Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om Greta hade sagt autismspektrumstörning hade du haft betydligt svårare att angripa henne!
Det är sant. Men det har aldrig talats om autismspektrumstörning, endast om Aspergers syndrom. Den falska diagnosen är en stor del av varumärket Greta™. Kallade hon det inte för en superkraft? Lustigt. Jag har aldrig upplevt mina söners Asperger som någon superkraft, tvärtom som ett kraftigt handikapp. Det är djupt oetiskt att låtsas ha en funktionsnedsättning så som Greta™ gör. Men det har varit roande att bevittna dina försök till äreräddning:

"Högfungerande Asperger" är ett uttryck som används i vårdjargong. (Inte inom psykiatrin hoppas jag.)
Det skrivs ofta fel i journaler. Sant. Men dagens journalsystem är datoriserade och accepterar inte att man försöker föra in kod F845 för Aspergers syndrom senare än år 2014.
Aspergers syndrom kan ha varit preliminär diagnos. (För en utredning som påstås att i sin helhet ha ägt rum 2015?)
Det kan vara atypisk Asperger. (Den diagnosen har aldrig funnits.)
Asperger är ett mer känt uttryck än autism. (Nej det är det inte. Och det är fortfarande fult att ljuga.)
2022-04-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men jag tvivlar på att du är den enda som har varit inne på det. Pudelns kärna är ju att hon "blev frisk".
Ja, en autismdiagnos är inte något man blir "frisk" från. Inte ens "friskare". Jag är inte ensam om att påpeka att Greta™ inte visar några som helst tecken på autism idag, vilket talar för att det bara var skådespel tidigare. Men jag tror faktiskt att jag är först med att påpeka att hon omöjligen kan ha fått diagnosen Aspergers syndrom år 2015, eftersom den inte längre existerade då. Jag trodde själv att hon hade diagnosen ända tills att jag tittade på UR-intervjun från förra året, och insåg att hon knappast kan ha autism. Därefter var det bara en fråga om att kontrollera årtalen.
2022-04-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, en autismdiagnos är inte något man blir "frisk" från. Inte ens "friskare". Jag är inte ensam om att påpeka att Greta™ inte visar några som helst tecken på autism idag, vilket talar för att det bara var skådespel tidigare. Men jag tror faktiskt att jag är först med att påpeka att hon omöjligen kan ha fått diagnosen Aspergers syndrom år 2015, eftersom den inte längre existerade då. Jag trodde själv att hon hade diagnosen ända tills att jag tittade på UR-intervjun från förra året, och insåg att hon knappast kan ha autism. Därefter var det bara en fråga om att kontrollera årtalen.

Detta är väldigt märkligt Hon var väl med i Vi i femman 2015 Var hon verkligen så pigg så hon kunde delta,hon var väl som sjukast då.Detta förstår inte jag
2022-04-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Detta är väldigt märkligt Hon var väl med i Vi i femman 2015 Var hon verkligen så pigg så hon kunde delta,hon var väl som sjukast då.Detta förstår inte jag
Det visar bara hur superduperfantastisk Greta™ är.

"Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn – alla andra var alldeles skakiga - och svarade rätt på nästan alla frågor."

Alla andra var alldeles skakiga. Men inte Greta™ inte. Men det är klart, Greta™ har ju att brås på.

"Jag svimmade bakom scenen när jag skulle göra entré. Kungen och drottningen var där, Säpo var på plats och det var högtidligt värre. Precis när jag skulle börja sjunga tuppade jag av. Jag vaknade med huvudet i dirigentens knä. "Skyll på mig", sade han. "Jag är ändå alltid försenad". Publiken fick vänta en kvart, sen vaknade jag till och gick in och gjorde en jäkligt bra show! Det var ingen som märkte något..."

Även mamma Malena är superduperfantastisk om hon får säga det själv. Och det gör hon ofta och gärna.
2022-04-11, 10:08
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad kan Greta och du göra åt kriget menar du?
Jo serru Greta kan helt säkert påverka ett skådespel av Putin och globalisterna hahaha. Psyket nästa strax för inspiratoeren.
2022-04-11, 10:56
Medlem
Citat:
Det visar bara hur superduperfantastisk Greta™ är.

"Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn – alla andra var alldeles skakiga - och svarade rätt på nästan alla frågor."

Alla andra var alldeles skakiga. Men inte Greta™ inte. Men det är klart, Greta™ har ju att brås på.

"Jag svimmade bakom scenen när jag skulle göra entré. Kungen och drottningen var där, Säpo var på plats och det var högtidligt värre. Precis när jag skulle börja sjunga tuppade jag av. Jag vaknade med huvudet i dirigentens knä. "Skyll på mig", sade han. "Jag är ändå alltid försenad". Publiken fick vänta en kvart, sen vaknade jag till och gick in och gjorde en jäkligt bra show! Det var ingen som märkte något..."

Även mamma Malena är superduperfantastisk om hon får säga det själv. Och det gör hon ofta och gärna.

Är det sådant som menas med ”selektiv mutism”? Vägra att prata under långa tider tills man hamnar i ”Vi i femman”, då det plötsligt går hur bra som helst. Som genom ett knapptryck … Förtäljer historien om hon blev stum igen omedelbart efter radioprogrammet eller om det fungerade som läkning?

Såg Malena i någon av filmerna som SVT visade vintern 2020-2021. Hon och Greta bakade en kaka och då berömde Malena sin dotter för att hon hade lärt henne att använda recept (!) Sen brast hon ut i gråt. Verkade inte sådär jättestabil, det lilla man såg av henne. Men superduperfantastisk, det är hon förstås
2022-04-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Högskolan idag håller så låg kvalité att eleverna får börja med nybörjarkurser på högstadienivå.

Samer är ingen ursprungsbefolkning.
De kom in efter det att Sverige befolkats söderifrån.

Absolut, men har ändå svårt att tro att Greta skulle kunna bli antagen till och följa matteundervisning på högskolenivå, utan gymnasiekompetens. Om Inspiratoeren hade gissat på engelska kunde jag ha ”köpt” det.

Men matematik, utan att tidigare ha studerat derivata, integraler och trigonometri (och allt vad det heter) som de läser under de avslutande terminerna på de naturvetenskapliga och tekniska programmen, njaaa …

Det är förstås mycket möjligt att hon har skaffat sig kompetensen på eget håll, kanske hemma vid datorn. Men i vilket fall som helst undrar man varför hon tar på sig så mycket.

Räcker det inte att ”rädda klimatet” nu plötsligt? Längtar hon efter en utmattningsdepression? Tro mig, det är inget att sukta efter.
2022-04-11, 11:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så det var ren fejk? Kvar är hennes dvärgväxt, orsakad av otillräckliga insatser och misskötsel från föräldrarna av Greta som liten.
Det verkar snarare vara så att ingen riktigt vet. Men med tanke på att Greta kan se koldioxiderna i luften så bör man ju ta allt som sägs om den unga fröken med ett berg av salt.
2022-04-11, 11:53
Medlem
Citat:
Det är sant. Men det har aldrig talats om autismspektrumstörning, endast om Aspergers syndrom. Den falska diagnosen är en stor del av varumärket Greta™. Kallade hon det inte för en superkraft? Lustigt. Jag har aldrig upplevt mina söners Asperger som någon superkraft, tvärtom som ett kraftigt handikapp. Det är djupt oetiskt att låtsas ha en funktionsnedsättning så som Greta™ gör. Men det har varit roande att bevittna dina försök till äreräddning:

"Högfungerande Asperger" är ett uttryck som används i vårdjargong. (Inte inom psykiatrin hoppas jag.)
Det skrivs ofta fel i journaler. Sant. Men dagens journalsystem är datoriserade och accepterar inte att man försöker föra in kod F845 för Aspergers syndrom senare än år 2014.
Aspergers syndrom kan ha varit preliminär diagnos. (För en utredning som påstås att i sin helhet ha ägt rum 2015?)
Det kan vara atypisk Asperger. (Den diagnosen har aldrig funnits.)
Asperger är ett mer känt uttryck än autism. (Nej det är det inte. Och det är fortfarande fult att ljuga.)
Atypisk Asperger har även psykiatriker använt som uttryck, även i journaltext! Högfungerande Asperger är ett uttryck som har använts även inom psykiatrin, även om jag gärna medger att högfungerande autism är det vanliga uttrycket. Inom praktisk vård är vi inte alltid helt exakta!

Ja, det mycket som kan förbättras i vården. Jag borde ha angett direkt att det var vårdslang. Viktigast är dock ett stort personligt engagemang som sjukvårdare! Själv föredrar jag ett holistiskt synsätt där man ser hela människan! Har en viss misstänksamhet mot att lita för mycket på diagnoser, det är väl bakgrunden till slarvfelet från min sida. Ingen är felfri, särskilt inte sent på kvällen!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-11 kl. 12:32.
2022-04-11, 11:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hon har säkert något annat, som påverkar signalsubstanserna och kanske doppar tårna i autismpoolen. Men hon har ju samtidigt gjort saker som för personer som jag känner med de facto autism hade varit bortom skitjobbigt. Givetvis finns det människor på spektrum som utan problem klarar av dessa sakerna så man ska ju inte dra alla över samma kam så där.

Mest troligt i min bok, det är ju att hon som sagt har något fel sedan födsel, Marlena har vare sig kunnat eller velat hantera det på ett sunt sätt och Svante, som verkar snäll och hjälpsam men inte så duktig, har gjort vad han har kunnat.
2022-04-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hon har säkert något annat, som påverkar signalsubstanserna och kanske doppar tårna i autismpoolen. Men hon har ju samtidigt gjort saker som för personer som jag känner med de facto autism hade varit bortom skitjobbigt. Givetvis finns det människor på spektrum som utan problem klarar av dessa sakerna så man ska ju inte dra alla över samma kam så där.

Mest troligt i min bok, det är ju att hon som sagt har något fel sedan födsel, Marlena har vare sig kunnat eller velat hantera det på ett sunt sätt och Svante, som verkar snäll och hjälpsam men inte så duktig, har gjort vad han har kunnat.
Jag upplever även att Svante varit mycket engagerad för Greta! En sak är säker, Hela Gretas utseende har skrikit ätstörning! Att hon en lång tid knappt klarade att gå utanför dörren och mest låg i sängen och grät, tror jag även stämmer. Tidigare var hon ofta väldigt blyg. Tror faktiskt att Atypisk Asperger med depression och svår ätstörning stämmer bäst på Greta! Annars ett övertänkt svar, tack!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-11 kl. 12:26.
2022-04-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Hon vill gärna framställa sig som djurvän och ömmar för samerna Men samerna kastrerar fortfarande sina hanrenar utan varken smärtlindring eller bedövning Är man en äkta djurvän så protesterar man väl verkligen mot detta Själv tycker jag att detta är vidrigt
Håller med om att kastrering utan bedövning är direkt djurplågeri, som borde vara helt förbjudet! Ja, Greta gillar även att gosa med renar särskilt med renkalvar. Rennäringen innebär dock även omfattande slakt. Lite förvånad att Greta inte reagerat mot detta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in