Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-11, 13:08
  #1
Medlem
Jag har alltid fascinerats av undervattensprängningar och funderar på om man kan använda salutskott på pyroshopen för att göra så. Hur stor sprängkraft har olika storlekar?

14, 17, 23, 32, 55 mm. Hur vet man vilken sprängkraft de olika modeller har och hur briserar man dem under vatten? Tänkte använda någon stor balja, kanske 60 liters murbalja. Vill ju dock inte förstöra baljan eller alarmera hela grannskapet så jag skulle vilja veta:

1. Hur vet man vilken modell som är lagom att använda i en balja vatten på 60 liter? Vill ha en dämpad smäll som river upp en våg vatten utan att det blir för mycket oväsen.

2. Hur antänder man dem under vatten? Är det bara att tända på och kasta i saluten med en sten ditsnurrad och den briserar eller slocknar den under vatten?
Citera
2019-02-11, 15:21
  #2
Medlem
Nej det skulle inte fungara då de varken är vattensäkra eller fördämda, dvs de skapar bara en knall instängda i ett eldrör med en hygglig plugg av kompakterat tidningspapper eller liknande som mothåll.

Även om du inneslöt dessa så skulle det ju knappast bli något spektakulärt i en balja. Det enda som skulle kunna hända är att vattnet skvätter ut och baljan blir smutsig.
Citera
2019-02-11, 16:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Nej det skulle inte fungara då de varken är vattensäkra eller fördämda, dvs de skapar bara en knall instängda i ett eldrör med en hygglig plugg av kompakterat tidningspapper eller liknande som mothåll.

Även om du inneslöt dessa så skulle det ju knappast bli något spektakulärt i en balja. Det enda som skulle kunna hända är att vattnet skvätter ut och baljan blir smutsig.

Jaså. Hmm.. det är så det ligger till.

Finns det något annat man enkelt kan köpa som uppfyller ovan kriterier, ger en våg av vatten i en balja när man tänder på?

Eller måste man tillverka något själv?
Citera
2019-02-11, 19:16
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag är inte bekant med Pyroshops salutskott men jag minns åtminstone att jag sprängde smällare i en tunna med vatten när jag var liten. På den tiden kunde man ju köpa de klassiska maxipuffarna och det gav en någorlunda fontän av vatten och rökfyllda bubblor på vattenytan. Jag måste väl ha stoppat dem i något plaströr även om det nog kan hända att de skulle klara ett snabbt bad efter att man tänt stubinen. Gäller ju att de inte flyter då...

Viskostubin tål i alla fall att dränkas i vatten utan att slockna. Valfri smällare, lite sand för att ge tyngd, plasta in så bara stubinen sticker ut, tänd och kasta i vatten.
Citera
2019-02-11, 21:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag är inte bekant med Pyroshops salutskott men jag minns åtminstone att jag sprängde smällare i en tunna med vatten när jag var liten. På den tiden kunde man ju köpa de klassiska maxipuffarna och det gav en någorlunda fontän av vatten och rökfyllda bubblor på vattenytan. Jag måste väl ha stoppat dem i något plaströr även om det nog kan hända att de skulle klara ett snabbt bad efter att man tänt stubinen. Gäller ju att de inte flyter då...

Viskostubin tål i alla fall att dränkas i vatten utan att slockna. Valfri smällare, lite sand för att ge tyngd, plasta in så bara stubinen sticker ut, tänd och kasta i vatten.

Det jag funderar på är att de största salutskotten är 5,5 centimeter breda och innehåller svartkrut, oklart hur mycket, men de borde ge någon slags effekt tycker man. Svartkrut är ju ändå svartkrut.

Man kan ju lätt köpa papptuber med lock, avsedda för att skicka planscher med posten. I med grus i papptuben, in med saluten, göra ett hål med en spik och trä igenom stubinen så har man en billig tillfälligt vattensäker konstruktion som sjunker snabbt.

Det kanske blir fiasko av alltihopa men det är värt ett försök, alltid kul att testa.
Citera
2019-02-11, 22:56
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKiosken
Det jag funderar på är att de största salutskotten är 5,5 centimeter breda och innehåller svartkrut, oklart hur mycket, men de borde ge någon slags effekt tycker man. Svartkrut är ju ändå svartkrut.

Man kan ju lätt köpa papptuber med lock, avsedda för att skicka planscher med posten. I med grus i papptuben, in med saluten, göra ett hål med en spik och trä igenom stubinen så har man en billig tillfälligt vattensäker konstruktion som sjunker snabbt.

Det kanske blir fiasko av alltihopa men det är värt ett försök, alltid kul att testa.
5,5 cm breda, det var inte litet det. Hur långa är de då? Det låter som det blir rätt många gram krut och en rejäl smäll. Det kanske funkar att bara linda in alltihop i många lager silvertejp. Ska du ändå skicka efter därifrån så ta någon meter viskostubin också så kan du ut och sänka ubåtar sedan.
Citera
2019-02-12, 04:46
  #7
Medlem
HobbyHitlers avatar
Vatten leder tryck otroligt bra. Jag knackade hål i isen i en halvt vattenfylld tre meters båt (Pioner 10) en gång i tiden och pulade ner en antänd Thunderking under isen. Blåste ett drygt knytnävsstort hål genom både inre och yttre skrovet av polyetylenplast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback