• 1
  • 2
2019-01-29, 22:46
Medlem
Låt oss säga att jag vill mitt barn ska komma in på en kommunal skola i en annan kommun som är väldigt bra. Jag byter mitt barns adress hos en person jag känner i den kommun som jag vill att mitt barn ska gå. Enligt skollagen ska ju barn som bor närmast den skola prioriteras. Hen bor 200 m från skolan. Sen när han har kommit in så byter jag tillbaka adressen. Är detta olagligt?
Citera
2019-01-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Låt oss säga att jag vill mitt barn ska komma in på en kommunal skola i en annan kommun som är väldigt bra. Jag byter mitt barns adress hos en person jag känner i den kommun som jag vill att mitt barn ska gå. Enligt skollagen ska ju barn som bor närmast den skola prioriteras. Hen bor 200 m från skolan. Sen när han har kommit in så byter jag tillbaka adressen. Är detta olagligt?

Det är olagligt att inte vara skriven där man bor men inte straffbart.

Hoppas du förstår skillnaden , det har dock talats om att göra det straffbart att folkbokföra sig på fel adress pga bidragsbedrägerier etc. I dagsläget står att man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga nattvila osv... Dom kan göra en utredning och tvångsvis skriva någon på en annan adress om man kommer fram till det. Men då initieras det oftast endera pga nåt brottsligt eller pga man är skriven nånstans och den som i verkligheter bor där vill inte att du ska vara skriven där längre.

I detta fall vet jag inte riktigt om soc eller nån kan börja ställa frågor varför ett barn inte bor hos sin vårdnads havare. Men det är väl iofs inte otillåtet .
Citera
2019-01-29, 23:00
Medlem
Strider mot folkbokföringsreglerna enligt Skatteverket. Stod någonstans att de tänkte återinföra fängelsestraff för det. Men jag vet inte om det gick igenom. Det är olagligt i alla fall.
Citera
2019-01-29, 23:11
Medlem
Hur stor är verkligen risken att åka dit om en vårdnadshavare och barnet byter adress till den andra kommunen och byter tillbaks efter någon månad? Man kan ju komma på med många ursäkter.
Citera
2019-01-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Hur stor är verkligen risken att åka dit om en vårdnadshavare och barnet byter adress till den andra kommunen och byter tillbaks efter någon månad? Man kan ju komma på med många ursäkter.
Ganska stor. Tydligen vanligt i vissa städer. Googlade och hittade flera artiklar om det. Här är ett exempel. https://www.unt.se/nyheter/uppsala/f...s-5012970.aspx
Barnet tycks få gå kvar på den sökta skolan verkar det som iaf även om föräldrarna hamnar i fängelse eller får böter.
Citera
2019-01-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivallaA
Ganska stor. Tydligen vanligt i vissa städer. Googlade och hittade flera artiklar om det. Här är ett exempel. https://www.unt.se/nyheter/uppsala/f...s-5012970.aspx
Barnet tycks få gå kvar på den sökta skolan verkar det som iaf även om föräldrarna hamnar i fängelse eller får böter.

Men jag tolkar det som att de inte kan göra någonting annat än att tvinga tillbaks att ändra till ordinarie adress? Lagen träder i kraft 1 juli enligt artikeln.
Citera
2019-01-30, 00:10
Medlem
Om jag ändrar ena vårdnadshavaren och barnets adress till det specifika adressen och byter tillbaks sedan när barnet blir antaget så borde det gå. Det är ju inte straffbart och vad kan i värsta fall hända?
Citera
2019-01-30, 00:24
Medlem
Varför hittar jag inte att lagen ska träda i kraft den 1 juli 2019 på skatteverkets hemsida? Hittar inte ens på riksdagens hemsida.
Citera
2019-01-30, 00:38
Medlem
42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).

Folkbokföringslagen.
Citera
2019-01-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Riktigt fult gjort. Hur hade det sett ut om alla gjorde som dig ts?

Alla vill sitt barn bästa.
Citera
2019-01-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).

Folkbokföringslagen.

Okej, så lagen har funnits 1991 och ingen har dömts för detta?

Edit: Såg att de hade gjort ändringar i lagarna så att det nu är straffbart sedan förra året. Lyckos de som har hunnit fixa in deras barn i de önskade skolorna.
Senast redigerad av G-mail 2019-01-30 kl. 00:53.
Citera
2019-01-30, 00:55
Medlem
morbrostewarts avatar
https://www4.skatteverket.se/rattsli...13/330377.html

Där finns att läsa om barns folkbokföring.
Men om vi ponerar att ena föräldern och barnet "flyttar in" hos en släkting eller kompis t.ex. för att det är struligt i förhållandet så finns ju inga olagligheter i det.
När strulet är utrett kanske man vill flytta ihop igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in