Citat:
Ursprungligen postat av
Office
Fast att de möts vid 5 watt är väl en sanning med modifikation.
Kollar man exempelvis Apple A12X vs Coffee Lake med motsvarande prestanda så har Coffe Lake en TDP på 45 W. Exakt vad A12X har vet jag inte men man kanske kan misstänka att den hamnar på max 10 W med tanke på att IPad Pro är helt passivt kyld.
Fast även det där är väl en sanningen med modifikation? Det finns områden där A12X presterar väldigt väl men även områden där de ligger långt efter en modern LV-processor som i5-8xxxu.
Men missförstå mig rätt, A12X är ett oerhört imponerande chip. Men det finns ingenting magiskt i dess design utan det handlar bara om att det är ett väldigt stort (och därmed även väldigt dyrt) chip tillverkad med senaste tillgängliga tekniken. Jag säger inte emot dig att ARM har bättre prestanda/watt vid låga wattal, men spannet mellan ARM som tidigare låg på några hundra mW och x86 som låg på 50+ watt har krympt till några få watt i dagsläget.
Allt handlar alltså om det är värt att ta steget till en ny arkitektur, dela upp OS X på två olika arkitekturer eller hoppas på att Intel kommer pressa ner sin energikonsumtion ännu en smula. Kom ihåg att Macbook redan ligger på bara 5 watt vid låg belastning, en siffra som inkluderar strömförbrukningen för hela systemet.