Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-18, 09:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Låter som att du tänkt klamra skarvsladden. Det får man definitivt inte göra.

Vad är anledningen till det? Att amatörer inte ska råka slå en spik igenom kabeln?

Jag bor i en lägenhet där ALLA eluttag sitter på helt galna ställen och har fått dra förlängningskablar hit och dit, alla dessa har jag satt fast med klammer längs golvlisten.
Citera
2019-02-18, 11:23
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Vad är anledningen till det? Att amatörer inte ska råka slå en spik igenom kabeln?

Jag bor i en lägenhet där ALLA eluttag sitter på helt galna ställen och har fått dra förlängningskablar hit och dit, alla dessa har jag satt fast med klammer längs golvlisten.

Skarvsladdar är temporära installationer och ska kunna plockas bort direkt. Därför får man inte dra dem genom stängda dörrar och fönster, hål i vägg och liknande. Ej heller klamras. Om kabeln i sig är tillåten för fast förläggning får man kolla genom att läsa tillverkarens anvisningar.

Det du nämner är väldigt vanligt och ses mellan fingrarna med. Det skulle dock aldrig klara en riktig elbesiktning.
Citera
2019-02-18, 12:07
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skarvsladdar är temporära installationer och ska kunna plockas bort direkt. Därför får man inte dra dem genom stängda dörrar och fönster, hål i vägg och liknande. Ej heller klamras. Om kabeln i sig är tillåten för fast förläggning får man kolla genom att läsa tillverkarens anvisningar.

Det du nämner är väldigt vanligt och ses mellan fingrarna med. Det skulle dock aldrig klara en riktig elbesiktning.

Det är tillåtet att fästa kablar med självhäftande fästen som går att ta loss utan verktyg.
Citera
2019-02-18, 12:10
  #16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är tillåtet att fästa kablar med självhäftande fästen som går att ta loss utan verktyg.

Det är inte att klamra. För att klamra krävs en klammer.

Bra påpekande för övrigt. Man kan inte vara nog tydlig här.
Citera
2019-02-18, 19:05
  #17
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Vad är anledningen till det? Att amatörer inte ska råka slå en spik igenom kabeln?

Jag bor i en lägenhet där ALLA eluttag sitter på helt galna ställen och har fått dra förlängningskablar hit och dit, alla dessa har jag satt fast med klammer längs golvlisten.
Beror främst på att sladdar inte är särskilt åldersbeständiga.
Citera
2019-02-18, 22:30
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Beror främst på att sladdar inte är särskilt åldersbeständiga.

Som sagt, tillverkarens anvisningar är viktigt att följa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback