• 1
  • 2
2019-02-18, 08:26
Medlem
Jag vann en gång i tiden en budgivning för över 10 år sedan, ett klipp gjorde jag då. Mycket nöjd.

Sedan dess har jag inte varit inne på kvd, men nu har jag varit inne och botaniserat, har förstått att många privatpersoner nu säljer sina bilar via kvd.

Hursomhelst, jag har varit ute efter en begagnad småbil till hushållet ett tag. En pålitlig liten bruksbil för korta sträckor som man inte behöver vara så rädd om.

Tanken var att hitta en sådan bil, ca 10 år gammal, som inte rullat överdrivet långt, helst inte mer än 10k mil.

Vill heller inte deala med invandrare på blocket som verkar ha som business att köpa och sälja bilar i det här prissegmentet.

Så för någon dag sedan hittade jag en intressant bil på kvd där jag vann budgivningen på dryga 30k SEK.

Kände absolut inte att jag hade gjort ett klipp, jag gav ett bud som låg över alla prisvärderingar jag fick fram med registreringsnummret. Både förväntat pris "privat till privat" och förväntat pris "bilhandlare till privat".

Dessutom var det flertalet stenskott i rutan samt rostfläckar på "mitt" objekt. Bilen har heller inte varit servad på två år, så det blir det första jag måste göra. Och sommardäcken hade ett mönsterdjup på 2mm.

Vi var 10 aktiva budgivare, så skulle jag vara säljaren av bilen så skulle jag nog ha varit nöjd.

Jag var också försiktigt nöjd trots att jag inte gjorde ett klipp utan gav ett vinnande bud som var i linje med marknadspris(troligtvis över).

Men färgen var den jag sökte, och modellen har vi haft tidigare i hushållet, så de som ska köra den är redan vana vid bilen. Dessutom hade den inte rullat så långt. Kort och gott det kändes det ok ändå, trots att jag inte gjorde något klipp.

Men var såklart fundersam att reservationspriset inte var uppnått, då jag som sagt gett mer än de skattningar av priset som föreligger "privat till privat" men också "bilhandlare till privat".

Döm om min förvåning när KVD säger att reservationspriset är 10-15.000 kr högre än det jag bjudit, och undrar om jag kan höja mitt eget högsta bud! Vad är det för tomte som lämnat in sin bil och vill ha ett gigantiskt överpris för den?

Jag har inte återkopplat till dem, har låtit helgen passera. Idag tänker jag låta dem veta att jag inte höjer mitt bud, dessutom ska jag ju lägga slagavgiften dryga 3k sek.

Är det här vanligt på kvd nu för tiden? Hela grejen faller väl om det är riggat så att man alltid måste betala mer än motsvarande blocket/marknadspris via ett reservationspris som inte är rimligt?
Senast redigerad av ThinkTank111 2019-02-18 kl. 08:45.
Citera
2019-02-18, 08:36
Medlem
MaxVobiscums avatar
En sak är väldigt klar. KVD är på intet sätt billigt längre. De har väldigt bra garantier för privatpersoner och de visar verkligen alla fel de hittar. Finner man fler fel så åtgärdas de utan diskussion. Detta gör att många köper bilar där, men det är inte billigt längre.
Man får känslan av att det är en ynnest att köpa bil där och ibland är det närmast hysterisk budgivning mot slutet.
Det var bra länge sedan det var billigt att handla på KVD.

Man kan se bilar gå lååångt över marknadspris. Helt rubbade priser ibland. Och folk bara betalar.
Citera
2019-02-18, 08:38
Medlem
Vad är din fråga egentligen? Försöker folk (samtliga instanser) lura varandra när det kommer till bilköp?

Svaret är förstås ja. De försöker lura dig och alla andra. Välkommen till verkligheten. Detta är en känd företeelse som går så långt tillbaka i historien att redan hästhandlare hade dåligt rykte.
Citera
2019-02-18, 08:43
Medlem
Det är svårt att göra klipp hos KVD numera även kronofogdens nätauktioner för bilar
Citera
2019-02-18, 08:46
Medlem
Ett djävla oskick.
Bara som i helgen hade spadealers en auktion på ett litet bastuhus. Detta i vi i villa

https://www.spadealers.se/product/49...ror-skyddsplat

Detta hus hade reservationspris på 27000kr och då skulle dessutom frakten läggas på med 4500kr.

om man beställer, så får man frakten, samt möjligheter till avbetalning.
Sammanfattningsvis vinner man auktionen på reservationspriset, så tjänar man 3kkr, men hur det är med garantier etc vet jag ej.
Som lök på laxen, så hade man naturligtvis skrivit ut det orabbatterade priset, som bastuns värde=relativt stor risk att "vinnaren" av auktionen betalar mer än denne behövt om den bara köpt varan.

Geschäft och rackarspel kallas sådant och egentligen borde man höra med vi i villa och liknande om dom egentligen vill ställa upp och hjälpa till att lura folk.

Ed: till mod kanske skulle tråden göra sig bättre med en etikett om oseriöst auktion
Senast redigerad av priamos2014 2019-02-18 kl. 08:50.
Citera
2019-02-18, 08:51
Bilar som hamnar under marknadsvärde budas in av bilhandlare, så det är svårt att hitta en bil som är under marknadsvärde.
Citera
2019-02-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Jag vann en gång i tiden en budgivning för över 10 år sedan, ett klipp gjorde jag då. Mycket nöjd.

Sedan dess har jag inte varit inne på kvd, men nu har jag varit inne och botaniserat, har förstått att många privatpersoner nu säljer sina bilar via kvd.

Hursomhelst, jag har varit ute efter en begagnad småbil till hushållet ett tag. En pålitlig liten bruksbil för korta sträckor som man inte behöver vara så rädd om.

Tanken var att hitta en sådan bil, ca 10 år gammal, som inte rullat överdrivet långt, helst inte mer än 10k mil.

Vill heller inte deala med invandrare på blocket som verkar ha som business att köpa och sälja bilar i det här prissegmentet.

Så för någon dag sedan hittade jag en intressant bil på kvd där jag vann budgivningen på dryga 30k SEK.

Kände absolut inte att jag hade gjort ett klipp, jag gav ett bud som låg över alla prisvärderingar jag fick fram med registreringsnummret. Både förväntat pris "privat till privat" och förväntat pris "bilhandlare till privat".

Dessutom var det flertalet stenskott i rutan samt rostfläckar på "mitt" objekt. Bilen har heller inte varit servad på två år, så det blir det första jag måste göra. Och sommardäcken hade ett mönsterdjup på 2mm.

Vi var 10 aktiva budgivare, så skulle jag vara säljaren av bilen så skulle jag nog ha varit nöjd.

Jag var också försiktigt nöjd trots att jag inte gjorde ett klipp utan gav ett vinnande bud som var i linje med marknadspris(troligtvis över).

Men färgen var den jag sökte, och modellen har vi haft tidigare i hushållet, så de som ska köra den är redan vana vid bilen. Dessutom hade den inte rullat så långt. Kort och gott det kändes det ok ändå, trots att jag inte gjorde något klipp.

Men var såklart fundersam att reservationspriset inte var uppnått, då jag som sagt gett mer än de skattningar av priset som föreligger "privat till privat" men också "bilhandlare till privat".

Döm om min förvåning när KVD säger att reservationspriset är 10-15.000 kr högre än det jag bjudit, och undrar om jag kan höja mitt eget högsta bud! Vad är det för tomte som lämnat in sin bil och vill ha ett gigantiskt överpris för den?

Jag har inte återkopplat till dem, har låtit helgen passera. Idag tänker jag låta dem veta att jag inte höjer mitt bud, dessutom ska jag ju lägga slagavgiften dryga 3k sek.

Är det här vanligt på kvd nu för tiden? Hela grejen faller väl om det är riggat så att man alltid måste betala mer än motsvarande blocket/marknadspris via ett reservationspris som inte är rimligt?
Vad jag sett så är det rätt sällan buden inte når upp till reservationspris, när så ej sker kan det förhandlas med högste budgivare eller läggas ut i ny auktion.
När du lägger ut en bil till försäljning gör Kvd en värdering utifrån vilken det föreslås ett reservationspris, men säljaren kan välja att ändra detta innan bilen presenteras för auktion.
Citera
2019-02-18, 09:25
Medlem
Önda sedan Ratos köpte KVD så är kvd skit

Allting har reservations pris som ligger över marknadsvärdet, srn kommer slag avgiften till på det,

Nej det finns bara två riktiga auktions firmor kvar som inte har något reservations pris utan utgångspriset gäller,

Och det är tovek.se och units.se
Citera
2019-02-18, 09:28
Medlem
Är väl ganska givet att en privatsäljare är mer "Känslig" för vad bilen säljs för än kommuner/finansbolag etc etc
Citera
2019-02-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Är väl ganska givet att en privatsäljare är mer "Känslig" för vad bilen säljs för än kommuner/finansbolag etc etc

Jo, visst! Men om man vinner en budgivning mot ett 10tal andra budgivare som trissar upp priset över de riktlinjer för marknadspris som tex bilpriser.se(som kvd samarbetar med) redovisar när man matar in regnummret i deras databas.. då är det något som är skevt när kvd senare låter meddela att budet motsvarar ca 65-70% av reservationspriset. Tycker du inte?

Dessutom för en bil som inte är servad på två år, som har rostfläckar och stenskott. Lägg till slagavgiften för köparen.
Citera
2019-02-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Jo, visst! Men om man vinner en budgivning mot ett 10tal andra budgivare som trissar upp priset över de riktlinjer för marknadspris som tex bilpriser.se(som kvd samarbetar med) redovisar när man matar in regnummret i deras databas.. då är det något som är skevt när kvd senare låter meddela att budet motsvarar ca 65-70% av reservationspriset. Tycker du inte?

Dessutom för en bil som inte är servad på två år, som har rostfläckar och stenskott. Lägg till slagavgiften för köparen.

Bilpriser drivs ju av KVD så..=) Sen gör dom ju ingenting gratis Tar ju duktigt betalt av säljaren också
Citera
2019-02-18, 10:11
Medlem
Tycker ofta att bilar säljs dyrt på kvd. Känns som att man sällan kan göra bra kör där numera. Känns som att många dras in i någon slags "budhets". Fördelarna är att de relativt tydligt visar bilens brister, istället för att försöka dölja dem.

Lyckades dock få tag i en bil där för ett bra pris för ca 2 år sedan. Bytte in den i höstas och fick 15k mer för den än vad jag gav på kvd. Då hade jag ägt bilen i 1,5 år och kört drygt 4000 mil. Så har man tålamod och letar lite går det att göra bra köp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in