Citat:
Ursprungligen postat av
Gameday
Jag blandar alltid ihop alla mina kläder i en tvätt. Har använt samma tvättmedel i flera år.
Mina vita kläder blev missfärgade idag. Varför blev det så? Kan det vara så att annat tvättmedel fanns i tvättmaskinen? Om dom använder sitt för sin tvätt, borde inget vara kvar?
Kommer att ringa områdesansvarige att hjälpa något?
Köper sällan nya kläder, och tycker detta är väldigt jobbigt. Nästan omöjligt att hitta kläder som sitter bra.
edit: Vad kan jag göra åt kläderna?
Nu har du lärt dig något nytt,
vitt skall bara tvättas med vitt, alltid!!
Tvättmedelstillverkaren kan ha ändrat på "receptet".
De vita plagg som är tillverkade av 100% bomull kan du bleka med bleksalt, om du kan använda bleksalt till syntet skall jag låta vara osagt. Läs tvättetiketten och sök på nätet.
Det finns en risk att sytråden i bomullskläderna inte bleks lika mycket som själva plagget.
Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Tvätta alla ljusa kläder med vittvättmedel så har det förhoppningsvis sakta blekt bort missfärgningen på några tvättar. Det går inte att skynda på denna process, absolut inte bleka med klorin om det finns färgnyanser i kläderna som ska vara kvar så att säga. Funkar inte heller att överdosera vittvättmedel. Tvätta kläderna som vanligt så borde du se resultat allt mellan tre till sex, sju tvättar.
Man kan ju spekulera i om någon tvättat före dig och färgat kläder så färgrester fanns kvar i maskinen?!
TS pratar om vita kläder.
Om någon färgat kläder i maskinen brukar synas på gummitätningen mellan trumman och luckan, gummit blir missfärgat.