2019-01-31, 16:41
Medlem
Jag blandar alltid ihop alla mina kläder i en tvätt. Har använt samma tvättmedel i flera år.

Mina vita kläder blev missfärgade idag. Varför blev det så? Kan det vara så att annat tvättmedel fanns i tvättmaskinen? Om dom använder sitt för sin tvätt, borde inget vara kvar?

Kommer att ringa områdesansvarige att hjälpa något?

Köper sällan nya kläder, och tycker detta är väldigt jobbigt. Nästan omöjligt att hitta kläder som sitter bra.

edit: Vad kan jag göra åt kläderna?
Senast redigerad av Gameday 2019-01-31 kl. 16:46.
Citera
2019-01-31, 16:48
Medlem
Enzymes avatar
Jag slarvade alltid förut med att blanda kläder med resultatet att allt såg dassigt ut. Nu är jag mera noga med ljus och färgad tvätt och problemet har försvunnit.
Citera
2019-01-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag blandar alltid ihop alla mina kläder i en tvätt. Har använt samma tvättmedel i flera år.

Mina vita kläder blev missfärgade idag. Varför blev det så? Kan det vara så att annat tvättmedel fanns i tvättmaskinen? Om dom använder sitt för sin tvätt, borde inget vara kvar?

Köper sällan nya kläder, och tycker detta är väldigt jobbigt. Nästan omöjligt att hitta kläder som sitter bra.

Tvätta alla ljusa kläder med vittvättmedel så har det förhoppningsvis sakta blekt bort missfärgningen på några tvättar. Det går inte att skynda på denna process, absolut inte bleka med klorin om det finns färgnyanser i kläderna som ska vara kvar så att säga. Funkar inte heller att överdosera vittvättmedel. Tvätta kläderna som vanligt så borde du se resultat allt mellan tre till sex, sju tvättar.
Man kan ju spekulera i om någon tvättat före dig och färgat kläder så färgrester fanns kvar i maskinen?!
Citera
2019-01-31, 17:16
Medlem
Citat:

Låter som att du helt enkelt haft tur tidigare. Eller så hade du den här gången ett nytt plagg med i maskinen som fäller. Eller så fanns det spår av färg kvar i maskinen efter en dålig sköljning. Men som sagt, du har hela tiden gamblat med detta.
Citera
2019-01-31, 17:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Nu har du lärt dig något nytt, vitt skall bara tvättas med vitt, alltid!!

Tvättmedelstillverkaren kan ha ändrat på "receptet".

De vita plagg som är tillverkade av 100% bomull kan du bleka med bleksalt, om du kan använda bleksalt till syntet skall jag låta vara osagt. Läs tvättetiketten och sök på nätet.
Det finns en risk att sytråden i bomullskläderna inte bleks lika mycket som själva plagget.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tvätta alla ljusa kläder med vittvättmedel så har det förhoppningsvis sakta blekt bort missfärgningen på några tvättar. Det går inte att skynda på denna process, absolut inte bleka med klorin om det finns färgnyanser i kläderna som ska vara kvar så att säga. Funkar inte heller att överdosera vittvättmedel. Tvätta kläderna som vanligt så borde du se resultat allt mellan tre till sex, sju tvättar.
Man kan ju spekulera i om någon tvättat före dig och färgat kläder så färgrester fanns kvar i maskinen?!

TS pratar om vita kläder.

Om någon färgat kläder i maskinen brukar synas på gummitätningen mellan trumman och luckan, gummit blir missfärgat.
Senast redigerad av trottwell 2019-01-31 kl. 17:26.
Citera
2019-01-31, 18:28
Medlem
Hört att Vanish Gold eller nånting sånt där ska va as bra för att göra vita kläder vita igen Så testa det kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in