Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-16, 01:19
  #1
Medlem
Varje gång jag är ute på jobb i förorterna så noterar jag att det finns många invandrarkvinnor, ofta feta, i rullstolar som framrullas av en eller två invandrarkvinnor och det syns tydligt att de alltid är mycket goda vänner. Jag är ju ute på jobb så det är mitt på ljusa dagen jag ser dom här rullstolskvinnorna med sina framrullare strosandes på torgen, görandes ingenting. Känns som spel för gallerierna för att ha upprätthålla assistansen som utvald invandrarkvinna behöver. Aldrig har någon av invandrarkvinnorna som suttit i rullstolen sett inkapabel ut att göra någonting, ser ut att vara helt med i bollen och inga konstiga missbildningar eller något. Övervikt är väl det enda isåfall.

Vad krävs egentligen för att få ersättning och ha betald personlig assistans? Hur lätt är det att blåsa kontorsnissarna? Någon annan som uppmärksammat samma sak?
Citera
2019-02-16, 01:32
  #2
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Varje gång jag är ute på jobb i förorterna så noterar jag att det finns många invandrarkvinnor, ofta feta, i rullstolar som framrullas av en eller två invandrarkvinnor och det syns tydligt att de alltid är mycket goda vänner.

Under fem år lurade "Kaninmannen" till sig drygt fyra miljoner kronor genom att bluffa om att han var gravt hjärnskadad och behövde hjälp dygnet runt. Samtidigt visade mobilfilmer hur han åkte radiobil och skojade med Lisebergskaninen på Liseberg.
Det var mannens exfru som anmälde honom.

En annan man som fått assistenthjälp för att vända sig, tömma kateter och sköta hygienen reste till Egypten för att segla och titta på pyramider. I det fallet var det flickvännen som anmälde bidragsfusket.

Bidragsfusket omfattar miljarder kronor varje år.
Citera
2019-02-16, 01:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Under fem år lurade "Kaninmannen" till sig drygt fyra miljoner kronor genom att bluffa om att han var gravt hjärnskadad och behövde hjälp dygnet runt. Samtidigt visade mobilfilmer hur han åkte radiobil och skojade med Lisebergskaninen på Liseberg.
Det var mannens exfru som anmälde honom.

En annan man som fått assistenthjälp för att vända sig, tömma kateter och sköta hygienen reste till Egypten för att segla och titta på pyramider. I det fallet var det flickvännen som anmälde bidragsfusket.

Bidragsfusket omfattar miljarder kronor varje år.


Helt underbart. Ska tänka mer på detta när jag sliter sönder mig för mina surt förvärvade pengar.
Citera
2019-02-16, 01:59
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Varje gång jag är ute på jobb i förorterna så noterar jag att det finns många invandrarkvinnor, ofta feta, i rullstolar som framrullas av en eller två invandrarkvinnor och det syns tydligt att de alltid är mycket goda vänner. Jag är ju ute på jobb så det är mitt på ljusa dagen jag ser dom här rullstolskvinnorna med sina framrullare strosandes på torgen, görandes ingenting. Känns som spel för gallerierna för att ha upprätthålla assistansen som utvald invandrarkvinna behöver. Aldrig har någon av invandrarkvinnorna som suttit i rullstolen sett inkapabel ut att göra någonting, ser ut att vara helt med i bollen och inga konstiga missbildningar eller något. Övervikt är väl det enda isåfall.

Vad krävs egentligen för att få ersättning och ha betald personlig assistans? Hur lätt är det att blåsa kontorsnissarna? Någon annan som uppmärksammat samma sak?
Så länge kontroller inte görs är det nog lätt, görs kontroller så är det genast betydligt svårare.

Kommuner ställer generellt höga krav på allt inom assistans, oavsett om det är assistans i hemmet eller på exempelvis gruppboenden, men det är ofta urusla på att kontrollera. Det skiljer sig naturligtvis åt i olika kommuner. Så ska man fuska så får man välja rätt kommun. Fusket lär ha minskat senaste åren med tanke på att det har uppmärksammats. Dessutom har regeringen höjt kraven på att få det beviljat.
Citera
2019-02-16, 07:02
  #5
Medlem
Det är jättelätt att blåsa dem. Oftast är det vårdtagaren, dennes gode man samt assistenter som själv skriver ner behovet och skickar in. Skulle försäkringskassa och kommun kolla upp den verkliga tiden personen behöver hjälp så skulle många av dem klara sig med hemtjänst. Förekommer även att läkare skriver falska intyg för att bli av med folk från avdelningar. Personlig assistans borde avskaffas i sin nuvarande form. Värst är folk med barn och människor med reumatiska sjukdomar.
Citera
2019-02-16, 08:13
  #6
Medlem
Ser många utlänningar som kör runt med sina permobiler. Unga och gamla oftast män. Ofta yngre invandrare som puttar på. Fuskas nog rätt mycket
Citera
2019-02-16, 08:56
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Systemet bygger på att man är ärlig och talar sanning... Säger sig självt att detta inte fungerar när folk med annat tänk ser möjligheterna att göra sig en hacka utan att lyfta ett finger.
Sen finns det ju läkare som inte har några problem att ge sina landsmän oärliga intyg mot en slant.

Lss kostar mångt mkt mer än vad som förutspåddes. Politikerna vågar inte fråga sig varför utan låter svenskens plånbok våltas av främmande makt.

Men ca 80 % av sveriges medborgare vill ha det så. Full fart mot konkursen!
Citera
2019-02-16, 09:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Systemet bygger på att man är ärlig och talar sanning... Säger sig självt att detta inte fungerar när folk med annat tänk ser möjligheterna att göra sig en hacka utan att lyfta ett finger.
Sen finns det ju läkare som inte har några problem att ge sina landsmän oärliga intyg mot en slant.

Lss kostar mångt mkt mer än vad som förutspåddes. Politikerna vågar inte fråga sig varför utan låter svenskens plånbok våltas av främmande makt.

Men ca 80 % av sveriges medborgare vill ha det så. Full fart mot konkursen!
Fast merparten av alla som fuskar är svenskar.
Citera
2019-02-16, 09:24
  #9
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivallaA
Fast merparten av alla som fuskar är svenskar.
Jo det finns de med. Men syftar du på svenskar eller "svenskar"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback