Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-01, 00:22
  #37585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag undrar om inte Greta är en sån där som skulle vara totalt skogstokig som flickvän? Självmordshota, sparka sönder xboxet, krossa porslin, misstolka allt man säger, humörsvängningar, skrik och gråt-anfall osv. Något med hennes uppsyn säger mig att hon har potential till att bli en sådan.
Är det inte en beskrivning av mamma Malena?
2022-01-01, 00:25
  #37586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Är det inte en beskrivning av mamma Malena?

Nog av bägge, men jag tror Greta har potential att bli värst med detta i kombo med assburgers.
2022-01-01, 00:35
  #37587
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Är det inte en beskrivning av mamma Malena?
Det är väl därför Svante sover över hos Greta så ofta....efter vad jag har läst.

Sen sexton deltagare på senaste "strejken" måste ju ha varit något form av rekord.
Greta måste verkligen känna medvind nu.
2022-01-01, 00:47
  #37588
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Det är väl därför Svante sover över hos Greta så ofta....efter vad jag har läst.

Sen sexton deltagare på senaste "strejken" måste ju ha varit något form av rekord.
Greta måste verkligen känna medvind nu.
Gretas solo strejker (ej att förväxla med klimatdemos) har varit just henne ensam. Nu kanske till trådens gnällspikars önskan var kanske klasskompisarna med.
Älgkult!
2022-01-01, 01:13
  #37589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag tror snarare att hon är tokigare än hon framstår, och hon har ett team av skötare som försöker se till att hon inte spårar ur. Så talet var nog väldigt inövat och den ytterligare nivån på galenskapen lös igenom

Alltså Greta, älskar hennes pillimariska uppsyn och den där fuckoff attityden
2022-01-01, 01:52
  #37590
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det stora skillnaden är ju att JLaws karaktär är doktorand i sina upper 20's och Greta inte har gått ut gymnasiet än.
JLaws karaktär i filmen röker en hel del gräs, tror inte Greta prövat ens...
2022-01-01, 08:06
  #37591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggansjo
Alltså Greta, älskar hennes pillimariska uppsyn och den där fuckoff attityden

Ja, det finns något lockande med henne, helt klart. Hade jag vart 20år yngre hade jag vart lite betuttad tror jag. Men vis av erfarenhet vet jag (numera) att den där lockelsen är dum. Man får ducka för flygande porslin, konstant vakta sin tunga och tonläge och agera terapeut såväl som partner.
2022-01-01, 09:05
  #37592
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Sveriges Lantbruksuniversitet:
Störst andel av metanutsläppen kommer från idisslarna (nötkreatur och får) vid deras fodersmältning.

Gretas hundar idisslar inte och eftersom hon inte äter nöt- eller fårkött så blir hennes klimatpåverkan minimal.
Med tre islandshästar och ett par hundar så blir Gretas samlade metangasutsläpp modell mindre indisk elefant. Det är få människor i Sverige som har Gretas klimstavtryck ironiskt nog.

Wää Dånt Have Tajm! Eller så verkar Greta ha all tid i världen.
2022-01-01, 09:56
  #37593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du är en "gift that keeps on giving". Alla har fel förutom du, samma koncept som deep state, antivaxx, m,m. Klassisk smartig flashbackare, bring it on.

Men till nyårsfirandet så kan vi lägga till att Greta blev nominerad som en utav the person of the year av The Guardians läsare.

Guardian readers nominate their person of the year

https://www.theguardian.com/world/20...on-of-the-year

Är Guardians läsare insatta i klimatfrågan? Annars är det ungefär lika ointressant vad de tycker om Greta som vad Cat Stevens och Jane Fonda gör.

I värsta fall är de som svenska Gretafans - de skaffar sin världsbild från Björn Wiman på DN och Erika Bjerström på SVT. Då går det inte bättre än så här.

Jag lyssnade på ett föredrag med Michael Shellenberger på YT. Han menar att åtgärderna för att rädda klimatet i själva verket är allvarligt miljöförstörande.

Det gäller framför allt sol- och vindkraft som är extremt energikrävande att anlägga och båda förutsätter användning av sällsynta metaller som i många fall är hälsofarliga att utvinna.

De är opålitliga pga naturlagarna (bl.a när det är som kallast är det ofta vindstilla) och måste därför kompletteras med gasturbiner eller oljekraftverk.

När de är uttjänta efterlämnar de stora mängder material som inte går att återvinna men måste tas om hand på något sätt. Och själva propellerbladen är utslitna efter bara några decennier. Problemet kan växa sig större än det med hanteringen av utbränt kärnbränsle.

Dessutom kräver de stora arealer, som hade kunnat användas som t.ex odlingsmark i många fall och skadar djur. Som utrotningshotade stora fågelarter.

På det hela taget får vi nog hoppas att politikerna inte lyssnar på Greta och hennes ylande. Då kommer enorma belopp som hade kunnat användas till t.ex sjukvård, utbildning eller forskning istället att plöjas ner i projekt som kanske inte förändrar den globala temperaturen ett Sk-t men i gengäld förstör naturen på många sätt.

Då är det bättre att de lyssnar på Michael Shellenberger. Till skillnad från Greta är han bl.a medarbetare hos IPCC. Och Greta har ju faktiskt själv sagt att vi inte ska lyssna på henne utan på forskarna.

Gott Nytt År 2022 !
2022-01-01, 10:20
  #37594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Gretas solo strejker (ej att förväxla med klimatdemos) har varit just henne ensam. Nu kanske till trådens gnällspikars önskan var kanske klasskompisarna med.
Älgkult!

Greta började ju med att strejka ensam (det du kallar ”solo strejker”?) men på senare tid har de alltid varit ett litet gäng. ”Klimatdemos” är väl när de vandrar omkring på gator och torg och skanderar?

Tjänster och gentjänster, om Greta hade vänligheten att lägga upp andras diagram om abort så får man väl visa sin tacksamhet och ställa sig på Mynttorget åtminstone en gång. Med tanke på att de har gått tre terminer redan tycks hennes övertygningsförmåga inte varit alltför stor.

Det står ”Älgkult is not policy”, kanske någon kan hjälpa till och tolka vad det betyder?

”Make Earth Cool Again”, vad betyder det? Tillbaka till tiden efter Lilla istiden med missväxt och svält? Vet de ens om att det än idag dör betydligt fler människor av kyla än av värme globalt sett?

Eller menar de ”Cool” i bildlig mening? Så måste det nog vara. Och denna coolhet har de tänkt uppnå hur då?

Det blir kul när journalisterna börjar ställa frågor. Bara för oss andra att poppa popcorn och njuta.
2022-01-01, 12:00
  #37595
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta började ju med att strejka ensam (det du kallar ”solo strejker”?) men på senare tid har de alltid varit ett litet gäng. ”Klimatdemos” är väl när de vandrar omkring på gator och torg och skanderar?

Tjänster och gentjänster, om Greta hade vänligheten att lägga upp andras diagram om abort så får man väl visa sin tacksamhet och ställa sig på Mynttorget åtminstone en gång. Med tanke på att de har gått tre terminer redan tycks hennes övertygningsförmåga inte varit alltför stor.

Det står ”Älgkult is not policy”, kanske någon kan hjälpa till och tolka vad det betyder?

”Make Earth Cool Again”, vad betyder det? Tillbaka till tiden efter Lilla istiden med missväxt och svält? Vet de ens om att det än idag dör betydligt fler människor av kyla än av värme globalt sett?

Eller menar de ”Cool” i bildlig mening? Så måste det nog vara. Och denna coolhet har de tänkt uppnå hur då?

Det blir kul när journalisterna börjar ställa frågor. Bara för oss andra att poppa popcorn och njuta.

När Gretas evolutionsförnekare har "approtat de systemet" och börjar "chilla" så kommer de att se varandra som "coola"; med den egocentriska syn de har så kommer de därigenom att tro att "örth is kol ägäjn".

”Älgkult is not policy” riktar sig troligen till de invigda i den innersta coola kretsen, inget för oss vanliga dödliga som förväntas generera skatteintäkter, approt eller icke-approt.
2022-01-01, 15:11
  #37596
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är Guardians läsare insatta i klimatfrågan? Annars är det ungefär lika ointressant vad de tycker om Greta som vad Cat Stevens och Jane Fonda gör.

I värsta fall är de som svenska Gretafans - de skaffar sin världsbild från Björn Wiman på DN och Erika Bjerström på SVT. Då går det inte bättre än så här.

Gott Nytt År 2022 !

På vilken nivå måste tidningens läsare vara insatta i klimatfrågan för att få ha en åsikt om Greta och välja henne som en av årets personer.? Det funkar ju helt ok för dig att ha åsikter om Greta trots dina klimatstollerier här i tråden t,ex.

Men för sakens skull så är The Guardian ledande i brittisk press ang, klimatet. Så generellt så tror jag dess läsare har större koll på Greta och hennes syften än de som läser The Sun. Britterna är dessutom väldigt aktiva i sitt engagemang som klimataktivister. Det har vi sett exempel på senast i år.

Hennes populäritet ser ut att ha stigit under 2021 jämfört med föregående år om man ser till vilken svensk som haft flest likes på Instagraminlägg. Greta hamnar där på förstaplats samt fjärdeplats. Jämfört med 2020 då hon var 3a och 10a, slagen av Zlatan som då hade både första och andraplats.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback