Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-10, 17:24
  #1
Medlem
Vi hade ungefär 25cm is, fin kärnis, och ovanpå det runt 25cm snö.

Nu har det varit några plusgrader och regnat i några dagar.

Hur mycket påverkas isen av dessa dagar?
Citera
2019-02-10, 17:48
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Vi hade ungefär 25cm is, fin kärnis, och ovanpå det runt 25cm snö.

Nu har det varit några plusgrader och regnat i några dagar.

Hur mycket påverkas isen av dessa dagar?
Nu bor jag i mälardalen men förutom att isen är direkt bedrövlig och plaskblöt så lär man knappast gå igenom den. Då behövs värme ett tag till.
Citera
2019-02-10, 17:48
  #3
Avstängd
DJ-DRUNKs avatar
Den smälter.
Citera
2019-02-10, 18:23
  #4
Medlem
MuscleSharks avatar
Svårt att säga exakt hur mycket isen påverkas (troligtvis marginellt). Men man ska inte vara rädd för att gå på den iaf.
Dock inte särskilt kul när det är så jävla blaskigt.
Bättre att man väntar tills att det fryser på ordentligt om man ska ut och fiska osv.
Citera
2019-02-10, 19:58
  #5
Medlem
Får hoppas på minusgrader igen...
Citera
2019-02-11, 16:01
  #6
Medlem
Mycket vatten på isen var det...
Citera
2019-02-11, 21:19
  #7
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Mycket vatten på isen var det...

Japp! Va sj ute på isen idag och det va ren sörja.
Ingen is man går ut på för att fiska iaf. Dock vill jag varna att även om isen är säker (så länge som den varit så pass tjock som diskuterats innan) så se upp för svarta hål som bildats av sumpgas, men även hål i isen som gjorts av fiskare.
När det blivit så här milt så tenderar hålen att bli större, så se upp för det om ni ska ut på isen när det är mörkt. Kommer det snö nu igen så ska man vara extra försiktig för då kanske man inte ens ser dom även dag tid.
Inte så kul att kliva rakt ner i ett hål lixom.

Det bästa är att vänta tills det fryser på ordentligt igen innan ni ger er ut.
Citera
2019-02-12, 10:12
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Vi hade ungefär 25cm is, fin kärnis, och ovanpå det runt 25cm snö.

Nu har det varit några plusgrader och regnat i några dagar.

Hur mycket påverkas isen av dessa dagar?
Det bästa med snö som smälter ovanpå isen, är ju att det kan resultera i en Spegelblank is.

Men annars så är det värmen underifrån som du bör oroa dig för, snarare än några dagars plusgrader.
Det är ju det varmare vattnet som kan döda isen. Och som tur är så sker sådant i sakta mak (dvs uppvärmningen av vattnet).
Citera
2019-02-19, 14:11
  #9
Medlem
Chansa. Värsta som kan hända är att du går igenom.

Nämen, man ska va väldigt försiktigt. Jag gick ner mig en gång i januari mitt i Norrland när isen skulle varit metertjock typ. Sedan dess har jag flytväst på när jag går på isen

Som sagt den va svagare på vissa ställen pga strömmar,gas, och tex större stenar som ledè värme ner i vattnet.

Även bävrar och andra djur kan göra idé svagare när dom är på samma ställe en tid och då blåser ut luft under idé som gör den svagare .

Tyvärr har en hel del folk för stor tilltro till isen. När det brister så är du i en väldigt dålig sits.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback