Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-27, 23:53
  #1
Medlem
Funderar på att dra till Kanada, men är nyfiken på vad det är det viktigaste
att ta ställning till om man skulle bli där för en "long stay"?


Yellowknife antagligen, fixa sig nått jobb där, tror jag har en liten inkörsport till
nått som skulle kunna passa mig, så less på Sverige......
Citera
2019-01-28, 01:41
  #2
Medlem
ABTOMAT90s avatar
Antar att du redan checkat av denna eftersom det är NORRA Kanada du vill till ...
Men, det första som jag skulle ta ställning till är: ¨Pallar jag verkligen ännu värre vinterhelvete än hemma i Sverige?¨ ... svar nej
Citera
2019-01-28, 03:34
  #3
Medlem
ReiseReises avatar
Nu var jag aldrig i Yellowknife, hörde att det var en jävla håla, mycket uteliggare och knarkare, främst då sk "First Nation" folk.

Däremot så var jag i hela Yukon, då Whitehorse och Dawson City som mest, sedan bodde jag och jobbade i Inuvik vilket ligger i North Western Territory. Och ja som någon i tråden redan sagt så borde du fråga dig: Är du en vintermänniska och trivs du i isolerade miljöer med litet utbud och som lockar de mera socialt missanpassade?
Självklart är de flesta normala, men man är också lite halvt speciell i sitt sätt att vara. Av min erfarenhet så har de flesta väldigt lite tolerans för gröngölingar och främmande folk som kommer i vägen. Däremot så fick jag en enorm stark gemenskap efter att ha bott där i någon månad, tror folk insåg att jag var där för att stanna och då blir man snabbt en del i gänget, folk är oerhört givmilda och bjuder dig på nått eller erbjuder dig massa möjligheter. Du blir också populär för att du inte är kanadensare. Kanadensare som bor uppe i territoriet ser sig oftast som unika mot resten av landet och drar mycket stolthet från det. Man hittar på unika evenemang som hela staden deltar i, sånt du inte hittar på andra ställen i Kanada.
De bor väldigt många First Nations i norra Kanada, och de är oftast experter på att skapa problem som slagsmål, snatteri, knark och bara vara odrägliga. Men de kan också var extremt välkomnande och givmilda, och väldigt intressanta i deras sätt att vara.

För att prata om staden så förutsätter jag att Yellowknife är ungefär lika stort som Whitehorse, och jag gillade faktiskt Whitehorse eftersom den var betydligt för liten för att vara en stad, men samtidigt stor nog för att ge dig alla utbud du behövde. Kändes som en enorm by helt enkelt.
Sedan har vi ju kylan, som inte ska underskattas även som skandinav. Jag upplevde den som mycket hård och torr. -40 var inte ovanligt och du behöver vänja dig vid känslan av ett fruset ansikte. Mörkret är en annan faktor. När jag bodde uppe i Inuvik så var det mörkt i två månader utan sol, men på våren så fick vi ha solbrillor på oss när vi slutade jobba runt klockan 2 på natten.
Det absolut bästa med norra Kanada är Norrskenet. Det lyser starkare än vad det gör i Ryssland och Skandinavien, det har något att göra med polarregionerna på jordklotet, jag vet inte riktigt, men jag vet att det är betydligt starkare i Kanada och syns mer ofta. Yellowknife får väldigt mycket.

Och nu till det bästa: Norra Kanada är ett underbart ställe att tjäna pengar på. Det är billigt att bo där och man får ibland väldigt mycket mer betalt eller mer i förmåner och bättre bonus, tror till och med att du får pengar från staten om du har bott där en viss tid. Tjejerna upplevde jag som "lätta" eftersom du blir snabbt populär och känd, och de har väldigt lite utbud på killar. Det är lätt att få med sig en tjej hem eller att få en flickvän, dock kan detta också bli ett problem... Skapade en tråd för något år sedan här på FB om hur en brud anmälde mig för våldtäkt för hon var tydligen gift, och dagen efter "kom hon inte ihåg något"....
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2019-01-28 kl. 03:38.
Citera
2019-01-28, 05:29
  #4
Medlem
sfrges avatar
Som sagt så är ju vintrarna horribla där uppe.
Kollade just på Wikipedia. Medeltemperaturen i stan nu i februari ligger på 22 minus.
Fast det som inte dödar, det härdar säger dom ju.
Bor man där några år så borde vintrarna i Sverige att framstå som rent vårlika.

O andra sidan så verkar somrarna vara fina där uppe. Extremt många soltimmar och lite nederbörd.
Citera
2019-01-28, 13:07
  #5
Medlem
Vinterkläder. Dubbla fodrade långkalsonger är inte fel att ha.
Citera
2019-01-28, 14:43
  #6
Medlem
Om ni kollar Ice Pilots eller Buffalo Air på tuben så förstår ni kanske vad jag snackar om.
Yellowknife....ja där pratar man om -40C det är nog typ normalt att dom har denna temp
där typ varje vinter.

Det enda jag saknar förutom mina egna kläder......rånarluvan, lite bättre handskar
och bra sulor i skorna, då tror jag jag härdar ut....ja jeans och longjones eller vad ¨
de kallas på engelska är väl inte riktigt o rekommendera heller.

Kan nog vara så att kommer man in i gänget kanske man blir väl omhänderntagen
och dom kan lotsa en rätt, tänkte faktiskt få in en fot på Buffalo Air och jobba där som
nån typ av Right hand man, dom anställer även icke-piloter så.........

Men gäller att härda ut kylan, och flytta dit under våren har man gott om tid att förbereda sig.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3014639

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback