Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-20, 02:32
  #5737
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Om Greta Thunberg och tilldelningen av hedersdoktortitel på ett universitet i staden Mons i Belgien.
Belgiska dagstidningen L'Echo:
https://www.lecho.be/opinions/carte-.../10138082.html
2019-06-20, 02:50
  #5738
Medlem
Stäppiss avatar
Greta har aldrig påstått att hon är expert på miljön. Hon hänvisar bara till vad forskningen kommit fram till. Hon är som barnet i sagan om Kejsarens nya kläder. Hon pekar och ropar: "Kejsaren är naken". Hon gick ut nian med en massa A:n i betyget. Så ni behöver inte oroa er för hennes skolgång. Hon kommer att klara sig bra bara vi kommer igång med att lösa klimatproblemen så att hon får en chans att verka som vuxen i framtiden.
2019-06-20, 04:43
  #5739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stäppis
Greta har aldrig påstått att hon är expert på miljön. Hon hänvisar bara till vad forskningen kommit fram till. Hon är som barnet i sagan om Kejsarens nya kläder. Hon pekar och ropar: "Kejsaren är naken". Hon gick ut nian med en massa A:n i betyget. Så ni behöver inte oroa er för hennes skolgång. Hon kommer att klara sig bra bara vi kommer igång med att lösa klimatproblemen så att hon får en chans att verka som vuxen i framtiden.

Jag vet ingenting om nånting. Alls.
När ska jag få träffa Obama pga att jag förvränger mitt anlete till att se utvecklingsstörd ut och rapar upp floskler som någon annan idiot publicerat?

Jag har läst massor om aliens. Många experter som skrivit om det. Men jag själv varken vet eller fattar ett skit.

Jag är bara rädd. Rädd att det kommer aliens och tar mig.
Kan någon hjälpa mig skriva ett plakat, ty jag har svårt att stava rätt med spritpenna?

Tack på förhand.
Och förresten, ni SKA HA PANIK!
2019-06-20, 06:33
  #5740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stäppis
Greta har aldrig påstått att hon är expert på miljön. Hon hänvisar bara till vad forskningen kommit fram till. Hon är som barnet i sagan om Kejsarens nya kläder. Hon pekar och ropar: "Kejsaren är naken". Hon gick ut nian med en massa A:n i betyget. Så ni behöver inte oroa er för hennes skolgång. Hon kommer att klara sig bra bara vi kommer igång med att lösa klimatproblemen så att hon får en chans att verka som vuxen i framtiden.
Greta hänvisar till forskarna, men Greta vet inte vad forskarna säger för då är plötsligt Greta ett barn.
Forskarna säger inte att vi skall ha panik eller att vi har några år på oss.
Tvärtom säger forskarna att temperaturen stiger och att vi inte säkert vet om människans aktiviteter har någon betydelse.
Det är vad forskarna säger.
2019-06-20, 06:46
  #5741
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vi är många som:
- förstår att den höga koldioxidhalten i atmosfären utgör ett hot
- förstår att det är mycket svårt att få folk att sluta efterfråga fossila bränslen
- förstår att människor förtränger det obehagliga
- ser att starka intressegrupper mörkar problemet
- beundrar Greta Thunberg för hennes tal till världens ledare
- förstår att den uppmärksamhet som hon får leder till upplysning
- hoppas att det fortfarande finns tid att göra något
Så ni lyssnar på ett barn, tycker det är bra att hon skolkar för att "rädda miljön" med floskler, istället för att sluta äta kött, sluta handla slit och släng-kläder, ser till att skolgången blir bättre så framtidens barn kanske har en chans att komma med lösningar.

Hela Greta Thundal-psykosen är ett utslag för människor att slippa ändra något verkligt i sitt liv, och låtsas som att man bryr sig. Klimat-Jesus tar på sig era synder men förmanar er strängt.

Väx upp för helvete
2019-06-20, 06:51
  #5742
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Greta hänvisar till forskarna, men Greta vet inte vad forskarna säger för då är plötsligt Greta ett barn.
Forskarna säger inte att vi skall ha panik eller att vi har några år på oss.
Tvärtom säger forskarna att temperaturen stiger och att vi inte säkert vet om människans aktiviteter har någon betydelse.
Det är vad forskarna säger.


Precis, Greta säger absolut ingenting av värde att lyssna på, hon citerar studier som hon inte förstår sig på.
Men även när hon inte har någon objektiv kunskap så får hon ända stå där och prata om vad som är och inte är. Men hon får inga debatter och alltså ingen kritik för hon är bara ett barn.
Argumenten verkar väldigt bekvämt ta ut varandra för henne och alla som lyfter fram henne.

Kan någon förklara för mig vad hennes syfte är?
Ja vi borde satsa på förnybar energi.
Ja vi borde sluta skövla skogarna.
Ja vi borde bli bättre på att återvinna.
Ja vi borde reglera vårt utsläpp.
Ja vi borde förbruka mindre papper, vatten, plast, gas osv.
Ja vi borde sätta högre skatt på flyg och bil.
Ja vi borde reglera företagen hårdare.

Vafan allt det här vet vi redan om och vi gör så gott vi kan till att bli bättre, det finns absolut ingenting som Greta har att säga som jag inte redan vet. Hon har inga lösningar, inga analyser, och hon har ingen invecklad avancerad förståelse av det geopolitiska läget kring de ekonomiska faktorerna inom ämnet. Kina kommer aldrig att lyssna på henne utan istället utnyttja hennes okunskap och vår hybris till att expandera utan hänsyn. USA kommer aldrig tillåta sig gå tillbaka heller.
2019-06-20, 07:22
  #5743
Medlem
Hej alla, visst har vi givande diskussioner här inne

Måste dock pudla lite. Nej, det är inte bara Greta som talar om en tipping point. Nej, Greta har inte påstått att vår civilisation ska gå under redan 2030.

Rätt ska vara rätt.

Men å andra sidan: Är det IPCC:s officiella version som hon framför? Eller något som Rockström m.fl icke-tunga namn spekulerat i?

Vad menar hon med slutet på vår civilisation ”as we know it”? Det är ett extremt påstående som måste motiveras och förklaras.

Annars skrämmer hon bara upp en massa människor som ändå är maktlösa.

Greta kan bara inte ha missat de forskare som hävdar att en temperaturökning på en eller ett par grader inte kan ha globalt destruktiva konsekvenser.

Snarare till att odlingsgränsen (heter det så?) flyttas norrut. Att behovet av uppvärmingsenergi minskar. Men framför allt att CO2 är - just det - en växthusgas som lett till rekordskördar på senare år.

Greta säger att vi ska studera och diskutera. Att vi ska lyssna på forskarna.

Bra idé. Hon kan ju börja själv under sitt sabbatsår att inte vara så selektiv och bara läsa sådant som ger näring åt hennes egna existentiella ångest.

Och tagga ner skrämselpropagandan och sluta att uppmana till panik. Politikerna lyssnar ju ändå inte på det örat.
2019-06-20, 07:30
  #5744
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta kan bara inte ha missat de forskare som hävdar att en temperaturökning på en eller ett par grader inte kan ha globalt destruktiva konsekvenser.

Snarare till att odlingsgränsen (heter det så?) flyttas norrut. Att behovet av uppvärmingsenergi minskar. Men framför allt att CO2 är - just det - en växthusgas som lett till rekordskördar på senare år.

Greta säger att vi ska studera och diskutera. Att vi ska lyssna på forskarna.

Bra idé. Hon kan ju börja själv under sitt sabbatsår att inte vara så selektiv och bara läsa sådant som ger näring åt hennes egna existentiella ångest.

Vilka forskare har Greta missat? Jag har följt tråden (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten från och till och någon forskare som påstår att en temperaturökning på en eller ett par grader inte har globalt destruktiva konsekvenser har jag inte hört talas om. Tänk på att ordet "skrämselpropaganda" syftar på falska eller missvisande påståenden som uppfattas som skrämmande. Om det Greta påstår är sant är det inte skrämselpropaganda även om sanningen är skrämmande.
2019-06-20, 07:48
  #5745
Medlem
Det är lite gulligt att man tar Gretas bra skolbetyg som bevis för hennes höga intelligens och ljusa framtid. Jämför henne med Elon Musk och Einstein och vem som helst.

Vi hade ett annat så kallat underbarn, nämligen Gustav Fridolin, som spåddes en strålande framtid.

Han körde Miljöpartiet i botten. Nej, de är fortfarande kvar i riksdagen. Lite draghjälp från skogsbränderna fick de nog. Själv blev han mer hånad än hyllad.

Faktum är att några få procent i varje årskull går ut med toppbetyg. De kommer in på högstatusutbildningar som läkar-, psykolog-, juristprogrammen m.fl. Det rör sig om hundratals varje år som till skillnad mot Greta har A i precis alla ämnen (och då talar vi gymnasie- i stället för grundskolebetyg).

Andra som sannolikt hade toppbetyg är Paula Bieler (2.0 på högskoleprovet, som Fridolin), Kent Ekeroth, Åsa Romson och förstås Annie Lööw. För att inte tala om Lars Bern, Peter Stilbs, Lennart Bengtsson...

Och ingen av dem lär få ett toppjobb inom FN ändå. (Möjligen Annie Lööw.)

Greta får det kanske med tiden, vad vet jag. Men det är nog bättre att fokusera på sin skolgång än att sittstrejka.
2019-06-20, 08:02
  #5746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilka forskare har Greta missat? Jag har följt tråden (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten från och till och någon forskare som påstår att en temperaturökning på en eller ett par grader inte har globalt destruktiva konsekvenser har jag inte hört talas om. Tänk på att ordet "skrämselpropaganda" syftar på falska eller missvisande påståenden som uppfattas som skrämmande. Om det Greta påstår är sant är det inte skrämselpropaganda även om sanningen är skrämmande.

”Om det Greta påstår är sant...” Just det: om det är sant.

Snarare hypoteser och teorier. Redan år 1973 hade vi också bara 10 år på oss, enligt en dåtida FN-expert, Maurice någonting. Al Gores förutsägelser var också helt åt skogen men de renderade honom Nobels fredspris. Nu står kanske Greta på tur.

Att tala om ”forskningen” i bestämd form, eller ”alla forskare” (som ibland krymper till ”97% av alla forskare”) är så vitt jag förstår grovt missvisande.

Övriga avfärdas med att de bara är köpta av oljeindustrin. Som om det inte fanns ekonomiska intressen på andra håll eller att forskningen inte är politiserad.

Och att sälja utsläppsrätter eller införa koldioxidskatter är förstås en utmärkt kassako.
2019-06-20, 09:16
  #5747
Medlem
Greta Thunberg fokuserar på IPCCs forskning och på Parisavtalet och vad som där sägs om faran med den enormt snabba ökningen av koldioxid i atmosfären och vikten av att höjningen av jordens medeltemperatur kan hållas under 2 grader Celsius.

Men en forskningsrapport visar att detta kanske inte räcker.

Blotta misstanken att vi kanske står inför en katastrof borde göra alla angelägna.
2019-06-20, 10:18
  #5748
Medlem
Around the year 2030, we will be in a position where we probably set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will most likely lead to the end of our civilization as we know it.


That is unless in that time, permanent and unprecedented changes in all aspects of industrialized society have taken place. Including a reduction of our CO2 emissions by at least 50%.
If you regularly fly around the world, eat meat and dairy and are living a high carbon lifestyle then that means you have used up countless of people’s remaining carbon budgets. Carbon budgets that they will need in their everyday life, for generations to come.

And if that wasn’t enough, those who’s carbon budgets we are stealing are the ones least responsible and the ones who are going to be affected the most by this crisis.

According to climate scientist Kevin Anderson, if the richest 10% of the world’s population would lower their emissions to that of the average citizen of the European Union, then the world’s emissions of CO2 would be cut by about one third.
Greta Thunberg

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback