2006-02-23, 21:25
Medlem
Hej.
Jag maste fa bort lite kylpasta ifran min processor, och da behover jag tydligen en sorts "rubbing alcohol/alcohol wipes" for det. Nagon som vet vad jag syftar pa och vet var jag kan kopa det i Sverige?
Tack pa forhand.
Citera
2006-02-23, 23:29
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yer_wheyrd
Hej.
Jag maste fa bort lite kylpasta ifran min processor, och da behover jag tydligen en sorts "rubbing alcohol/alcohol wipes" for det. Nagon som vet vad jag syftar pa och vet var jag kan kopa det i Sverige?
Tack pa forhand.
Köp kemiskt ren aceton, det finns troligtvis i din närmsta matvaruaffär.
Citera
2006-02-23, 23:36
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman
Köp kemiskt ren aceton, det finns troligtvis i din närmsta matvaruaffär.

Inte alltid det bästa, då aceton + kretskort = inte bra.

Isopropylalkohol är det som vanligen brukar rekommenderas, hittade två produkter vid kemetyl:

http://www.kemetyl.se/sv/produktblad...apropanol2.htm

Och sen D-sprit, som dock verkar vara en produkt man endast får köpa med tillstånd från läkemedelsverket.
Citera
2006-02-23, 23:52
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Inte alltid det bästa, då aceton + kretskort = inte bra.

Isopropylalkohol är det som vanligen brukar rekommenderas, hittade två produkter vid kemetyl:

http://www.kemetyl.se/sv/produktblad...apropanol2.htm

Och sen D-sprit, som dock verkar vara en produkt man endast får köpa med tillstånd från läkemedelsverket.
Det fungerar väl bra på processorn?
Citera
2006-02-24, 00:45
Medlem
onemans avatar
Jag brukar använda lite aceton på en bit hushållspapper.
Citera
2006-02-24, 01:32
Medlem
Tack för alla svar, ska ta och inhandla lite imorgon.
Citera
2006-02-24, 02:24
Moderator
tobess avatar
Citat:
Det fungerar väl bra på processorn?

Visst fungerar det, inget snack om saken men också processorer består av material (läs: det som är runt kärnan) som kan skadas i längden av aceton, samt att man givetvis bör ta bort processorn när man rengör den i så fall.

Aceton fräter på kretskort, så det är inte direkt bra i längden. Dock borde det väl inte göra någon större skillnad. Tänkte nu bara påpeka det om trådskaparen ändå måste köpa något rengöringsmedel kan han lika gärna ta det som man egentligen bör använda.
Citera
2006-02-24, 11:33
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Visst fungerar det, inget snack om saken men också processorer består av material (läs: det som är runt kärnan) som kan skadas i längden av aceton, samt att man givetvis bör ta bort processorn när man rengör den i så fall.

Aceton fräter på kretskort, så det är inte direkt bra i längden. Dock borde det väl inte göra någon större skillnad. Tänkte nu bara påpeka det om trådskaparen ändå måste köpa något rengöringsmedel kan han lika gärna ta det som man egentligen bör använda.
Med tanke på att höljet inte är något kretskort så tycker jag att det borde fungera bra, det är väl inte samma material? Nåja, skitsamma, vid ett engångstillfälle fungerar väl båda lika bra.
Citera
2006-02-25, 20:14
Moderator
tobess avatar
Citat:
Med tanke på att höljet inte är något kretskort så tycker jag att det borde fungera bra, det är väl inte samma material? Nåja, skitsamma, vid ett engångstillfälle fungerar väl båda lika bra.

Nu vet jag förvisso inte exakt vad materialet består av, men det ser ju snarlikt ut iaf.

Hursomhelst så funkar nog båda två, men ska man en gång köpa nytt kan man lika gärna köpa det som är avsett för rengöring av elektronik.
Citera
2006-02-25, 20:18
Medlem
Drapåtrissors avatar
Isopropavan fungerar utmärkt. Säljs på apoteket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in