Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-01, 01:46
  #1
Medlem
Dr.MadSciences avatar
De har snarfällor för exvis. mård. Den typiska "rampen" med en stock som lutar uppåt i 20-30 grader och snaröglor ut efter den. Men istället för att ha betet i slutet av stocken så hänger det i ett snöre en 4-5 dm understocken (och typ då 1m från marken).

Googlade en del men finner inte någon dylik uppsättning. Vad är anledningen till detta? Är det för att slippa smågnagare, fåglar och dylsom skall sabba fällan? Enda jag kan komma på.
Citera
2019-02-01, 03:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
De har snarfällor för exvis. mård. Den typiska "rampen" med en stock som lutar uppåt i 20-30 grader och snaröglor ut efter den. Men istället för att ha betet i slutet av stocken så hänger det i ett snöre en 4-5 dm understocken (och typ då 1m från marken).

Googlade en del men finner inte någon dylik uppsättning. Vad är anledningen till detta? Är det för att slippa smågnagare, fåglar och dylsom skall sabba fällan? Enda jag kan komma på.

Tror det är både pga det du skriver och att bytesdjuret triggas av något rörligt som svajar lite i vind (dom använder ju ofta en vinge som bete) och dessutom inte blir snötäckt som det skulle bli fort om det låg på stocken.
Kul se fler som verkar gilla Heimo o co
Citera
2019-02-01, 08:02
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Tror det är både pga det du skriver och att bytesdjuret triggas av något rörligt som svajar lite i vind (dom använder ju ofta en vinge som bete) och dessutom inte blir snötäckt som det skulle bli fort om det låg på stocken.
Kul se fler som verkar gilla Heimo o co

Ja. Exakt så är det. Det berättades i ett avsnitt (minns inte vilket) om varför man gör på det sättet.
Citera
2019-02-01, 14:35
  #4
Medlem
xposures avatar
OT:
Tror vi såg samma avsnitt igår!
Första jag sett som jag faktiskt fann intressant, annars har Discovery en tendens att dramatisera så förbannat på en pinsam nivå.

Gillar nog mest Life Below Zero på BBC Earth annars som jag också kan rekommendera.
Citera
2019-02-02, 03:43
  #5
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Tror det är både pga det du skriver och att bytesdjuret triggas av något rörligt som svajar lite i vind (dom använder ju ofta en vinge som bete) och dessutom inte blir snötäckt som det skulle bli fort om det låg på stocken.
Kul se fler som verkar gilla Heimo o co

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja. Exakt så är det. Det berättades i ett avsnitt (minns inte vilket) om varför man gör på det sättet.
Aha, därför! Ja det är skoj se dessa program, folk som lever ute i det yttersta. Lever av naturen till stor del.. Lugna och förnuftiga.

Jämfört med Bääär Grylls som jag ser på Tv nu... ADHD:ar sig i transylvanien. Slajdar utför sluttning och kutar i skogen som en dåre och hoppar över sten och stock... Visst att han har ett respektabelt CV med militärtjänst och dyl, men på TV är han mer ett exempel på hur man INTE skall bete sig i nödsituationer.

Fattar inte att alla dessa överdrivna idiot"dokumentärer" frodas ännu.. Vettigt folk genomskådade skiten för en 10 år sen.
__________________
Senast redigerad av Dr.MadScience 2019-02-02 kl. 03:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback