Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-02-10, 18:05
  #37
Medlem
Väldigt lite.
Du borde snarare dricka mer...
Citera
2019-02-10, 18:28
  #38
Medlem
MADs avatar
Dricka för mycket är ju en definitionsfråga.
Blir du ofta så berusad att du inte vet vad du gör?
Har du svårt att låta bli att dricka?
Kan du sluta dricka när du vill efter att ha börjat?
Tar din kropp fysisk skada av alkoholen?

Om svaret är nej på de frågorna är det lugnt.
Citera
2019-02-11, 16:01
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Dricka för mycket är ju en definitionsfråga.
1. Blir du ofta så berusad att du inte vet vad du gör?
2. Har du svårt att låta bli att dricka?
3. Kan du sluta dricka när du vill efter att ha börjat?
4. Tar din kropp fysisk skada av alkoholen?

Om svaret är nej på de frågorna är det lugnt.

1. Nej
2. Ganska. En helg helt utan alkohol händer inte (haft några helger med endast folköl dock).
3. Njae, inte svårt, men blir gärna lite mer än jag tänkt. Jag slutar men jag slutar senare än jag egentligen vill.
4. Lite gör den såklart. Men jag tror inte det är någon större fysisk skada då jag ändå inte dricker SÅ mycket.
Citera
2019-02-11, 20:24
  #40
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
1. Nej
2. Ganska. En helg helt utan alkohol händer inte (haft några helger med endast folköl dock).
3. Njae, inte svårt, men blir gärna lite mer än jag tänkt. Jag slutar men jag slutar senare än jag egentligen vill.
4. Lite gör den såklart. Men jag tror inte det är någon större fysisk skada då jag ändå inte dricker SÅ mycket.

Då skulle jag säga att det finns en chans att du kan få problem i förlängningen. Troligen inte, men risken finns.
Testa att vara helt vit en månad. Om det går enkelt så lär du knappast vara i farozonen.
Ett skadligt drickande eller beroende handlar ju i stort om att du inte har kontroll. Dvs du har svårt att tacka nej till alkohol. Du har svårt sluta dricka om du börjat. Ditt övriga liv blir lidande av ditt drickande. Dvs du får ställa in saker du skulle gjort för att du drack fast du inte borde gjort det.
Det är dock helt omöjligt för en utomstående att säga om du ligger i farozonen, det vet du endast själv. När andra märker det har det oftast gått väldigt långt. Om nu inte ditt umgänge består av nykterister (de ser ju all alkoholkonsumtion som porten till helvetet)
Citera
2019-02-11, 21:11
  #41
Medlem
Jag håller nog med flera andra här som säger att du bör nog dricka mer. Du säger själv att du är en orolig person så alkohol kan nog hjälpa dig koppla av och släppa loss.
Citera
2019-02-14, 16:48
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Jag håller nog med flera andra här som säger att du bör nog dricka mer. Du säger själv att du är en orolig person så alkohol kan nog hjälpa dig koppla av och släppa loss.

Oro kan vara väldigt varierande. Jag har inga problem att släppa loss, det är inte det jag är ute efter. Jag har släppt loss tillräckligt. Men att råda någon att dricka mer är väldigt sällan något bra. Men jag är fördomsfull och gissar att du ligger någonstans mellan 18-23 i ålder och vid den åldern hade jag kanske tänkt likadant.

Nu är det snart fredag igen och man längtar efter alkoholen. Men imorgon ska jag försöka att hålla mig till enbart folköl och ingen sprit, tack vare denna tråd.

Det är spriten som är farlig!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback