Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-03-12, 19:49
  #25
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja mina siffror stämmer. Med det är klart att det är svårt att ta fakta sin strider mot ens ideologiska föreställning in om man hänger på sidor som SNF och WWF istället för att ge sig ut i skog och mark.

Att högkvalitativt timmervirke går till massa vedär bara nys. Företag har inget intresse av att använda material som kostar säg 600 kr/m³ mot massaved som ligger på kanske 300 kr/m³ exklusive skogsbrukskostnad & transport. Det vore att slänga 300 kr/m³ rakt ner i sjön.
Generellt bör ju har trenden snarare gått åt andra hållet då man idag sågar klenare virke som klentimmer ner till 10cm i topp.

Sveaskog som främst skogsägare har inget intresse av att producera något billigt som möjligt, de har ju ett intresse att producera det som ger mest värde och det är timmer. Dessutom så äger de ju hälften av Setra vilka såklart inte har något intresse av massaved.

De producerar det som marknaden vill ha, både inom Sverige och internationellt, svenskt virke anses vara kvalitetsvirke internationellt.

Det är helt fritt för var och en att gå in på Areal eller LRF konsult och köpa sig en skogsfastighet som skydda allithop där man man vill det.

Precis. Och av någon konstig anledning är det ofta de som inte äger skog som har så tydliga åsikter om vad skogen ska användas, eller inte användas, till. Jag tycker vår starka miljörörelse bör köpa upp skog och sedan låta den stå.

Att påstå att fint sågtimmer sorteras som massaved är ju faktiskt inte sant, men skogen består inte bara av helt raka och fyrkantiga tallar. Nu för tiden används ju dessutom i princip allt på trädet.
Citera
2019-03-21, 19:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl det där jag alltid har misstänkt, att naturreservat har ett större politiskt än biologiskt syfte. Sedan är det väl egentligen också rätt dumt att kalla allt för naturreservat, oavsett vilket syftet är. Naturreservat gör ju lätt att man tror att det handlar om reservat för naturens skull. Vilket det ju inte är om det är ett promenadområde för storstadsbor.

Oklarheten i definitionerna stör mig lite eftersom jag ser rätt mycket av en motsättning mellan naturvärden och mänskliga värden. I skogarna runt min egen tomt har jag försökt skapa skog för människor, "park"-skog med höga estetiska värden. Men det handlar mycket om att röja hårt i undervegetationen och sålla bland träden för att få fram de vackraste. Ett beteende som jag inte tror skulle vara acceptabelt i ett naturreservat.
Nja, det stämmer inte riktigt. Det finns en mängd naturreservat som det sållas osv i. Skulle nog gissa att det är en tredjedel men jag kan helt klart över- eller underskatta. Förmodligen har jag fel med ganska god marginal.
Kan nämna några exempel på nationalparker. De är ju annars skyddade områden som folk ofta tror är enormt strikta och bara ska stå orörda, och är betydligt mer starkt beskyddade än de flesta naturreservat.
Djurö skjuts det stora mängder djur i för att hålla populationerna nere.
Ängsö bevaras aktivt som ett kulturlandskap.
Söderåsen har i princip rensats på gran.
Stenshuvud har fått besök av arborister som sågat av grenar som riskerat att falla på besökare.
Store Mosse har tagit död på många träd för fågellivets skull.
Detta är alltså nationalparker, allihop. Naturreservat är det ännu slappare med.
Att naturreservat per defintion ska utvecklas till något djungelkaos är inte riktigt. Väldigt ofta hanteras de på olika sätt.

Förstår inte riktigt aversionen mot att stadsbor ska kunna gå på skogspromenader. Vad är det som är fel med det? Är ju som att säga att glesbygsbor ska flytta till stan när de klagar över att lokala grundskolan ska stängas ned.
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Precis. Och av någon konstig anledning är det ofta de som inte äger skog som har så tydliga åsikter om vad skogen ska användas, eller inte användas, till. Jag tycker vår starka miljörörelse bör köpa upp skog och sedan låta den stå.

Att påstå att fint sågtimmer sorteras som massaved är ju faktiskt inte sant, men skogen består inte bara av helt raka och fyrkantiga tallar. Nu för tiden används ju dessutom i princip allt på trädet.
Helt rätt att det var felaktigt att mycket timmer skickas att bli massaved. Var länge sedan jag hade läst om det. Det som var poängen var att det hyggsfria skogsbruket i Tyskland, och en av anledningarna till att deras skogsbruk blev mer lönsamt, ledde till att mindre träd som förr blev massaved istället lämnades kvar och på sikt kunde användas till annat. Mindes alltså fel. Men i slutändan blir ju resultatet i princip samma sak. Mindre virke, mer massaved, bara det med en viss tidsförskjutning.

Att folk ska köpa sin egen skog för att skydda den är ju just vad poängen med att påverka Sveaskog är. Alla som betalar skatt köper skog. Sveaskog ägs av skattebetalarna. Helt rimligt att folk vill påverka vad deras skattepengar går till. Om de istället säg dyker upp hos någon småskogsägare som vill avverka någonting så visst, då borde de väl antingen åka hem igen eller köpa skogen. Men här handlar det ju om skog som folk själva betalat för. Då är det väl inte för dumt att ha en dialog. Hur vill folk att deras skog ska brukas? Är det många som inte gillar hur Sveaskog arbetar borde Sveaskog se över hur de arbetar.
Citera
2019-05-21, 21:04
  #27
Medlem
Det påverkar inte djurlivet negativt att hugga massa skog. Inte enl forskarna på radio P1.

Nackdelen är väl att vi har så innihelsike mkt skog och så innihelsike lite jordbruksmark. Man kan inte äta skog.
Citera
2019-05-22, 00:03
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ja, det är billigt att skydda stenhällar, klapperstensfält och fjäll, så det är vi duktiga på. Missen man gjorde när man råkade skydda Stora Sjöfallets nationalpark räddades upp av handlingskraftiga sossar och parken är nu utan något stort sjöfall till allas vår lycka.

Det finns väldigt sparsamt med skog som vittnar om hur större delen av landet såg ut innan skövlingen.
Ni tillsatte ju en mohammedan till chef för riksantikvarieämbetet som gav order om att skicka vikingtida smyckesringar till skrothandlaren. Då var ni inte noga med att skydda.

Nog finns det naturskog så det räcker och miljötalibanerna jagar skogsägarna på alla sätt.
Låter skogsägaren skogen växa till värdefullt sågtimmer så får han i praktiken sin skog konfiskerad utan ersättning för då är den så gammal att den klassas som naturskog. Därför tar många skogsägare inte risken att producera förstklassigt sågtimmer utan låter mycket gå till massaved.

En producerande skog ger atmosfären ett syretillskott. Låter man skogen stå och ruttna ned blir det inget syreöverskott.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback