Nej så är det. Men det är inte så systemet ser ut. Jag är inte den som försvarar det ekonomiska systemet över huvud taget. Tvärtom tycker jag att det är en skit idé som förslavar människor och skulle den någonsin haft något positivt med sig så är det över sedan länge. Och nu är det enbart ett stort elände, likt en cancersvulst som vägrar försvinna.
Lite likt Titanic så vet man om att det finns isberg i området och man väljer precis som titanic att ge full gas framåt. Och alla vet vad som hände med Titanic.
Om man bortser ifrån oändlig tillväxt med begränsad mängd resurser så har vi automation som kommer entlediga alla arbetare. Än bättre, "vi" har Artificiell Intelligens på horisonten som har legat under utveckling sedan 70-talet. Och den där apparaten kan tänka själv, något folk har väldigt svårt att förstå.
Jag spekulerar i att i slutet av århundrandet så kommer det inte finnas en endaste arbetare kvar, behovet är borta med AI och full automation. Och jag tror att detta kommer vara en verklighet inom 100 år.
Miljöförändringarna kommer lite för väl tajmat för att inte vara ekonomiskt betingade. Förändringarna som skall till är av ekonomiska skäl och det kommer bli ini helvetes drygt för vanligt folk när dom tappar arbetet och således tappar sin inkomst.
Bara i Sverige är det hundratusentals människor som är långtidsarbetslösa och då sitter regeringen och städar undan folk ifrån statistiken allt vad dom orkar.