2019-02-14, 17:37
Medlem
Hej på er!
Har varit anställd ett par år som konsult där vi är ute hos kunder och gör uppdrag. Vi tar betalt ca 1500kr/h.

Har funderingar lite om man skulle starta eget och anställa ca 3 personer. Hur funkar det?

Säg att jag ger person x, 35 000 i månadslön. Hur mycket måste personen dra in/fakturera varje månad för att han ska täcka sin lön, och utöver det hur mycket behöver han fakturera för att det ska vara lönsamt för företaget och att man går i vinst? Säg att timtaxan är på 2000kr/h.

Hur fungerar det egentligen med större konsultbolag som är globala och enorma? Hur kan man ha så mycket pengar så att man kan ger alla riktigt bra ingångslöner och förmåner? Kostar det inte att ha en anställd eller drar de in så sjukt mycket pengar?
Citera
2019-02-14, 22:36
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Gör en kalkyl på vad du drar in och vad som måste ut. Om jag vill ha ut 42k i månaden som är brytpunkten för statlig skatt behöver jag dra in runt 85k i månaden för att ha kostnadstäckning. Då ingår rubbet i den summan. Lön, sociala avgifter, avsättning till pension, företagsskatt, hyra, semester, kompensutveckling, telefon, licenser, bilen etc
Citera
2019-02-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Gör en kalkyl på vad du drar in och vad som måste ut. Om jag vill ha ut 42k i månaden som är brytpunkten för statlig skatt behöver jag dra in runt 85k i månaden för att ha kostnadstäckning. Då ingår rubbet i den summan. Lön, sociala avgifter, avsättning till pension, företagsskatt, hyra, semester, kompensutveckling, telefon, licenser, bilen etc

Okej då är jag med, vad borde kravet vara att mina anställda ska dra in varje månad för att företaget skall framåt? så om de har 35 000, så om de fakturerar 70 000 så täcker de sin lön och allt efter det är vinstpengar till bolaget?
Citera
2019-02-14, 23:21
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readycelik
Okej då är jag med, vad borde kravet vara att mina anställda ska dra in varje månad för att företaget skall framåt? så om de har 35 000, så om de fakturerar 70 000 så täcker de sin lön och allt efter det är vinstpengar till bolaget?
Skicka ett pm med din email så hjälper jag dej lite.
Citera
2019-02-15, 09:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis

Kan du förtydliga/utveckla "företagsskatt"?

Readycelik kan inte skicka PM, han har för få inlägg.
Citera
2019-02-15, 09:53
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kan du förtydliga/utveckla "företagsskatt"?

Readycelik kan inte skicka PM, han har för få inlägg.
21.4% på företagets vinst. Bolagsskatt är väl den mer allmänna benämningen på skatten. Jag har i budgeten satt av en summa varje månad utifrån vad jag bedömer att jag kommer att göra för vinst.
Citera
2019-02-15, 10:13
Medlem
Tror inte att en person som drar in 2.000 kr per timme nöjer sig med 35.000 kr i månadslön.
Citera
2019-02-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readycelik
Hej på er!
Har varit anställd ett par år som konsult där vi är ute hos kunder och gör uppdrag. Vi tar betalt ca 1500kr/h.

Har funderingar lite om man skulle starta eget och anställa ca 3 personer. Hur funkar det?

Säg att jag ger person x, 35 000 i månadslön. Hur mycket måste personen dra in/fakturera varje månad för att han ska täcka sin lön, och utöver det hur mycket behöver han fakturera för att det ska vara lönsamt för företaget och att man går i vinst? Säg att timtaxan är på 2000kr/h.

Hur fungerar det egentligen med större konsultbolag som är globala och enorma? Hur kan man ha så mycket pengar så att man kan ger alla riktigt bra ingångslöner och förmåner? Kostar det inte att ha en anställd eller drar de in så sjukt mycket pengar?

Pratar vi IT-konsult? Och varför tror du att du helt plötsligt kan ta ut 2000:-/timme, efter att tidigare ha fakturerat 1500:-/tim?

Några tips:

1. Börja ensam innan du anställer. Räkna med att du behöver dra in 1,5 MSEK per år. Räkna med en realistisk debiteringsgrad på 75%, Dvs du kan debitera 75% av tillgänglig arbetstid. Sweco exempelvis låg enligt senaste redovisning på runt 75%, det är mest realistiskt.

2. 2000:-/tim är en rätt hög timdebitering. Själv blir jag glad om jag får 1100:-/tim, trots att jag har över 40 års erfarenhet. Men då bedriver jag teknisk konsultverksamhet, inte inom IT. 2000:-/tim luktar advokat eller annan juristverksamhet.

3. Ramavtal är en jävla plåga för små konsulter. Du tvingas gå igenom nåt större bolag som har ramavtal. Och de skär emellan. 10% är vanligt, men även 15% förekommer. Ett annat problem är konsultmäklarna som många IT-konsulter tvingas gå igenom. De skär också emellan. Kolla omsättningen per anställd på ex.vis konsultmäklaren eWork: 38 MSEK per person i medel. Riktigt äckligt.

4. Oavsett vad du håller på med måste du vara beredd att slanta upp för bästa möjliga datorutrustning. Och byta ut den vartannat år. Du får göra direktavdrag upp till 23249:- ex moms för år 2019. Och där nånstans ligger priset för den laptop du behöver. Sen ska du ha en pålitlig molntjänst. Och då inte gratistjänsterna. Bra fiberuppkoppling hemma, du får räkna med att jobba på kvällar och helger också.

4. Skaffa en rejäl redovisningsbyrå. Kostar mig ca 45.000:-/år för mig och en anställd. Men är guld värt.

5. Skaffa en rekorderlig revisor. Kostar mig runt 20.000:-/år.

Nu kan du börja räkna på din nya firma. Jag har förmodat att du ska starta aktiebolag. Om du nu gör det ska du också förstå att det är en livsstil. Du blir en outlaw på ett sätt. Och du kommer att få problem med din närmaste omgivning. Krävs mycket för att övertyga dom.

Men efter ca 20 år när du har runt ett par mille på banken, schysst kåk och fin bil, så kan du rycka på axlarna åt omgivningen.

(Om nån nu tror att jag talar utifrån egen erfarenhet...…så har de alldeles rätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in