseblivning. Det är skillnad på en mental "härdsmälta" (sensorisk affektion) och trotts som vilket barn som helst får. Även barn som är behov av LAA får trotts och man sätter då ned handen därefter.

[spoiler]
Då kan man ju ta bort skolplikten och bara ha kvar rätten till utbildning. För om de är där mot sin vilja och inte utvecklas. Är inte det kidnappning?[/quote]

Skolplikten finns just för att garantera eleverna sin rätt till utbildning. Sverige har en historia av att föräldrarna använder sina barn till andra saker än utbildning och därför var Sverige tvungen att se till att barnen kom till skolan istället för att ta vägen förbi potatislandet. Våra skollov är dessutom helt planerade just för denna kompromiss mellan hem och skola. Vi ser ju också på bla. dig hur argumentationerna fortfarande går.

Citat:
Möjligtvis finns ytterligare syften. Nationen hålls samman dåligt utan en gemensam värdegrund, vilket skolan bistår med. Det rör sig om indoktrinering för att vi ska få ett mellanmänskligt förtroende och en fungerande ekonomi och välfärd. Detta är ju aktuellt och viktigt, men det borde kanske i så fall vara offentligt så man kan utreda om det fungerar. Klart det blir våldsamheter om man låser in folk och inte kan förklara varför.

Det är gemensamma värdegrunder, regler, traditioner och religioner som håller ihop ett samhälle och grupper inom den. Värdegrunden som skolväsendet bygger på hittar du helt offentligt i Skollagen och i de 11 läroplaner vi har.

Du får däremot förklara för mig hur denna diskussion har något att göra med LAA som tråden diskuterar.
Citera
2020-12-11, 16:21
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Syftet med skolan är följande: De mänskliga rättigheterna, demokratiska värderingar, inhämta och utveckla kunskaper och värden.

Skolplikten finns just för att garantera eleverna sin rätt till utbildning.
Så varför blir alla färdiga exakt samtidigt? Det låter inte meningsfullt, det låter som att barnen används som inventarier i en verksamhet som bara är till för att omsätta resurser.
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Inga barn fungerar bra i grupp under de första 9 åren i skolan. Det blir en meningslös tillvaro om inte skolväsendet har resurser att utmana barnen.
De fungerar i grupper dagligen. Att göra anspråk på 10-12% av varje människas liv är mycket resurser redan, för varje liv är ändligt och oåterkalleligt.

Är det fetstilta skolans resursutvinningsplan; begära ut mer resurser vid mer meningslös undervisning? Visa att den inte är direkt kontraproduktiv i förhållande till målen så kanske du kan be om resurser sedan. Intelligensfaktorn ska självklart isoleras vid utvärdering av skolans effektivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får däremot förklara för mig hur denna diskussion har något att göra med LAA som tråden diskuterar.
Varför skulle man inte slåss i en sådan situation? Varför är diskussionen ot?
Citera
2021-03-17, 16:37
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Felaktigt argument: LAA har inget att göra i den normala skolan för att det är en metod för elever med en helt annan varseblivning.

Du får däremot förklara för mig hur denna diskussion har något att göra med LAA som tråden diskuterar.
Jag håller med och lärarna har säkert rätt i att metoden är ett bidrag till problemet. Men jag tror inte att LAA är en tillräkligt stark delförklaring.

Det är därför jag hoppar till mer starkt bidragande förklaringar. Normal skola är dålig för udda elever. Har man otur ett år så kommer det många udda elever.

För övrig var dina inlägg väldigt lärorika. Det skriver jag utan ironi.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-03-17 kl. 16:55.
Citera
2023-01-28, 04:27
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I Hjulsta grundskola i norra Stockholm har våldet bland eleverna exploderat. Lärarna vädjar till Arbetsmiljöverket.
Enligt lärarna är det nya förhållningsregler kring hur eleverna ska bemötas som får eleverna att bli våldsammare istället för tvärtom.



Lågaffektivt bemötande innebär att personalen inte ska agera direkt om en elev blir hotfull, utagerande eller våldsam.


Lågaffektivt bemötande verkar vara på modet i skolan och även på andra institutioner, det är många som talar om det. Kan det vara så att denna metod på modet i själva verket riskerar att öka våldet när utagerande elever inte möter något motstånd?

https://skolvarlden.se/artiklar/efte...har-exploderat
Funkar inom psykvården ibland men skolan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...att-saga-ifran
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback