Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-02-17, 22:46
Medlem
Jag har en personvåg som jag vill använda direkt när jag vaknar för att väga mig. Problemet är att där jag nu bor så är det heltäckningsmatta/carpet floor, det är i hela huset förutom kök och badrum.
Uteslutet att jag ska ha den i badrummet eller köket för den delen, då jag delar huset med flera andra och känner det är smidigast väga sig i sitt rum direkt man vaknat innan man tar på kläderna.
Typ av våg kommer jag heller inte byta då jag tagit med mig specifik våg hit (Fitbit aria).

Det jag undrar är om det kommer fungera om jag skaffar en tjock träskiva eller liknande att ha vågen på? Och tips på affär (i UK)? Något på IKEA t.ex som skulle kunna passa?
Kommer ej skära i mattan eller liknande utan bör vara en lösning som inte blir allt för dyr och som kan vara smidig.
Tips?
Citera
2019-02-18, 00:02
Medlem
Förstår inte problemet varför kan du inte ha vågen på "mattan" alltså direkt på golvet?
Citera
2019-02-18, 00:09
Medlem
Lägg en (trä-)skiva under vågen om den står ostadigt.
Citera
2019-02-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Förstår inte problemet varför kan du inte ha vågen på "mattan" alltså direkt på golvet?
Vågen räknar inte rätt, när jag testar väger jag runt 40 kg, fast när det är på hårt golv väger jag runt 97 kg som är korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Lägg en (trä-)skiva under vågen om den står ostadigt.
Det jag undrar ifall det kommer fungera eller ej. Enligt en person jag frågade om tips så kommer det ändå inte fungera om jag lyckas hitta någon träskiva även fast den är tjock. Möjligtvis skulle jag gissa det fungerar om det är tung/tjock skiva som pressas ner mattan ordentligt.
Citera
2019-02-18, 06:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det måste vara så att tassarna på din personvåg mäter tyngdkraften, dessa åker ned i mattan och så avlastas delar av tyngden av vågens undersida, för övrigt en helidiotisk konstruktion.

Det du behöver är att tassarna står på ett hårt underlag, förslagsvis köper du en skärbräda i trä, enär en sådan borde finnas på din lokala Tesco-butik, bara tassarna står på något hårt så kan det själva hårda vingla hur mycket som helst, det kommer ändå visa rätt.
Citera
2019-02-18, 11:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFST
Jag har en personvåg som jag vill använda direkt när jag vaknar för att väga mig. Problemet är att där jag nu bor så är det heltäckningsmatta/carpet floor, det är i hela huset förutom kök och badrum.
Uteslutet att jag ska ha den i badrummet eller köket för den delen, då jag delar huset med flera andra och känner det är smidigast väga sig i sitt rum direkt man vaknat innan man tar på kläderna.
Typ av våg kommer jag heller inte byta då jag tagit med mig specifik våg hit (Fitbit aria).

Det jag undrar är om det kommer fungera om jag skaffar en tjock träskiva eller liknande att ha vågen på? Och tips på affär (i UK)? Något på IKEA t.ex som skulle kunna passa?
Kommer ej skära i mattan eller liknande utan bör vara en lösning som inte blir allt för dyr och som kan vara smidig.
Tips?

En våg som står på svajigt underlag visar fel. Träplatta hjälper inte om mattan är det minsta tjock.
Citera
2019-02-18, 12:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En våg som står på svajigt underlag visar fel. Träplatta hjälper inte om mattan är det minsta tjock.

Nog är det till att ägna sig åt hårklyveri.

Det är hans kroppsvikt som ska vägas, inte kokain/guld/saffran, om han väger på samma sätt varje morgon kommer han se viktuppgång/viktnedgång med väl tillfredsällande ackuratess.
Citera
2019-02-18, 12:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nog är det till att ägna sig åt hårklyveri.

Det är hans kroppsvikt som ska vägas, inte kokain/guld/saffran, om han väger på samma sätt varje morgon kommer han se viktuppgång/viktnedgång med väl tillfredsällande ackuratess.

Jo, om man bara vill se plus eller minus ett hekto jämfört med gårdagen stämmer det ju, men vill man veta exakt vad man väger måste vågen stå på stabilt underlag.
Citera
2019-02-18, 12:39
Medlem
Försök att lyfta upp mattan i ett hörn och sätt vågen där. Oftast är mattorna bara fastsatta med "gripare" utmed väggarna.
Citera
2019-02-18, 12:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, om man bara vill se plus eller minus ett hekto jämfört med gårdagen stämmer det ju, men vill man veta exakt vad man väger måste vågen stå på stabilt underlag.

Då är vi överens.
Citera
2019-02-19, 20:29
Medlem
LagomLats avatar
Många kvinnor är nog sugna på en bit matta under vågen nu!

LL
Citera
2019-02-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Många kvinnor är nog sugna på en bit matta under vågen nu!

LL
Varför skulle de vara det? Snarare varenda hyfsat normal människa vill veta den korrekta siffran.

OnT TS kan ställa vågen på en stenplatta som har mer tyngd än en träbräda. En tyngre ek-bräda kostar en rejäl slant, en "stenplatta" ca. 20kr. Industrialism med lite betongkänsla under vågen. https://www.byggmax.se/platta-sl%C3%...xoC2NEQAvD_BwE
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in