Citat:
Ursprungligen postat av
G-mail
Låt oss säga att jag vill mitt barn ska komma in på en kommunal skola i en annan kommun som är väldigt bra. Jag byter mitt barns adress hos en person jag känner i den kommun som jag vill att mitt barn ska gå. Enligt skollagen ska ju barn som bor närmast den skola prioriteras. Hen bor 200 m från skolan. Sen när han har kommit in så byter jag tillbaka adressen. Är detta olagligt?
Det är olagligt att inte vara skriven där man bor men inte straffbart.
Hoppas du förstår skillnaden , det har dock talats om att göra det straffbart att folkbokföra sig på fel adress pga bidragsbedrägerier etc. I dagsläget står att man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga nattvila osv... Dom kan göra en utredning och tvångsvis skriva någon på en annan adress om man kommer fram till det. Men då initieras det oftast endera pga nåt brottsligt eller pga man är skriven nånstans och den som i verkligheter bor där vill inte att du ska vara skriven där längre.
I detta fall vet jag inte riktigt om soc eller nån kan börja ställa frågor varför ett barn inte bor hos sin vårdnads havare. Men det är väl iofs inte otillåtet .