Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-13, 11:22
  #13
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo, underart, sidoart, ras - egentligen flera namn på samma tanke, att människor - precis som våra kusiner gorillor och schimpanser - har regionala skillnader, och till det yttre är det ju onekligen så.

När det gäller hjärnan är det betydligt svårare eftersom vi inte har några egentligt exakta metoder att mäta vår kognitiva förmåga. IQ-tester är ju mer likt sällskapsspel än vetenskap, och i de fall man kan använda sådana så jämför man individer inom samma socioekonomiska (inkl ålder) grupp.

Och det är som sagt underligt att de flesta som tror på raser och skillnader mellan dem, i det närmaste alltid kommer fram till att den egna rasen är bättre än andra, ibland erkänner de östasiater vara intelligentare, men kompenserar det med att tro att den egna rasen är duktigare på annat.

En sak som skiljer oss med våra kusiner är att vi är så nyfikna. Vi vill veta vad som finns bortom horistonten. Så vi rör på oss. Och vi blandar oss. Faktum är att det finns större genetiska skillnader inom en given population än det är mellan genomsnitten hos vilka två populationer som helst. (Exempel - större genetisk variation inom nordeuropeer än det är mellan nordeuropeer och japaner eller ugandier.)

Det finns en skojig film på youtube där folk av olika slag får göra genetiska tester och inte så sällan får t ex en som tror på vit överhöghet veta att han har gener från flera olika delar av världen, och alltså inte är så "vit" som han ville tro.

En annan märklig företeelse bland rastroende är att de får för sej att just för att någon i historien som såg likadan ut som de själva, med avseende på hud, hårfärg osv, har gjort något bra för mänskligheten/nationen/vetenskapen/religionen/whatever så skulle detta på något sätt göra att den egna personen, som inte bidragit ett skvatt till något mer än att fylla den egna magen, vara mer värdefull än andra personer.

Och därmed kanske tro att de har en rätt att behandla andra som har annat utseende sämre än annars. Dvs, rasism.

OBS! Inte alla rastroende gör så, en del för att de trots sin märkliga tro är anständiga människor, andra för att de är för fega för att vilja bråka med någon så de anpassar sej.

För egen del följer jag Occhams rakkniv - välj det enklare alternativet. Betrakta och behandla alla som individer som inte är varken representanter för eller ansvariga för eller kan ta äran för - vad andra individer som råkar likna dem har gjort eller sagt.

Kort sagt - ge alla en chans och var beredd på att alla kan vara idioter också.

När det gäller hjärnan har du självklart helt rätt, vi vet egentligen ytterst lite vilket inte i sig heller är konstigt om man reflekterar över saken. Detta är även anledningen till att jag har en hel del problem med psykiatrin och dess trubbiga indelning av påstådda "psykiska sjukdomar" samt medicineringen av dessa. Men det hör till en annan diskussion.

Att vi är väldigt beblandade är ju uppenbart, dock skulle jag tro att det förekommer skillnader beroende på hur långt avstånd i tid och plats är. Med tanke på stycket över blir det dock svårt att rent empiriskt bevisa något sådant. Jag tror dock inte på överlägsenhet och underlägsenhet i den bemärkelsen då det blir en ren subjektiv fråga i huruvida en sådan överlägsenhet eller underlägsenhet avgörs på gruppnivå.
Citera
2019-02-16, 13:32
  #14
Medlem
Raser finns. Punkt.
Generella skillnader mellan raser finns. Punkt.
DNA-molekylens upptäckare håller med mig. Punkt.
Objektiv vetenskap håller med mig. Punkt.
Allt annat är subjektiv propaganda.
Citera
2019-02-17, 11:28
  #15
Avstängd
Paris24s avatar
Det jag antar att TS tänker är att det är samma extrema personer som påstår att "raser finns inte" och "du är rasist". Dessa personer är uppenbarligen extremt intresserade av raser trots att de inte tror på dem. Vilket är ologiskt på gränsen till löjeväckande. När man kommit på detta så är det mycket enkelt att vinna över dem i en diskussion.

Det påminner ganska mycket om personer som påstår att "kvinnor och män är lika" samtidigt som de säger "du är anti-feminist". Dessa är då extremt intresserade av just kvinnor. Samtidigt som de påstår att kvinnor och män är lika.

Ideologiska träskallar båda två.
Citera
2019-02-17, 12:19
  #16
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horungeniduschen
Det hävdas ju att det inte finns några mänskliga raser. Men ändå kan man vara rasist? Hur går det ihop?

Ja jag förstår vad du menar. De som använder begreppet rasist använder ett begrepp som för dem inte borde existera. Det blir en paradox.

Om påhittad person Kalle anser att det inte finns olika raser och att man inte kan göra rasindelningar. Då har han suttit upp en premiss:
A = "Det finns inga raser"

Rasism är ju dock en fördom mot raser och att gruppera folk enligt ras, ja jag behöver inte definiera rasism för er eftersom ni vet vad det är ungefär.

Hur kan rasism dock existera för Kalle, om premiss A gäller? Man kan inte säga att raser inte existerar, för att sedan kalla det fördomsfullt för att någon diskriminerar utifrån ras. Då erkänner ju Kalle per definition att det finns raser och bryter sitt eget sätt att tänka och sin egen verklighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback