Citat:
Ursprungligen postat av
Dollmen
Fel igen . Ett vattenburet system som funkar bra med inkopplad golvvärme kanske i källaren funkar oftast jävligt bra. Luftpump finns med 2 innomhusdelar om man vill ha. Panasonic ”Sverigepumpen” bäst just nu med ett COOP värde på 7,4 eller nått. Det senaste som jag e kntresserad av e Infravärme. Direkt strålning, som en micro. Finns mängder olika, en del för inbyggnad i vägg å golv.
Hur menar du att jag har fel?
Ett väl fungerande vattenburet system funkar jättebra, självklart, ingen har påstått något annat. Nu var det ju bara det att TS uttrycker farhågor om sitt vattenburna värmesystems prestanda/förväntade livslängd.
Det jag menar är att en luftvattenvärmepump med en viss värmeeffekt kostar installerad och klar minst dubbelt, många gånger tre och fyra gånger så mycket som en luft/luftvärmepump med samma värmeeffekt.
Sedan ska värmepumpen värma vatten som ska pumpas runt i radiatorkretsen istället för att värma luften i rummet direkt, det är ett värmeväxlingssteg som gör att systemets totala COP sjunker avsevärt.
Det där med värmeväxlingen gör även att en luftvattenvärmepump jämfört med en luft/luft måste jobba betydligt hårdare och får en betydligt kortare livslängd.
Är då luftvattenvärmepump bättre än elpanna? Ja, energimässigt är den det, frågan är om en sån betalar sig med tanke på installationspriset kontra livslängden? Förmodligen gör den det också, men att den skulle slå en luft/luft ekonomiskt? Inte en chans.