Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 11:38
  #39349
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack så mycket för alla nostalgitrippar

Hur allt började är nog känt för många till leda. Men var står ”allt” i dag?



Det är självklart att Greta får säga hur mycket eller hur lite hon vill och har sin fulla rätt att svara ”inga kommentarer!” varje gång hon får en jobbig fråga. Frågan är vad det gör med förtroendet för henne och ytterst för organisationen som hon påstås ha skapat.

Jag tror att hon drar ner er andra i skiten genom att t.ex uttala sitt stöd för XR och BLM, som vanliga, hyggliga människor har kommit att avsky.

Klimatrörelsen får alltmer en rättmätig stämpel av att vara en aggressiv vänsterdito i stället för att det handlar om att ”rädda planeten” på demokratisk väg.

Vilken privatperson, ryss eller ej, vill betala pengar till Gretas stiftelse om det är oklart vart de kommer att ta vägen?

Kan du svara på frågan om var det i världen har blivit 1,1-1,2 varmare och därmed uppstått ett ”helvete” för befolkningen? Antar att ni får någon typ av undervisning av Greta också, hon som påstås kunna så mycket om klimatet.

Tills vidare tror jag att Greta helt enkelt bara ljög om att hon ”varje dag” pratar med stackars utsatta människor. Jag tror att hon ljög hela svenska folket rakt i ansiktet (de som orkar titta, det vill säga).

Det är en mycket allvarlig anklagelse från min sida men Greta har å andra sidan svajat med sanningen förr.

Den dagen journalisterna tar sitt uppdrag på allvar, den dagen blir det inte roligt att heta Greta eller vara F4F-medlem. Men Greta har kanske ändå stoppat undan pengar så att det räcker och blir över för henne själv, medan ni övriga kanske kan hitta nya kompisar hos Fältbiologerna.

Slutet gott, allting gott

Men det försvarar ändå inte all klimatångest och oro som ni har hamrat i stackars barn och ungdomar.
Så du vet så har jag rekommenderat Greta att vara mera öppen i vissa sammanhang. Min fasta tro är, att många gånger tjänar man på att vara öppen om sina problem.

Personligen har ju Greta varit öppen med sina privata problem. Däremot har hon ofta velat vara försiktig med, att berätta om utmaningarna i F4F och i stiftelsen, väl medveten om att journalister ofta gillar, att skriva om inre sprickor och motsättningar. Nu får vi hoppas på en givande medling. Greta själv vill ha en bra PR!

Jag har återigen fått vänliga tecken på att Greta uppskattar det som jag gör för henne. Även om vi båda två är aktivister, så är det en viss skillnad för den som ger råd och för den som tar beslut. Att som Greta vara på toppen är mycket utsatt! Några goda råd!?

Greta menar att klimatförändringarna både ger extrem värme, torka, värre stormar och att många därför dör. Vet dock att forskare har menat, att färre dör idag än tidigare i naturkatastrofer. Svälten i världen ökar dock som jag har berättat om!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-22 kl. 11:59.
2022-05-22, 13:49
  #39350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Så du vet så har jag rekommenderat Greta att vara mera öppen i vissa sammanhang. Min fasta tro är, att många gånger tjänar man på att vara öppen om sina problem.

Personligen har ju Greta varit öppen med sina privata problem. Däremot har hon ofta velat vara försiktig med, att berätta om utmaningarna i F4F och i stiftelsen, väl medveten om att journalister ofta gillar, att skriva om inre sprickor och motsättningar. Nu får vi hoppas på en givande medling. Greta själv vill ha en bra PR!

Jag har återigen fått vänliga tecken på att Greta uppskattar det som jag gör för henne. Även om vi båda två är aktivister, så är det en viss skillnad för den som ger råd och för den som tar beslut. Att som Greta vara på toppen är mycket utsatt! Några goda råd!?

Greta menar att klimatförändringarna både ger extrem värme, torka, värre stormar och att många därför dör. Vet dock att forskare har menat, att färre dör idag än tidigare i naturkatastrofer. Svälten i världen ökar dock som jag har berättat om!

På vilket sätt ger hon dig vänliga tecken?
Sen är det väl bättre att hon är ärlig med hur det ligger till i styrelsen och med F4F?
Det kommer ju ändå fram till slut och då har hon dolt det såpass länge att det blir värre och väldigt pinsamt
2022-05-22, 17:19
  #39351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hur skulle hon ha åtgärdat befolkningsexplosionen? Har du några ideer?
Bra fråga. Här kommer en precis lika bra fråga:
Hur skulle Greta™ ha åtgärdat klimatet? Har du några idéer?
2022-05-22, 18:41
  #39352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Bra fråga. Här kommer en precis lika bra fråga:
Hur skulle Greta™ ha åtgärdat klimatet? Har du några idéer?

Nu var frågan inte ställd till mig men om jag får gissa:

”Vi sänker CO2-utsläppen med 50 % till år 2030.”

Problem solved (och världssvälten likaså). Varför krångla till det?
2022-05-22, 18:54
  #39353
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
På vilket sätt ger hon dig vänliga tecken?
Sen är det väl bättre att hon är ärlig med hur det ligger till i styrelsen och med F4F?
Det kommer ju ändå fram till slut och då har hon dolt det såpass länge att det blir värre och väldigt pinsamt
Bollen ligger hos Greta, valet är hennes eget! Du har annars helt rätt!

Största risken med problem som döljs är att de inte åtgärdas. Det är riktigt, riktigt svårt att ha en aktiv demokratisk problemlösning för hemliga problem i ett öppet internationellt nätverk! Problem som inte åtgärdas blir tyvärr ofta värre och riktigt stora, vilket nu är fallet i F4F. Så döljer man viktiga problem en längre tid blir det oftast till en hög kostnad både för individerna och för nätverket!

Greta har sagt många gånger att inte handla är även ett viktigt beslut med omfattande konsekvenser, men hon behöver tänka mera på sina så kloka och intelligenta ord för sin egen del! Att våga är att förlora fotfästet för en liten stund! Att inte våga är att förlora sig själv!

Vad gäller direkt personlig kommunikation är den förtrolig tills Greta säger annat. Hon behöver kunna lita på att det som hon säger i förtroende enbart mellan två inte kommer ut. Indirekt icke diskret kommunikation via andra är däremot en helt annan sak.

Offentliga samtal på till exempel Mynttorget utanför Riksdagen, som både journalister och aktivister har hört, lär kunna spridas helt fritt och lär även göra det. Kameror och fickminnen som är i Gretas närhet kan spela in utan någon förvarning! Många vill spela in Gretas yttranden!

Det hör så klart till god ton, att fråga henne om lov först, men det finns journalister som struntar i detta, särskilt från Tyskland. Det händer att rena fejkreportage publiceras. Även jag har drabbats av detta, skvallerpressen håller koll inte bara på Greta, utan även på oss i Gretas närhet.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-22 kl. 19:23.
2022-05-22, 20:17
  #39354
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Hur kan man ens få göra så.Det övergår mitt förstånd!! En stiftelse som bär hennes namn!!!!
Där hon inte har ett pip att säga till om!!!
Greta är vuxen och är väl den som ska vara ordförande( med lite hjälp i början av rätt person) Hon är ju inte omyndigförklarad.
Vad är det som pågår!!!!

Det pågår vad som alltid pågått runt Greta: några fyller sina penningpungar, Greta tilldelas hundhuv'et. What's new? Greta är bara en frontfigur för några andra.
2022-05-22, 20:54
  #39355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Det pågår vad som alltid pågått runt Greta: några fyller sina penningpungar, Greta tilldelas hundhuv'et. What's new? Greta är bara en frontfigur för några andra.

Ja, det är väldigt svårt att se det på annat sätt.

I en intervju med Greta som det nyligen länkades till säger hon fnittrande att hon aldrig har träffat någon som är klimataktivist för att tjäna pengar.

Vet inte om hon är så okunnig eller bara ljuger. Hon måste rimligen inse vilken enorm kassako det är att pladdra om klimatet och extremväder, verkliga eller ej: Hennes egen stiftelse har ju fått runt 70 miljoner (!) SEK inom loppet av några år enligt uppgift i tråden. På grund av vad då? Att Greta poserar med en handskriven skylt på Mynttorget en stund varje fredag?

Det handlar inte om att Greta är en eminent talarbegåvning, är speciellt karismatisk eller snygg, eller att hon har djupgående kunskaper i klimatologi och annan naturvetenskap. Hon talar inte ens perfekt engelska.

Med som en hjälplös och rörande barnunge passade hon perfekt för att skrämma upp massorna. Varför då?

Den dagen journalisterna börjar göra sitt jobb kanske vi får veta.
2022-05-23, 02:48
  #39356
Avstängd
Vad gäller fejkreportaget om mig, så utmålades jag som Gretas chefslivvakt, och det spekulerades i att Greta med tiden skulle bli romantiskt intresserad av mig, då vissa andra kändisar blivit det i sina livvakter. Tidningen hade inte talat med vare sig Greta eller jag, allt i den falska nyhetsartikeln var påhittat.

Man kan ha fått idén från att president Trump hade just en äldre chefslivvakt, mycket för att Trump ville ha någon med livserfarenhet som var närmast honom,
någon som han även kunde tala med. Vår tidigare statsminister hade visst ett liknande önskemål.

Denna äldre chefslivvakt som var polis i grunden och i motsats till övriga i Secret service oftast bar sin polisuniform, hade förstås inte i uppgift att slåss, utan att vara ett stöd, leda och bevaka. Det var han som föste undan Greta till hennes ilska, när Greta och Trump råkade oväntat och oplanerat mötas i FN-korridorerna.

Greta borde ha förstått att en äldre man knappast ville henne något illa. De yngre livvakterna hade förmodligen varit mera bryska mot henne, om de hade ingripit!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 02:57.
2022-05-23, 06:23
  #39357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
)…)

Greta menar att klimatförändringarna både ger extrem värme, torka, värre stormar och att många därför dör. Vet dock att forskare har menat, att färre dör idag än tidigare i naturkatastrofer. Svälten i världen ökar dock som jag har berättat om!

Greta menar kanske det, ja, men har hon några belägg för sina teorier? Hade svälten varit mindre om den globala temperaturen var 1,1 grader lägre? Skulle färre människor ha dött?

Här i Sverige är det inte så många decennier sedan vi var helt beroende av att elda ved, koks osv (med allt det innebar) för att värma våra bostäder och laga mat. Vi åt närproducerade livsmedel (importvaror som t.ex kaffe var förbehållet de rika), och om skörden slog fel till följd av ex.vis köld blev det riktigt illa.

Sen kom industrialiseringen - och kapitalismen - med allt det innebar av bekvämligheter: modern sjukvård, rinnande vatten i hemmen, elektricitet, telefoni, billiga och pålitliga transporter av livsmedel, praktiska oljebaserade material som plast, nylon osv.

Men allt det här är Greta och ni övriga emot. Ni är några förvirrade naturromantiker som längtar tillbaka till klimatet som rådde strax efter den senaste Lilla istiden och som utpekar koldioxid som den enskilt största boven.

Har det aldrig slagit er att ni kanske angriper fel motståndare? Att koldioxid inte alls är den fiende ni inbillar er? Att samhället skulle lamslås om ni tvärt försöker halvera CO2-utsläppen?

Greta hyllas som den kloka och insiktsfulla men det är kanske tvärtom? Om det är Greta som har fel blir det lite extra löjligt att komma dragandes med sagan om Kejsarens nya kläder. Ju mer jag läser om klimatet, desto mer övertygad blir jag om att Greta med följe bara är ett gäng pajasar.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad gäller fejkreportaget om mig, så utmålades jag som Gretas chefslivvakt, och det spekulerades i att Greta med tiden skulle bli romantiskt intresserad av mig, då vissa andra kändisar blivit det i sina livvakter. Tidningen hade inte talat med vare sig Greta eller jag, allt i den falska nyhetsartikeln var påhittat.

Man kan ha fått idén från att president Trump hade just en äldre chefslivvakt, mycket för att Trump ville ha någon med livserfarenhet som var närmast honom,
någon som han även kunde tala med. Vår tidigare statsminister hade visst ett liknande önskemål.

Denna äldre chefslivvakt som var polis i grunden och i motsats till övriga i Secret service oftast bar sin polisuniform, hade förstås inte i uppgift att slåss, utan att vara ett stöd, leda och bevaka. Det var han som föste undan Greta till hennes ilska, när Greta och Trump råkade oväntat och oplanerat mötas i FN-korridorerna.

Greta borde ha förstått att en äldre man knappast ville henne något illa. De yngre livvakterna hade förmodligen varit mera bryska mot henne, om de hade ingripit!

Det fejkreportaget skulle man gärna vilja läsa. Går det att fixa fram?
2022-05-23, 06:51
  #39358
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta menar kanske det, ja, men har hon några belägg för sina teorier? Hade svälten varit mindre om den globala temperaturen var 1,1 grader lägre? Skulle färre människor ha dött?

Här i Sverige är det inte så många decennier sedan vi var helt beroende av att elda ved, koks osv (med allt det innebar) för att värma våra bostäder och laga mat. Vi åt närproducerade livsmedel (importvaror som t.ex kaffe var förbehållet de rika), och om skörden slog fel till följd av ex.vis köld blev det riktigt illa.

Sen kom industrialiseringen - och kapitalismen - med allt det innebar av bekvämligheter: modern sjukvård, rinnande vatten i hemmen, elektricitet, telefoni, billiga och pålitliga transporter av livsmedel, praktiska oljebaserade material som plast, nylon osv.

Men allt det här är Greta och ni övriga emot. Ni är några förvirrade naturromantiker som längtar tillbaka till klimatet som rådde strax efter den senaste Lilla istiden och som utpekar koldioxid som den enskilt största boven.

Har det aldrig slagit er att ni kanske angriper fel motståndare? Att koldioxid inte alls är den fiende ni inbillar er? Att samhället skulle lamslås om ni tvärt försöker halvera CO2-utsläppen?

Greta hyllas som den kloka och insiktsfulla men det är kanske tvärtom? Om det är Greta som har fel blir det lite extra löjligt att komma dragandes med sagan om Kejsarens nya kläder. Ju mer jag läser om klimatet, desto mer övertygad blir jag om att Greta med följe bara är ett gäng pajasar.



Det fejkreportaget skulle man gärna vilja läsa. Går det att fixa fram?
Detta fejkreportage skulle gå att fixa fram, men då måste alla andra här i tråden först berätta sina riktiga namn för att det ska bli rättvist, och det tror jag inte FB:s regler tillåter. Länkar jag artikeln så avslöjas så klart mitt namn i den äldre fuskartikeln om mig och Greta! Annars tror jag både Greta och jag är stolta över att bli kallade naturromantiker, då skogen har läkande krafter!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-23 kl. 06:57.
2022-05-23, 08:20
  #39359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Detta fejkreportage skulle gå att fixa fram, men då måste alla andra här i tråden först berätta sina riktiga namn för att det ska bli rättvist, och det tror jag inte FB:s regler tillåter. Länkar jag artikeln så avslöjas så klart mitt namn i den äldre fuskartikeln om mig och Greta! Annars tror jag både Greta och jag är stolta över att bli kallade naturromantiker, då skogen har läkande krafter!

Den dyker nog upp så småningom om den har allmänt intresse I övrigt är det förstås helt korrekt att anonymitet gäller och ska gälla. Men jag misstänker att alla med kännedom om F4F vet vem du är - du är ju ganska öppen.

OnT: ja visst har skogen läkande krafter <3 Men utan flitigt eldande med oljepannor så hade kanske mängder av träd fått offras för att få dräglig värme i våra bostäder. Sen kom kärnkraft och fjärrvärme, som väl Greta och du också är emot.

Ni är emot mycket, dock inte vindkraftverk av någon konstig anledning. Greta pratar dessutom mycket om demokrati men det har visat sig att få människor vill ha dem i sina närområden. Hur har du och hon tänkt att den ekvationen ska gå ihop?
2022-05-23, 08:55
  #39360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Detta fejkreportage skulle gå att fixa fram, men då måste alla andra här i tråden först berätta sina riktiga namn för att det ska bli rättvist, och det tror jag inte FB:s regler tillåter. Länkar jag artikeln så avslöjas så klart mitt namn i den äldre fuskartikeln om mig och Greta! Annars tror jag både Greta och jag är stolta över att bli kallade naturromantiker, då skogen har läkande krafter!
Reportaget i fråga tycks inte ha fått någon större spridning, då det icke står att finna vid en googling. Det enda man hittar är artiklar som rapporterar om hur Greta™:s livvakter hotade och misshandlade den kanadensiske journalisten Keean Bexte i januari 2020. (Och jag förutsätter att en så fredlig man som du inte misshandlar journalister som försöker göra sitt jobb.)

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback