Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 16:15
  #11857
Medlem
Livsstilsparasits avatar
[quote=DoraF|68428854]
Citat:
Du har blandat ihop saker och ting.
Så här är det:
Intelligens mäts med intelligenstest och resultatet på ett sådant test anges i iq (intelligenskvot).
IQ är en måttenhet för intelligens.
Att säga att man mäter IQ med intelligenstest är lika felaktigt som att säga att man mäter meter med en tumstock.
( man mäter längd med en tumstock och anger resultatet i måttenheten meter)

Intelligens är, som jag skrev tidigare, svårfångat som begrepp men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest. Naturligtvis kan inte en människas intelligens fångas i ett intelligenstest, men det är vad som finns att tillgå ännu så länge.

Intelligensnivå ingår vanligtvis inte som ett diagnosktiterium när det gäller psykiatriska diagnoser.
Men när det gäller autismspektrumtillstånd (AST även ASD) ingår intellektuell funktionsnivå i kriterierna.
För Aspergerdiagnosen anges normal intellektuell utveckling, dvs personer med Asperger är inte "tämligen utvecklingsstörda" utan de har normal eller högre intelligens.

För att krångla till det ytterligare finns det två diagnosmanualer som används parallellt i Sverige: DSM och ICD.
I den senaste upplagan av DSM, DSM IV, finns Asperger mfl inte längre med som diagnos utan de har ersatts av en enda diagnos: autism. I ICD 10 finns Asperger kvar som diagnos.

Den som vill läsa mer kan t ex besöka Autismforum hos Region Stockholm
http://habilitering.se/autismforum-0

Greta har Aspergerdiagnos och är därmed minst normalintelligent. Min gissning är att hon är mer än normalintelligent. Hon verkar skärpt. Förutom Asperger har hon OCD (tvångssyndrom) och selektiv mutism. Hon har haft anorexia.
Hennes syster Beata har ADHD, med drag av asperger, OCD och trotssyndrom.
Mamma Malena har ADHD och tidigare Bulimi.

Ja, det stämmer.

Mycket bla bla här.

Jag tror inte ett ögonblick på någon kan lyckas bli operasångerska med ADHD i bagaget. Någon jävla ordning får det faktiskt vara på diagnoserna, och inte bara något att flasha för medierna när det passar.
2019-08-18, 16:21
  #11858
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vederbörande besvarade mitt inlägg om IQ och intelligens sent i går kväll och jag postade nyss ett svar till vederbörande. Jag tänker inte diskutera andra användare på det sätt du väljer att göra.
Förstår. Mer avsett som en förklaring till att fortsatt diskussion däråt är tämligen meningslös.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Mitt intryck av Greta är inte att hon skulle vara en bångstyrig strejkande hysterika utan hon är tvärtom mycket sansad, uthållig och fokuserad. Det tycker jag är positiva egenskaper.
Uppenbarligen har klimatkampen fått Greta att blomma upp. Hennes mor säger att Greta är lycklig.
Jag unnar verkligen Greta att få vara lycklig.
Min invändning mot fenomenet Greta handlar om att det kontext hon befinner sig i är övergående. Hon är snart vuxen och det kommer att ställas andra krav och förväntningar på henne. Jag är orolig för ör att det kommer att sluta med en krasch.
Jag menar inte att Greta är en bångstyrig strejkande hysterika, jag avser bilden av henne och hela cirkusen runtomkring. Jag tycker att man exploaterar NPF-diagnoser på ett skadligt sätt, och frågar du läkare och vårdpersonal inom neuropsykiatrin idag lär du få höra samma åsikt. Det här kommer att ställa till besvär inte bara för Greta framöver.

Och ja, jag är också bekymrad över hur det här kommer att sluta för Greta personligen. Hennes föräldrar leker med elden här. En vuxen person med Aspergers syndrom som engagerar sig skulle troligtvis inte utsätta sig själv för en sådan cirkus, man skaffar sig livserfarenhet och utvecklar strategier för att hantera det mesta. En sådan brukar vara att inte sätta sig i potentiellt svåra sitsar från början, men Greta själv saknar den erfarenheten och hennes omgivning eldar på. Det kommer inte sluta väl.
2019-08-18, 16:30
  #11859
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kan väl lika väl bli tvärtom?

Greta har visat att personer med Asperger kan vara oerhört målmedvetna, fokuserade och ha en hög intelligens. Och vara överlägsen jämnåriga inom vissa områden.

Så ger man personen rätt arbetsuppgifter, då kan personen prestera mycket mer än andra.


Men givetvis, får personen fel arbetsuppgifter, då presterar personen mycket sämre än andra. Så det gäller att kunna matcha personen med rätt arbetsuppgifter.
Givetvis är det så att rätt matchning är avgörande. Problemet är att det kommer finnas ännu fler arbetsgivare efter det här, än vad som redan finns idag, som drar öronen åt sig. Arbetsgivare är människor de också, och de missförstånd och fördomar om NPF-diagnoser som finns här är exakt samma som de ute i verkligheten och på arbetsmarknaden. Tro mig, jag vet av mycken erfarenhet.

Det finns även arbetsgivare och företag som ser en anställd med NPF-diagnos som någon sorts potentiell maskot, något man kan ha för att godhetssignalera. Typ som man verkar använda Greta...

Stöd och matchning är avgörande för att personer med NPF-diagnos ska lyckas på arbetsmarknaden. Men den här cirkusen kombinerat med en hel massa andra faktorer lär göra den matchningen svårare. Du lär nog inte hitta några andra som avskyr sånt här ståhej så mycket som de psykologer och socionomer som jobbar och sliter med att hjälpa dessa personer att klämma sig in på en redan vansinnig arbetsmarknad.
2019-08-18, 16:30
  #11860
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Mitt påstående om intelligens kontra IQ är korrekt därför att intelligens är ett bredare begrepp som saknar en exakt definition, medan IQ är väldefinierat genom IQ-tester.

Inom en nära framtid torde vi kunna träna datorer till att prestera bra på många IQ-tester då nya algoritmer för sådant som mönsterigenkänning är på stark frammarsch. Däremot är det betydligt svårare för datorer att tolka underförstådda budskap, vilket personer med Asperger också har svårt för. Utvecklar vi en dator som kan svara rätt på de flesta IQ-tester, men ändå inte förstår de underförstådda budskapen i vanliga sagor, så kommer vi fortfarande inte att betrakta datorn som intelligent. För det var inte det vi menade med intelligens.
Nej, alla kan se att du har fel och inte förstått någonting
Du skrev att "IQ är något man per definition mäter med intelligenstest".
Nu säger du att "IQ är väldefinierat genom IQ-tester".
Vad har du för källor som styrker dina påståenden?


Så här är det:
IQ är en måttenhet och ingenting annat. En persons IQ är ett mått på personens intelligens.
Intelligens mäts genom intelligenstest. Resultatet av testet anges i IQ.

Vem som helst kan kolla den här eller någon annan källa och själv se att jag har rätt:
http://habilitering.se/autismforum/o...vningsprofiler

Vad datorer har att göra med Greta är oklart, så jag lämnar den delen därhän.


Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
IQ är något man per definition mäter med intelligenstest, medan intelligens är ett bredare begrepp med en mer oprecis definition. Att ha "normal intelligens" i samband med psykiatriska diagnoser är en väldig låg tröskel som de allra flesta klarar, även de som i allmänhetens ögon skulle betraktas som tämligen utvecklingsstörda.
2019-08-18, 16:40
  #11861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, alla kan se att du har fel och inte förstått någonting
Du skrev att "IQ är något man per definition mäter med intelligenstest".
Nu säger du att "IQ är väldefinierat genom IQ-tester".
Vad har du för källor som styrker dina påståenden?


Så här är det:
IQ är en måttenhet och ingenting annat. En persons IQ är ett mått på personens intelligens.
Intelligens mäts genom intelligenstest. Resultatet av testet anges i IQ.

Vem som helst kan kolla den här eller någon annan källa och själv se att jag har rätt:
http://habilitering.se/autismforum/o...vningsprofiler

Vad datorer har att göra med Greta är oklart, så jag lämnar den delen därhän.
Vet inte om du själv har en släng av A? Skulle förklara en del i så fall.

IQ är väldefinierat genom IQ-tester

Påstående är en tautologi och behöver därför inte styrkas.

En vedertagen och entydig definition av intelligens är däremot något som behöver styrkas, men det är inte jag som hävdar att det finns en sådan.
2019-08-18, 16:50
  #11862
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Förstår. Mer avsett som en förklaring till att fortsatt diskussion däråt är tämligen meningslös.

Jag menar inte att Greta är en bångstyrig strejkande hysterika, jag avser bilden av henne och hela cirkusen runtomkring. Jag tycker att man exploaterar NPF-diagnoser på ett skadligt sätt, och frågar du läkare och vårdpersonal inom neuropsykiatrin idag lär du få höra samma åsikt. Det här kommer att ställa till besvär inte bara för Greta framöver.

Och ja, jag är också bekymrad över hur det här kommer att sluta för Greta personligen. Hennes föräldrar leker med elden här. En vuxen person med Aspergers syndrom som engagerar sig skulle troligtvis inte utsätta sig själv för en sådan cirkus, man skaffar sig livserfarenhet och utvecklar strategier för att hantera det mesta. En sådan brukar vara att inte sätta sig i potentiellt svåra sitsar från början, men Greta själv saknar den erfarenheten och hennes omgivning eldar på. Det kommer inte sluta väl.
Okej. Jag tror att vi är ganska eniga.
Jag är framför allt kritisk till de vuxna bakom Greta. Tänker på främst på hennes föräldrar men även pr-människorna och den som kläckte idén om skolstrejken.
Boken som kom ut förra året är skrämmande och utelämnar Greta och hennes syster totalt. Jag förstår inte att förlaget ens ville ge ut den.

Så här sa Malena förra året:
Citat:
– Jag slutade flyga för två år sedan på grund av att det inom familjen togs ett beslut om att nu får det fan vara nog. Det var Greta som var den styrande. Hon såg världen som den faktiskt var. Om 18 år, med dagens utsläppstakt, har vi inte längre en atmosfär som fungerar för det nuvarande livet på jorden.
Gretas föräldrar abdikerade som föräldrar när hon var 13 år och lät henne styra familjen. Det tycker jag säger mycket om hur dysfunktionell familjen är. Naturligtvis ska föräldrar lyssna på sina barn och verka för barnets bästa, men de måste också ta ett vuxenansvar och använda sig av den livserfarenhet och det konsekvenstänkande som barnen ännu så länge saknar.
Klimatkampen och kampen för att rädda Greta har på ett obehagligt sätt flätats ihop av hennes föräldrar.
Men vad kommer att hända med Greta när hon inte längre är etablissemangets maskot?
2019-08-18, 16:52
  #11863
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
En tråd och en källa till konstant glädje och humor.

Familjen Ernman med sina barn har fler bokstavskombinationer än det finns bokstäver i alfabetet. Ändå finns det skribenter i tråden som är bokstavstrogna klimatister.

Mamma Ernman har tidigare aktivt gömt illegala svartskallar. Och vad de kan ställa till med har vi märkt på både IKEA och på Drottninggatan. Alltså grov brottslighet. Någon som inte att tror att hon vidarebefordrat det till sitt bokstavsbarn. Bokstavligen.

Greta är ett internetfenomen. Som får hennes följare att må dåligt. Där jag mår väldigt bra i mitt klimat.

Sorry Greta!. Fuck you Greta!

Årets julklapp kommer förmodligen att bli en klimatanläggning. Där var och en kan ställa in sitt eget klimat.

Malena har varit en ond och skadlig kraft, ja - men då är det väl bra att hon lägger den energin på Greta och klimatet i stället? Men jag måste säga, att det oroar mig lite att man inte vet var Greta står när det gäller övriga frågor, som BRUKAR ingå i samma paket som omsorgen om klimatet (men enligt mig inte behöver göra det). Som massmigrationen, daltandet med migranterna när de väl är här, genusfeminismen och HBTQ-tramset. Jag VILL stödja Greta, men jag vill inte vakna upp och finna att jag har närt en orm vid min barm...
2019-08-18, 16:53
  #11864
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vet inte om du själv har en släng av A? Skulle förklara en del i så fall.

IQ är väldefinierat genom IQ-tester

Påstående är en tautologi och behöver därför inte styrkas.

En vedertagen och entydig definition av intelligens är däremot något som behöver styrkas, men det är inte jag som hävdar att det finns en sådan.
Haha
Du lämnar walkover. Tack för att du ger mig rätt.

Jag har inte hävdat att det finns en entydig definition av intelligens. Det kan vemsomhelst se efter i mina inlägg.
2019-08-18, 16:55
  #11865
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tänkte snacka i ett lite mindre trångsynt perspektiv, typ 2 000 000 träffar på Googel om GT och segling.

Jag tror GT har lite andra mål med sitt engagemang än att få en lokalflygplats stängd.

Om något händer bland beslutsfattarna kommer vi ändå inte att veta varför, men GT har i alla fall försökt påverka vilket är mer än de flesta av oss soffpotatisar som sitter på Flashback gör.

Håller med. Och det är fint att hon offrar sin egen bekvämlighet för den sakens skull, också. Det gör henne mer trovärdig. Även om det var jättetrist att andra människor nu fick flyga i stället, för att få båten tillbaka till Europa. Jag förstår fortfarande inte varför inte någon som redan befann sig i USA, kunde segla den tillbaka till Europa? Borde ju vara en DRÖM för en massa människor?! Men ägaren kanske inte vågar anförtro den till mer än ett par, utvalda personer - som inte hade tid för ännu en ocean crossing?
2019-08-18, 16:56
  #11866
Medlem
Jofs avatar
Fi fan, vad en del hackar på Greta. Försöker hitta massa saker för att dra ner henne.
Det är ju bara en idealistisk tjej! Som gör det hon tror på.
Det är inte många som gör det.

Klimatproblemet lär hon inte kunna göra något åt, om nu någon här trodde det?

Kul att följa hennes resa.
Kul för henne att hon verkar glad också.
Hon lär sig nog en del av denna trip. Ser att hon får träna sittups med en av de (snygga) killarna där. DET tycker jag är bra.
Att hon får ihop med en av dom är bara en fantasi från min sida. Men det hade varit något extra för hennes utveckling.

Tack f.ö. för länken till en av killarnas insta. Med video av gymnastiken. Det är något Greta behöver ta tag i.
2019-08-18, 16:58
  #11867
Medlem
Alltså den här Greta Thunberg, känns väl mest som om allt hänger ihop typiskt en ungdomstonåring att gå loss angående miljön. No big deal
2019-08-18, 17:01
  #11868
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Alltså den här Greta Thunberg, känns väl mest som om allt hänger ihop typiskt en ungdomstonåring att gå loss angående miljön. No big deal

Ja, så är det. Den bigga dealen skulle i så fall vara att hennes engagemang väckt sån positiv (och negativ) uppmärksamhet.
En del går loss på att vara veganer. Bättre det är att dom ägnar sig åt knark och ungdomsbrottslighet.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback