Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-17, 00:43
  #11341
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Sant - det öppnar dörrar - men i en väldigt liten värld. Som jag nämnde - hur många känner till Malala idag? Eller vem känner till Nobelpristagaren i litteratur 1995? Jag förminskar inte de som fått Nobelpriserna, men de spelar på en väldigt liten spelplan. Till o med Stig Blomqvist är ett större namn... (detta är nästan ett ålderstest )

Nobelpris i sig gör väl ingen känd. Det stämmer nog.

Men det kan öka en känd persons kändisskap ännu mer eftersom det ger mycket uppmärksamhet.

Sedan kan det faktum att Greta blir den yngsta person som någonsin får ett nobelpris (om hon får det i höst) göra att det ger henne ytterligare uppmärksamhet.


Malala är kanske inte så jättekänd, men utan hennes nobelpris så skulle hon nog vara helt okänd idag. Nu är hon ändå med i TV då och då. Och en och annan känner till henne. Och hon möts alltid med stor respekt, fastän hon är så ung.
2019-08-17, 00:54
  #11342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Gränsen mellan modig och dumdristig är ofta väldigt diffus och oklar.

Beror väl på hur det hela slutar. Går det bra kommer Greta att ha en värdefull erfarenhet för hela livet. Går det snett, då kommer föräldrarna att anklagas för att ha varit oansvariga och dumma.


Det är oansvarigt redan i nuläget, Men fler av Gretas fans borde också ställa sig frågan: vad händer om någon dör under de halvt anarkistiska "klimatprotester" ute i trafiken som har setts flera gånger i t ex London?

Extinction Rebellion, som samarbetar nära med Greta och som ideologiskt sett praktiskt taget är tvillingar med henne, har genomfört en serie påträngande protester i den brittiska huvudstaden. Deras anhängare limmade t ex fast sig med superlim i ingångarna till tunnelbanevagnar (?!) och var ute och marscherade mitt i vägbanan inpå hård trafik. allt medan de hävdar att de försöker sätta fokus på klimatet. Konfrontationerna med polis har varit legio, och framprovocerade av rebellerna själva och deras alarmism. Vad händer med den trevliga bilden av Gretas budskap ifall desa vildhjärnor plötsligt har några överkörda ungdomar på sitt samvete, eller det inträffar en dödlig trafikolycka medan de slåss med polisen?

Då blir det inte lika roligt att heta Greta Thunberg längre; frågorna lär få en helt annan skärpa än nu - och de kommer inte att kunna viftas bort som "näthat mot Greta" eller "högermobbning".
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-17 kl. 01:11.
2019-08-17, 00:55
  #11343
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag syftar på just nu.

Det kan vara svårt att mäta detta på ett objektivt sätt, men Google ger i alla fall en indikation om läget just nu. Jämför Greta med t.ex Per Gessle:

"Per Gessle" : 0,9 miljoner sökträffar

"Greta Thunberg" : 65 miljoner sökträffar


ABBA som grupp ger dock lite fler träffar. Ca 81 miljoner sökträffar. Björn Borg ger ca 10 miljoner träffar.
Pewdiepie då? Ungefär dubbelt så stor som världens genom tiderna största människa Greta. Han är väl också den man närmast ska jämföra med när det kommer till intellektuell tyngd.

Tur för kvinnor och barn att det i alla fall finns en Nobelpris-kategori där man kan kvoteras in som vinnare utan att ha presterat något.
2019-08-17, 00:59
  #11344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nobelpris i sig gör väl ingen känd. Det stämmer nog.

Men det kan öka en känd persons kändisskap ännu mer eftersom det ger mycket uppmärksamhet.

Sedan kan det faktum att Greta blir den yngsta person som någonsin får ett nobelpris (om hon får det i höst) göra att det ger henne ytterligare uppmärksamhet.


Malala är kanske inte så jättekänd, men utan hennes nobelpris så skulle hon nog vara helt okänd idag. Nu är hon ändå med i TV då och då. Och en och annan känner till henne. Och hon möts alltid med stor respekt, fastän hon är så ung.


Det finns gott om tveksamma Nobel-fredspris - t ex EU (?!) och Obama, eller Kissinger/ Le Duc Tho - men Malalah, som har varit uppe här i tråden, spelar verkligen i en helt annan liga än Greta. Hennes engagemang har en helt annan trovärdighet och hon är till skillnad från Greta inte skapad via en mediekampanj. Det är ingen risk att hon kommer att glömmas bort på sikt.
2019-08-17, 00:59
  #11345
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nobelpris i sig gör väl ingen känd. Det stämmer nog.

Men det kan öka en känd persons kändisskap ännu mer eftersom det ger mycket uppmärksamhet.

Sedan kan det faktum att Greta blir den yngsta person som någonsin får ett nobelpris (om hon får det i höst) göra att det ger henne ytterligare uppmärksamhet.


Malala är kanske inte så jättekänd, men utan hennes nobelpris så skulle hon nog vara helt okänd idag. Nu är hon ändå med i TV då och då. Och en och annan känner till henne. Och hon möts alltid med stor respekt, fastän hon är så ung.


Jag har stor respekt för dig, men i denna tråden så verkar det som om du är star-strucked - Om inte reklambyrån som skrev om Greta från början och gav henne uppmärksamhet, så skulle hon inte heller vara känd, hon skulle inte ens vara påtänkt som nominerad till fredspriset.... hon skulle bara vara en irriterande ung-jävel som satt med en skylt om nåt som inte en jäkel egentligen brydde sig ett jota om.

Greta i all ära - men låt oss alla här vara ärliga = Greta skulle just nu (om verkligheten vore verklig) sitta och fundera på vilka slags kläder hon skulle ha på sig på måndag när hon gick till skolan...)

Men nej, hela världen av media och följare på sociala medier har hajpat upp flickstackarn att hon nu befinner sig på en båt över Atlanten-pölen (jag kan tänka mig att hon känner sig en aning sjösjuk)... Media kablar ut att hon måste skita i en blå hink.... (jag har levt under väldigt krassa förhållanden - men att göra nummer två i en vanlig hink??? NOPE - det har jag aldrig testat... Vill inte göra det heller kan jag säga).... Men torrdass, gå på skogen.... japp det har jag gjort....

Du måste väl förstå att media har gjort henne till en idol som urskogskristna kommer att anse vara en guldkalv?
2019-08-17, 01:46
  #11346
Avstängd
Hoppas att Greta blir mera nöjd med sig själv, om hon nu i höst/vinter vinner Nobels fredspris. Greta är en tjej med mycket höga krav på sig själv och hon är tuff och vågar mer än de allra flesta! Sedan gör hon sina misstag, men lär sig oftast av dem. Hon lär bli en bra ledare! Greta har sagt att man får stå ut med att vara i centrum, när man vill öka klimatmedvetandet.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-17 kl. 01:56.
2019-08-17, 01:56
  #11347
Avstängd
denxdams avatar
Greta borde komma ned på jorden! Är hon Bilderbergsgruppens egen lilla marionettdocka?
2019-08-17, 02:04
  #11348
Avstängd
Tror att tjejen är alldeles för självständig och envis, för att kunna vara någons marionett!
2019-08-17, 02:28
  #11349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tror att tjejen är alldeles för självständig och envis, för att kunna vara någons marionett!

Att vara blint envis och dessutom okunnig är inte utan vidare någon bra kombination. Boris Johnson är ett annat exempel på detta...

"Han kastade sitt spjut med stenhård kraft in i återvändsgränden", som någon formulerade det.
2019-08-17, 03:08
  #11350
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att vara blint envis och dessutom okunnig är inte utan vidare någon bra kombination. Boris Johnson är ett annat exempel på detta...

"Han kastade sitt spjut med stenhård kraft in i återvändsgränden", som någon formulerade det.

Lägg dessutom till en ordentlig dos intelligens parad med dåligt omdöme, och vi har ett recept för misslyckande.
2019-08-17, 03:08
  #11351
Avstängd
Boris och Greta har vissa likheter, båda har som mål att leda nästan omöjliga projekt till framgång, Klimatfrågan resp Brexitfrågan, båda är mycket intelligenta och formuleringsskickliga, båda är helt riktigt envisa och självständiga, och båda har haft vissa problem med omdömet. Skulle vara kul och se ett samtal mellan Greta och Boris! Greta kan nog hoppa över att ta med sin mössa, då Boris sägs vara miljöintresserad. Greta vill i första hand skapa en bättre framtid för våra barn!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-17 kl. 03:16.
2019-08-17, 03:11
  #11352
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Ny kurs!

I stället för nordväst har de lagt om kursen till sydost, och har nu vinden rakt på styrkorna sida. Orsaken kan vara att undvika de starkare vidare norrut.

Om det hade varit tävling tror jag de skulle hålla en mer västlig kurs, gått upp mer mot vinden, så att farten blir högre.

Norröver vid Irlands latituder bkpspper det kuling, och det är nog rätt jobbigt, särskilt för nybörjare.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-17 kl. 03:21.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback