• 1
  • 2
2019-02-18, 18:23
Medlem
När jag var ute med hundarna igår kväll fick jag syn på en räv som kom gåendes mot oss. När den fick syn på oss ökade den farten. Trots att ena hunden skällde så fortsatte den mot oss. Jag stampade och gapade utan att den brydde sig. När jag drog ut sprinten på mitt överfallslarm stannade den och gick så småningom ett par meter tillbaka. När jag satte tillbaka sprinten och började gå tillbaka följde den efter. Började stampa och gapa igen utan att den brydde sig, fick även tag i en stor gren som jag viftade med. Då stack den tillslut in i skogen.

Eftersom den inte ens blev rädd och stack när överfallslarmet tjöt så känns det som att jag hade tur att den inte sprang fram till oss utan stannade max 10 meter ifrån oss.
Har aldrig mött en så orädd räv innan. De andra jag stött på har lufsat in i skogen efter att den möjligtvis stannat och tittat lite på oss på ett betydligt mer behagligare avstånd än igår.

Finns det något mer effektivt sätt att skrämma bort den (som har testats och fungerar på orädda rävar)?
Citera
2019-02-18, 18:27
Medlem
ClickBaits avatar
Släpp lös hundarna och låt dom lära upp räven? Annars kan du lägga råttgift på en köttbit som du har med nästa gång, då förstår den att människor är farliga.
Citera
2019-02-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Släpp lös hundarna och låt dom lära upp räven? Annars kan du lägga råttgift på en köttbit som du har med nästa gång, då förstår den att människor är farliga.

Han skrev skrämma och inte döda.
Citera
2019-02-18, 18:36
Medlem
ClickBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Han skrev skrämma och inte döda.

Ja, alla tips är bra förutom dom dåliga

Hade en polare som fick min katt att springa och gömma sig för 10 år sedan, har dock ingen kontakt med honom idag. Men han hade nog vetat.
Citera
2019-02-18, 18:47
Medlem
Aakkes avatar
Ge den mat så ger den sig av sen, låt inte hunden komma nära då risk för skabb är stor
Citera
2019-02-18, 18:52
Medlem
Flytt-lasses avatar
Varför så rädd för räv? Lite tidigt för en unge och dom brukar inte vara skygga.
Men en gammal räv... Kanske skabb då kan dom dra sig till människor (föda) eller helt enkelt van vid människor.
Citera
2019-02-18, 18:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Smällare borde fungera, men det måste du köpa illegalt.

Kasta något annat som låter efter den, eller spruta vatten på den?
Med lite fantasi borde det gå att skrämma skiten ur Mickel.
Citera
2019-02-18, 19:46
Medlem
ClickBait skrev:
Citat:
Släpp lös hundarna och låt dom lära upp räven? Annars kan du lägga råttgift
på en köttbit som du har med nästa gång, då förstår den att människor är farliga.
Den sista idioten är ännu inte född.

Som någon skrev : smällare + kanske en väldigt starkt lysande ficklampa.
Senast redigerad av bosseriks 2019-02-18 kl. 19:49.
Citera
2019-02-18, 20:16
Medlem
Jofs avatar
Inget att skämta om, om man som jag har lösgående höns. Då vill man kunna skrämma bort den snälla orädda räven. Ljud?
Citera
2019-02-18, 21:00
Medlem
Wow blir förvånad över hur många oseriösa svar man kan få. Borde i och för sig inte bli det här...
Tar däremot tacksamt emot de seriösa tipsen. Ska ta med den starkaste ficklampan jag har och testa.

Obehagligt ljud trodde jag skulle skrämma den. Den reagerade i och för sig på överfallslarmet men blev inte så rädd som jag trodde den skulle bli. Smällare hade nog skrämt den men det hoppar jag över eftersom jag har hundarna med mig. En petflaska med småsten i kanske kan fungera. Att få tag på sten är ju inget problem nu på vintern. Blir den inte rädd av ljudet kan jag skicka iväg lite stenar mot den.

Även en flaska med vatten kan vara ett alternativ. På en hundkurs fick jag lära mig att man kunde ha det och skvätta iväg lite om det kommer lösa hundar springande...
Senast redigerad av one.and.only 2019-02-18 kl. 21:03.
Citera
2019-02-18, 21:14
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Råttgift kan också drabba andra oskyldiga djur så det avråder jag ifrån. Räven låter sjuk, TS borde kontakta viltvårdare som får ta hand om räven.
Citera
2019-02-18, 21:40
Medlem
Räv är inget att vara rädd för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem