Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-22, 23:01
  #2101
Moderator
Ruskigbusss avatar
Namntrådar sammanslagna.
/Mod
Citera
2010-06-01, 11:49
  #2102
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Ja, det är ju rätt många så ni behöver inte svara på alla!
Vad tror ni att en person som heter så här jobbar med? Hur tror ni h*n ser ut? Vad har h*n för personlighet? Klasstillhörighet? Ja, vad som helst!

Signe
Svea
Hedvig
Ragnhild
Sigbritt
Tyra


Walter
Stig
Knut
Sigvard
Arngrim
Vidar
Klasstillhörigheten är ju det enda som egentligen går att utröna, och det dessutom bara för vissa namn - om det inte rör sig om namn som extremt särpräglade, och säger saker om föräldrarnas intressesfär. Kvinnor som heter Ragnhild och Hedvig födda på 1900-talet har i snitt kommit från en högre social låda än kvinnor som heter Svea, och på analogt sätt gäller för mansnamnen att Knut och Sigvard är anrikade i mer rangerade sociala miljöer och var som populärast runt förra sekelskiftet och tidigare, medan Stig fick ett väldigt brett socialt genomslag under sin glansperiod på 1920-1940-talet.

Vidare är Signe och Tyra nuförtiden förmodligen inte urgamla tanter (de allra flesta urgamla tanterna med samma namn är för länge sedan döda; namnens höjdpunkt var 1880- och 90-talen) utan små söta treåriga flickor på dagis. Och också namn från en generation senare börjar dyka upp på små barn. Tvååringen och bäbisen som bor precis under oss heter respektive Iris och Rune. Min fru tycker att det är alldeles förfärligt. Iris och Rune var sånt som det femtifemåriga paret som hade tobakshandeln hette när vi var små på sextiotalet.
Citera
2010-10-16, 15:54
  #2103
Medlem
Angående namnet Robin som diskuteras och dess boom runt 90-talet. Det verkar ju inte ha varit särskilt populärt innan dess. Jag ser det främst som ett ungdomsnamn. Men hittade idag denne man: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin_F%C3%A5hr%C3%A6us

Så blev lite mer intresserad av namnet Robin. När kom det egentligen till Sverige?
Citera
2010-10-16, 15:57
  #2104
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Angående namnet Robin som diskuteras och dess boom runt 90-talet. Det verkar ju inte ha varit särskilt populärt innan dess. Jag ser det främst som ett ungdomsnamn. Men hittade idag denne man: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin_F%C3%A5hr%C3%A6us

Så blev lite mer intresserad av namnet Robin. När kom det egentligen till Sverige?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin
Citera
2010-10-16, 16:36
  #2105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin

Det känns bara extremt ovanligt att känna till någon 50-åring som heter Robin. Det lär ju ha varit ett relativt ovanligt namn även fast det förekommit sedan slutet av 1800-talet.
Citera
2010-10-16, 17:41
  #2106
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Angående namnet Robin som diskuteras och dess boom runt 90-talet. Det verkar ju inte ha varit särskilt populärt innan dess. Jag ser det främst som ett ungdomsnamn. Men hittade idag denne man: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin_F%C3%A5hr%C3%A6us

Så blev lite mer intresserad av namnet Robin. När kom det egentligen till Sverige?
Robin Fåhraeus var nog en av de allra första som fick namnet i Sverige. Hans föräldrar tillhörde Stockholms dåtida kulturella innegäng, och mottog en massa både franska och engelska influenser. (Inte så mycket tyska - det var visserligen under Sveriges mest tyskinfluerade tid, men just därför var det lite brackigt med tyska inflytelser i de riktigt balla innegängen.)

För övrigt kan man konstatera att Björn Borg sannerligen inte döpte sin son till Robin i ett vakuum. Namnet hade blivit populärare och populärare under 1900-talet. Det finns 137 personer födda före 1950 som heter Robin, 186 som är födda på 1950-talet, 334 som är födda på 1960-talet och 1066 som är födda på 1970-talet. För 1980-talet och senare gäller följde tabell årsvis:

1980 207
1981 259
1982 336
1983 450
1984 518
1985 751 (Robin Björling Borg föds 18/9)
1986 1370
1987 1669
1988 2027
1989 2080
1990 2195
1991 1948
1992 1810
1993 1560

Namnet har alltså ökat i vanlighet under lång tid, och det var inte särskitl ovanligt under 1960- och 70-talen - det är bara i jämförelse med den extrema populariteten under slutet på åttiotalet och början på nittiotalet som det förbleknar. Och det skulle ha blivit ett klart vanligt åttiotalsnamn också utan kändisdraghjälpen från Björn Borgs son.
Citera
2010-11-03, 11:17
  #2107
Medlem
Hörde precis på Gomorron Sverige på SVT1 en diskussion om att Y-namn är
klart procentuellt överrepresentarade i Svenska fängelser,
det va en inhyrd expert som uttalade detta!

Oerhört intressant tycker jag..
__________________
Senast redigerad av brasnyggman 2010-11-03 kl. 11:44.
Citera
2010-12-10, 21:19
  #2108
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggyKoopa
Roliga beskrivningar och jag hade nog skrivit liknande om de flesta. Det är fascinerande hur lika man kan associera. Mina skillnader är att Walter är smal, riktigt smal, att Vidar inte är pedofil utan bara lite konstig i huvudet och att Ragnhild visserligen var den som klängde sig kvar på jobbet, men det var för 30 år sedan och nu klänger hon sig kvar i livet på ren illvilja mot släktingar och personal på hennes vårdhem.

Började, men orkade inte slutföra...

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Hade varit lite lättare att associera namnen om de hade varit lite mer tidsenliga och vanliga, men okej:

Signe och Svea är ju gamla tanter 80+. om de inte huserar på ålderdomshem eller ligger på långvården sitter de ofta och fikar tillsammans med sju sorters kakor samtidigt som de klagar på dagens ungdom och det moraliska förfallet i samhället. De har båda hemtjänst som de utnyttjar lite extra genom att sticka till dem någon extra hundralapp "för besväret". Bägge är arga och upprörda för att den goe Ingvar Oldsberg lämnade "På spåret" och för att Bingolottos nye programledare inte är "folklig" nog och dessutom ful i munnen. "Nyp i stjärten"- Rickard Olsson får dem att sätta kaffet och kakan i vrångstrupen.

Signe och Svea. Dessa två hade lite taskig uppväxt. Precis då de behövde vitaminerna och proteinerna som mest bestämde börserna att krascha. Deras enda trygghet är att de vet hur kakbak funkar, och att det alltid funkar "med ungdomen". De har ignorerat de senaste fem decennierna, och vet inte att de "unga" betraktas med avsmak av 30-åringarna som översittare och medelålders. De ignorerar även att deras kakbak används inom galvaniseringsteknologin, och som bromskloss på de flestas rullstolar.

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Hedvig är ju den där kukhäxan i det där gamla barnprogrammet "Från A till Ö". Kärringar som heter Hedvig är nog antingen häxor eller " socialarbetare/pedagoger

Hedvig - Underbar redhead, lite flammig och väldigt het. Och med den näsan kan hon även bli ett namn i bögporr.

.gives.up.
Citera
2010-12-10, 21:21
  #2109
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Hörde precis på Gomorron Sverige på SVT1 en diskussion om att Y-namn är
klart procentuellt överrepresentarade i Svenska fängelser,
det va en inhyrd expert som uttalade detta!

Oerhört intressant tycker jag..

Och för fb:are knappast överraskande...
Citera
2011-01-20, 21:18
  #2110
Medlem
lendrygghs avatar
Åke och Roger har alltid klingat väl i mina öron, det är namn med pondus och slagkraft. Ragnar och Lester är däremot rama motsatserna.
Citera
2011-05-07, 19:25
  #2111
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Vilka namn skulle du inte vilja döpa ditt barn till? Här kommer några förslag; [...]

  • Irmelin
  • Gunnel
  • Majvor
  • Görel
  • Ritva

Där var några som jag absolut inte skulle döpa min son/dotter till, tagna rakt ifrån almenackan. Sorry till de som heter så.
Citera
2011-10-29, 09:40
  #2112
Medlem
Ann Ahl...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback