Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-16, 23:47
  #1
Medlem
Jag upplever mycket delay när jag spelar onlinespel på mitt ps4 och har därför beslutat att försöka göra något åt detta. Jag inledde med att ge mitt ps4 en statisk IP-adress och fortsatte därefter med att öppna upp alla portar som ps4/spelet krävde, vilket i huvudsak är:

UDP: 3659, 17503, 17504, 10000–20000
TCP: 80, 443, 9988, 10000–20000, 17503, 17504, 42120, 42210, 42230, 44125, 44225, 44325

Min fråga är om man måste öppna alla dessa för att få önskad effekt, eller om det "räcker" med att öppna de flesta? Uteblir all effekt om säg alla förutom en av dessa portar öppnas? Jag har nu lagt till alla dessa och några till (beroende på vilka spel det gäller) i min router, 20 st totalt, och jag upplever att det är mindre delay, men jag är inte säker eftersom jag kanske bara inbillar mig att det går snabbare. Jag lyckades inte öppna upp TCP 80 men alla andra gick att lägga till, och undrar därför om all effekt uteblir bara för att just denna enda port inte gick att öppna?
Citera
2019-02-18, 09:57
  #2
Medlem
Trustees avatar
Nej det ska du inte behöva.. Först och främst hur är du ansluten? Via wifi, kabel till router eller kabel direkt till bredbandsuttaget? Om du kör via Wifi så vet vi att det är det som är problemet då är det bara att ansluta en kabel så ska det bli bättre. Ifall du använder dig av kabel så bör vi utesluta först så att det inte är nått med kabeln, dvs byta kabel. Om det inte blir bättre då så kan du testa koppla konsolen direkt till bredbandsuttaget för att utesluta så att inte problemet uppstår i routern.

Sen skulle du kunna utveckla vad du menar med "Delay", är det alltid dåligt? Hackar det? Tappar du anslutningen? Har det alltid varit så?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback