2019-02-12, 14:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ja, i mitt fall så är det ett gammalt hus, ganska dåligt isolerat , 8 rum i 2 våningar.
Dörrarna är ganska stora, men det är 265 i takhöjd.
Jag behöver bara värma dom 4 nedre rummen.
Övervåningen får värme nog genom golvet och uppför trappan.
Så jag har 2 bra pumpar. Japanska dyra saker. Dom gick nog på 30.000 minst med inst.
Så för att det ska vara drägligt ca 17 - 21 grader, så kör jag båda pumparna + 4 stycken mindre elradiatorer (400 - 700) och ett av rummen, toaletten har golvvärme (el). 8 kvm ca.
När det blir minusgrader så eldar jag i 2 stycken kakelugnar också.
Det går nog ca 20.000 enbart i uppvärmning. ca 170 kvm uppvärmd yta.

Luftvärmepumparna måste ju jämföras mot andra värmekällor, exempelvis elvärme. Hur mycket el hade det gått tror du om du bytte ut dem mot direktverkande element?

Tänk också på att elementens termostater måste vara ställda lägre än värmepumparnas, annars står de och värmer och förbrukar elenergi utan att värmepumparna får komma till sin rätt.
Citera
2019-02-12, 14:47
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Luftvärmepumparna måste ju jämföras mot andra värmekällor, exempelvis elvärme. Hur mycket el hade det gått tror du om du bytte ut dem mot direktverkande element?

Tänk också på att elementens termostater måste vara ställda lägre än värmepumparnas, annars står de och värmer och förbrukar elenergi utan att värmepumparna får komma till sin rätt.
Jag får inte upp temperaturen tillräckligt. Så pumparna går nog så mycket det går, på den inställningen jag har. 23 grader autofläkt kör jag på.

Jag skulle tro att jag tjänat in dom om 7-10 år. Så försumbart tycker jag.
Dom pengarna skulle jag lagt på med värme från ved.
Citera
2019-02-12, 14:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Fel igen . Ett vattenburet system som funkar bra med inkopplad golvvärme kanske i källaren funkar oftast jävligt bra. Luftpump finns med 2 innomhusdelar om man vill ha. Panasonic ”Sverigepumpen” bäst just nu med ett COOP värde på 7,4 eller nått. Det senaste som jag e kntresserad av e Infravärme. Direkt strålning, som en micro. Finns mängder olika, en del för inbyggnad i vägg å golv.

Hur menar du att jag har fel?

Ett väl fungerande vattenburet system funkar jättebra, självklart, ingen har påstått något annat. Nu var det ju bara det att TS uttrycker farhågor om sitt vattenburna värmesystems prestanda/förväntade livslängd.

Det jag menar är att en luftvattenvärmepump med en viss värmeeffekt kostar installerad och klar minst dubbelt, många gånger tre och fyra gånger så mycket som en luft/luftvärmepump med samma värmeeffekt.

Sedan ska värmepumpen värma vatten som ska pumpas runt i radiatorkretsen istället för att värma luften i rummet direkt, det är ett värmeväxlingssteg som gör att systemets totala COP sjunker avsevärt.

Det där med värmeväxlingen gör även att en luftvattenvärmepump jämfört med en luft/luft måste jobba betydligt hårdare och får en betydligt kortare livslängd.

Är då luftvattenvärmepump bättre än elpanna? Ja, energimässigt är den det, frågan är om en sån betalar sig med tanke på installationspriset kontra livslängden? Förmodligen gör den det också, men att den skulle slå en luft/luft ekonomiskt? Inte en chans.
Citera
2019-02-12, 15:41
Medlem
Betala inte extra mycket för hög effekt eftersom pumpen då slår av och på. Bättre med lägre effekt som ger jämnare värme.
Citera
2019-02-12, 15:56
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Det är inte alls så himla självklart, luft/luft slår luft/vatten i princip i varje jämförelse om man bara kollar på ekonomin.

Luft/vatten är ju givetvis bättre komfortmässigt som du påpekar, men de är orimligt dyra i inköp/installation och är långt ifrån lika effektiva på att värma upp fastigheter.

Men om det redan finns vattenburet.. med en bra ack som VPN jobbar mot så får man varmvatten också. Jag tycker llvp är skitbra om man vill göra en bra cheap ’n dirty-lösning i t ex ett hus med elvärme.
Citera
2019-02-12, 17:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men om det redan finns vattenburet.. med en bra ack som VPN jobbar mot så får man varmvatten också. Jag tycker llvp är skitbra om man vill göra en bra cheap ’n dirty-lösning i t ex ett hus med elvärme.

Visst. Det är bättre än elpanna, särskilt om man får en bra deal på installationen.

Jag snabbgooglade "luftvattenvärmepump pris" och fick svaret 93000-102000 innan ROT-avdrag för en pump på 5-7 kW, vilket är svinaktigt dyrt.

Säg att man betalar 60-70000 ist, särskilt om man ändå hade behov av att byta panna och/eller varmvattenberedare, då börjar det vara en smaklig lösning, för all del.
Citera
2019-02-12, 20:49
Medlem
slutaletas avatar
Har en enplanare med kamininsats och luft/luft. Ligger på ca 40kwh per dag nu på vintern. Har 20 grader inne och eldar två brasor efter jobbet. Har element i hela kåken men inte ens dragit på den i vinter. Skulle nog 3 dubbla elförbrukning om jag inte hade pumpen.
Citera
2019-02-12, 21:25
Medlem
Då du har ett stort, äldre hus som antagligen har sämre isolering, samt att du bor där det blir relativt kallt vintertid, antar jag att din förbrukning är ganska stor?

Kanske är värt att titta på bergvärme också isånafall. Lite dyrare investering än en luft/vattenvärmepump, men precis som med den tycker jag att det känns vettigt att nyttja vattenradiatorerna när de finns där.

Du kanske har svarat på det, men hur vet du att rören börjar vara dåliga? Vad jag vet är det väl avlopp som oftast behöver bytas. Sällan man drar nya vattenledningsrör för radiatorer och dricksvatten bara för att.
Citera
2019-02-12, 21:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Man kan stänga av elelementen helt om man har bra värmepumpar, alternativt dra ner elelementens termostater till absolut minimum, så de funkar som frostvakter om värmepumpen/värmepumparna skulle haverera/inte orka.

Själv har jag halverat min elförbrukning/värmekostnad med luft/luft VP. Något man bör tänka på är att VP håller/livslängd är 10 år, därefter försämras effekten samt nyare pumpar efter tio år är ljusår bättre. Snackar alltså nu om vanliga VP av etablerade märken. Man behöver inte köpa dyraste-dyra, och man ska absolut akta sig för no-name-pumpar som säljs på Jula/Rusta etc. Sådana är enbart skräp. Något man ska tänka på är också att köpa en VP som inte är för svag. Helst 5kW eller mer. En för svag pump (oftast sådana av bra märken men säljs för typ "9995:-) kanske ligger på 3kW eller så. En sådan pump får jobba häcken av sig i ett större hus, och slits därmed snabbare.

TS tror jag behöver två värmepumpar i alla fall till sitt hus. Av planritningen att döma verkar TS hus vara ett flerfamiljshus? I så fall, en VP i vardera "lägenheten" i alla fall. En VP i källaren kanske också vore bra, om inte annat för att värma källaren/slippa fukt/källarlukt. En VP är ofta mer energieffektiv än en sådan där "luftavfuktare" folk skaffar till sina källare. (Luftavfuktare är ofta värmepumpar rent tekniskt sett, men med sämre energieffektivitet).
Citera
2019-02-12, 21:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ja, i mitt fall så är det ett gammalt hus, ganska dåligt isolerat , 8 rum i 2 våningar.
Dörrarna är ganska stora, men det är 265 i takhöjd.
Jag behöver bara värma dom 4 nedre rummen.
Övervåningen får värme nog genom golvet och uppför trappan.
Så jag har 2 bra pumpar. Japanska dyra saker. Dom gick nog på 30.000 minst med inst.
Så för att det ska vara drägligt ca 17 - 21 grader, så kör jag båda pumparna + 4 stycken mindre elradiatorer (400 - 700) och ett av rummen, toaletten har golvvärme (el). 8 kvm ca.
När det blir minusgrader så eldar jag i 2 stycken kakelugnar också.
Det går nog ca 20.000 enbart i uppvärmning. ca 170 kvm uppvärmd yta.

Citat:
Jag får inte upp temperaturen tillräckligt. Så pumparna går nog så mycket det går, på den inställningen jag har. 23 grader autofläkt kör jag på.

Jag skulle tro att jag tjänat in dom om 7-10 år. Så försumbart tycker jag.
Dom pengarna skulle jag lagt på med värme från ved.

Jag vill inte låta som nån dryg besserwisser, vilket jag inser att jag kanske har gjort i tråden, förlåt mig i så fall, i alla fall:

Dina pumpar låter inte som att de funkar som de ska, oavsett om din kåk kanske är lite dåligt isolerad/dragig borde dina luftvärmepumpar orka hålla hygglig komfort i större delar av huset åtminstone ned till -10° C utomhustemperatur.

Ju större energiförbrukning man har från början desto större blir besparingen kan man säga.

Dum fråga: Har du kollat så att filtrena i innomhusdelarna inte är helt igensatta? Det kan gå fort att de blir det.

Isf: blåser det ordentligt varm luft från dem när de går?
Citera
2019-02-12, 22:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag vill inte låta som nån dryg besserwisser, vilket jag inser att jag kanske har gjort i tråden, förlåt mig i så fall, i alla fall:

Dina pumpar låter inte som att de funkar som de ska, oavsett om din kåk kanske är lite dåligt isolerad/dragig borde dina luftvärmepumpar orka hålla hygglig komfort i större delar av huset åtminstone ned till -10° C utomhustemperatur.

Ju större energiförbrukning man har från början desto större blir besparingen kan man säga.

Dum fråga: Har du kollat så att filtrena i innomhusdelarna inte är helt igensatta? Det kan gå fort att de blir det.

Isf: blåser det ordentligt varm luft från dem när de går?
Tack för omtanken.
Ja, det är nya maskiner. Installerade av olika företag i två tillfällen.
Dom blåser på med riktigt varm luft ganska bra tycker jag.
Jag rengör filtrena ca 1 gång i månaden.

Men om dessa maskiner är så bra, varför ser man som inte i var hus?
Försäljare saknas ju inte?

Många verkar köra på med vanliga el element. Dom säljs ju överallt.
Citera
2019-02-12, 22:35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Men om dessa maskiner är så bra, varför ser man som inte i var hus?
Försäljare saknas ju inte?

Olika anledningar, har man fjärrvärme behövs det knappast. Jag hade fjärrvärme i mitt förra hus och jag tror att jag betalade kring 300 kr/MWh för förbrukningen, alltså 30 öre/kWh(om jag nu har tänkt rätt med prefix och tiopotenser hit och dit).

Många andra kör med berg/jordvärme, effektivt och förbaskat bekvämt, men betydligt högre investeringskostnad.

Direktverkande el är i min värld nånting man använder som frostskydd/nödförfarande/spetsning vid köldknäppar, alternativt i stugor som är kallställda större delen av året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in