2019-01-27, 02:34
Medlem
Hikikomori är vad man kallar män eller kvinnor som helt isolerat sig från samhället I Japan. Vad jag har förstått så är det ett relativt nytt fenomen, så det handlar oftast om yngre personer, och man tror att Japans hederskultur på något sätt har bidragit till att detta blivit så vanligt just där. Är detta något som även sker i Sverige i någon större utsträckning, eller kan det komma att bli ett problem i framtiden? Vad är det som orsakar detta beteende?

Anledningen till min nyfikenhet är att jag känner igen mig själv på många punkter (isolering, skam, ångest, fullständig avsaknad av motivation), förutom att jag trots allt lyckats hålla mig sysselsatt med studier/småjobb efter gymnasietiden. Hur kan man ta sig ur något sånt här om man befinner sig i Sverige?

EDIT: märkte att jag la tråden under Psykisk hälsa, men den kanske passar bättre under Psykologi: allmänt. Kan någon moderator flytta kanske?
Senast redigerad av oban22 2019-01-27 kl. 02:40.
Citera
2019-01-27, 07:39
Medlem
Cannibalizations avatar
Konstigt nog lärde jag mig om det här fenomenet bara här om dagen när jag såg ett par videos på youtube.

När jag var deprimerad så levde jag lite på det sättet, inte till 100% då jag ändå tog mig ut ibland och gick till psykolog veckovis.

Jag tror att man gör en felbedömning när man, som de gjorde i videon jag såg, kallar det för en livsstil. Det rör sig nog snarare om depression som dessa människor skulle behöva ha hjälp med att ta sig ur istället för att man tror att de "bara är sådana".
Citera
2019-01-27, 07:47
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte helt ovanligt att unga män som bor hemma isolerar sig och sysslar bara med dataspel och en onlinenärvaro.
Citera
2019-01-27, 15:09
Medlem
Jag har en bekant som har en son som är hikikomori. Lite sorgligt men det finns inte så mycket man kan göra.
Citera
2019-01-27, 15:41
Bannlyst
Jag stötte på några verkligt isolerade människor när jag hade ett yrke som kräver tillträde till privatpersoners kök och badrum och fick då ofta intrycket att det rör sig om obehandlad psykisk ohälsa där ensamma, oftq deprimerade människor har blivit omhändertagna av föräldrarna tills dessa dött... sedan bor dem kvar i föräldrahemmet som eremiter, med eller utan visst samhällsstöd... men utan att någonsin riktigt integreras med omvärlden. Det är i alla fall ganska vanligt. Uppskattningsvis lever ungefär en till tre promille av svenskarna på detta sätt. Den slutsatsen baserar jag dock bara på observationer från dryga 10000 hushåll. Det finns nog mera pålitlig data.
Citera
2019-01-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thugnificent2017
Jag har en bekant som har en son som är hikikomori. Lite sorgligt men det finns inte så mycket man kan göra.

Vad är föräldrarnas inställning till det? Har de bara accepterat situationen eller försöker de göra något åt det? Hur gammal är personen i fråga?
Citera
2019-01-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är inte helt ovanligt att unga män som bor hemma isolerar sig och sysslar bara med dataspel och en onlinenärvaro.

Jo, det vet jag då jag själv varit i denna sits till viss del. Det som förvånade mig var att kvinnor tydligen också fastnar i denna Hikikomori "livsstil". När jag tänker mig en svensk Hikikomori så ser jag framför mig, som du säger, en ung man 18-30 år som sitter hemma och spelar.
Citera
2019-01-28, 01:53
Medlem
Det finns en verksamhet i Uppsala som just heter Hikikomori. Driven av Uppsala kommun och ger stöd till personer som lider av social ångest och isolerat sig. Vet dock ej om de finns i andra kommuner men du kan mejla dem och fråga.
https://vardochomsorg.uppsala.se/per...ert=St%C3%A4ng
Citera
2019-01-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oban22
Vad är föräldrarnas inställning till det? Har de bara accepterat situationen eller försöker de göra något åt det? Hur gammal är personen i fråga?

Lite stereotypiskt är det en ensamstående mamma som är helt utbränd som tar hand om honom. Hon går själv på soc bidrag så framtiden bådar inte gott för honom. Han är 15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in