Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-02, 21:05
  #35161
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Nån skrev (troligtvis inspiratoeren) att Greta sover hos föräldrarna. Stämmer detta?
Är väl inget ovanligt att fortfarande bo hemma när man är arton bast?
2021-09-02, 22:12
  #35162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Nån skrev (troligtvis inspiratoeren) att Greta sover hos föräldrarna. Stämmer detta?
Menar du i samma säng som någon av föräldrarna?
2021-09-02, 23:58
  #35163
Avstängd
Greta är som hon själv säger, inte bara klimataktivist, utan även miljöaktivist.

“Air pollution is the greatest external threat to human health on the planet, and that is not widely recognised, or not recognised with the force and vigour that one might expect"

Greta

https://amp.theguardian.com/environm...mpression=true

Efter mera omfattande kritik av Gretas senaste intervju i BBC, har BBC annars gjort ett förtydligande.

https://www.thenational.scot/news/19...mate-progress/

Mera om den miljö- och klimatdebatt som Greta nu har satt igång i Skottland:

https://www.google.com/amp/s/www.sco...-3368272%3famp
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-09-03 kl. 00:11.
2021-09-03, 00:31
  #35164
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Skönt att det har blivit tyst om Greta men en lustig grej är det här med "Gretagenerationen" som jag ibland hör äldre personer tala om i media. Har själv en närstående av samma årsmodell som Greta och mitt intryck är att ungdomarna bara betraktade henne som ett skämt och absolut inte som en förebild.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ingen tonåring eller ung vuxen tycker att en dvärg med fetalt alkoholsyndrom är en förebild.

Greta Thunberg är inte i samma fokus idag som tidigare, men när hon var som aktivast var hon en stor förebild för svenska ungdomar. Detta enligt undersökningar:

Citat:
Rasmussen Analys

Unga kvinnors förebilder, topp-fem 2019:
1. Therése Lindgren
2. Greta Thunberg
3. Helen Torsgården
4. Bianca Ingrosso
5. Emma Watson

Topplistor över de fem vanligaste svaren bland unga kvinnor och män på frågan ”Vilken känd person (dvs inte en vän eller familjemedlem) skulle du vilja vara lite mer som? Du kan bara välja en.” Det fanns inga förbestämda svarsalternativ utan respondenterna formulerade själva sina svar helt fritt.

https://rasmussenanalys.se/wp-conten...2019_FINAL.pdf
Citat:
Ungdomsfokus är undersökningen som varje år kartlägger 15-29 åringars liv, framtidsdrömmar, drivkrafter, arbetslivsvärderingar och kommunikationsmönster. Undersökningen har genomförts årligen sedan 2015 och årets rapport är den femte i ordningen.

Frågan var "Vilken känd person skulle du vilja vara lite mer som?" och Greta Thunberg kom på andra plats.
2021-09-03, 00:44
  #35165
Moderator
-Info-s avatar
Jag vet inte så mycket om denna undersökning, men Greta Thunberg verkar ha hamnat etta i alla fall:

Citat:
Västerås Tidning 2/2021

Under hösten 2020 har en stor undersökning genomförts där svenska folket fritt har fått ange vem de ser som en kvinnlig förebild i Sverige. Listan är nu klar och den person som har utsetts till Årets Glow och Sveriges främsta förebild 2021 är opinionsbildaren och klimataktivisten Greta Thunberg.

https://www.e-magin.se/paper/38jpzvb...per/38jpzvb5/8
https://www.vasterastidning.se/vaste...RVz7dD@tgQUWg/
2021-09-03, 07:14
  #35166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Valet är nog en bra gissning, men inte att Greta skulle vara ett sänke för De Gröna. Såväl De Gröna som Greta har fått stöd av Europas översvämningar i sommar och det är nog det politiska etablissemanget som vill hålla tyst om Greta.

Det jag skrev var ju att Greta är sparlöst försvunnen, inte att De Gröna var det. De är (tyvärr i mina ögon) still going strong även om de tappat mark nu pa slutet, men det beror pa andra saker. Den här traden handlar inte heller om tysk inrikespolitik.

Som jag ocksa skrev är det inte direkt som att man slipper klimathetsen. Om du bortser fran Bild, Welt och en av mina lokaltidningar sa är det i varenda tidning och nyhetssändning bara översvämningar hit och IPCC dit, och en del har ett sant tonläge att man blir mörkrädd, men ingen Greta... Alls.

Politiskt etablissemang... Finns det nagot mer politiskt etablerat än att skrämmas med klimatet?
Det är väl snarare sa att manga gärna skulle se De Gröna fa mer inflytande och da funkar det inte att skrämma bort de väljare som inte bestämt sig med en obalanserad extremist.
Lite som att SD skulle fronta sina torgmöten med ngn NMR-profil... Pa tjack.
__________________
Senast redigerad av halsoskadlig 2021-09-03 kl. 07:14. Anledning: Stavfel
2021-09-03, 07:22
  #35167
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta Thunberg har gett all världens barn ett ansikte, även barn med FAS, och hon är en förebild för blivande förebilder.
Hon är vuxen så hur kan hon ge barn ett ansikte? Lider du av tvångstankar?
2021-09-03, 08:09
  #35168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Luisa Neubaumer sägs vara rätt aktiv i tyska media!

Luisa Neubauer ja, hon är hyfsat ofta pa ZDF och ARD (typ Tysklands SVT) men du far ju tänka pa att hon har ett helt annat sätt än Greta. Hon är visserligen ganska extrem, men klarar av att halla sig lugn och framförallt att argumentera utanför manus. Man kan ställa henne framför en kamera utan att alla utom de redan frälsta undrar vad det är för vrak.

Du pastar dig veta en massa saker som andra sedan hittat pa nätet (det som kommer upp spontant är det med klistermärket pa cykeln), ingenting av det du sagt som gar att bekräfta är kunskap som inte gar att googla fram. Det mest pinsamma var antagligen när du pastog att hon sagt at dig att inte nämna vilken skola hon gar pa, sedan visade det sig att det fanns i Lärartidningen...
Visst, jag hade inte vetat det, men a andra sidan sitter jag inte varje dag och googlar Greta Thunberg frenetiskt.

Och allt ditt tjat om "kärlek kan se ut pa manga sätt"... Blä.

Du borde försöka skaffa dig vänner i din egen alder som du dessutom faktiskt kan ha kontakt med istället för att sitta och dregla över en tonarstjej som ser ut som ett barn (oavsett vad anledning till det är), det är inte normalt, det maste du ju nagonstans fatta själv.

Jag vet lika lite som ngn annan här, men jag tror att du har träffat henne en eller ett par ganger pa en klimatdemonstartion. Resten har du fantiserat ihop.
2021-09-03, 09:33
  #35169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta Thunberg är inte i samma fokus idag som tidigare, men när hon var som aktivast var hon en stor förebild för svenska ungdomar. Detta enligt undersökningar:

Frågan var "Vilken känd person skulle du vilja vara lite mer som?" och Greta Thunberg kom på andra plats.
Och Bianca Ingrosso kom fyra...

Oroväckande är att 53% av de unga kvinnorna tror att katastrofen är ett faktum år 2050. De har alltså redan gett upp hoppet och tror inte att katastrofen på något vis kan avvärjas. (Motsvarande siffra för unga män är 33%) Är det något som Greta™ bör vara stolt över? (Att hon har lyckats smitta ner så många med sin egen ångest.) Tja, om de redan har gett upp så finns det ju ingen anledning att ändra sina vanor, vilket återspeglas av svaren på den här frågan:

"Vilka av följande prestationer har du mest respekt för?
Välj max 3 svar. Jag har störst respekt för den som lyckas…"

7% valde alternativet "...upprätthålla en ekologiskt hållbar livsstil"

Grattis Greta™, du har lyckats få dem att strunta i att ens försöka "rädda klimatet" eftersom du har övertygat dem om att det är för sent. Kontraproduktivt kan väl jag tycka.
2021-09-03, 14:41
  #35170
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av halsoskadlig
Luisa Neubauer ja, hon är hyfsat ofta pa ZDF och ARD (typ Tysklands SVT) men du far ju tänka pa att hon har ett helt annat sätt än Greta. Hon är visserligen ganska extrem, men klarar av att halla sig lugn och framförallt att argumentera utanför manus. Man kan ställa henne framför en kamera utan att alla utom de redan frälsta undrar vad det är för vrak.

Du pastar dig veta en massa saker som andra sedan hittat pa nätet (det som kommer upp spontant är det med klistermärket pa cykeln), ingenting av det du sagt som gar att bekräfta är kunskap som inte gar att googla fram. Det mest pinsamma var antagligen när du pastog att hon sagt at dig att inte nämna vilken skola hon gar pa, sedan visade det sig att det fanns i Lärartidningen...
Visst, jag hade inte vetat det, men a andra sidan sitter jag inte varje dag och googlar Greta Thunberg frenetiskt.

Och allt ditt tjat om "kärlek kan se ut pa manga sätt"... Blä.

Du borde försöka skaffa dig vänner i din egen alder som du dessutom faktiskt kan ha kontakt med istället för att sitta och dregla över en tonarstjej som ser ut som ett barn (oavsett vad anledning till det är), det är inte normalt, det maste du ju nagonstans fatta själv.

Jag vet lika lite som ngn annan här, men jag tror att du har träffat henne en eller ett par ganger pa en klimatdemonstartion. Resten har du fantiserat ihop.
I ditt inlägg visar du bara, att det är mycket som du inte vet något om!

Greta och jag är båda två självständiga vuxna människor som på egen hand väljer vad vi vill engagera oss i, på vilket sätt och när det passar oss.

Man kan ha en verkligt god kontakt, även om den ena är mycket yngre än den andra.

Både Greta och jag föredrar att vara fördomsfria. Ingen av oss två söker efter att vara "vanlig"!

Vi två gillar dem som är sig själva istället! Dags att gilla olika, som Greta säger ibland!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-09-03 kl. 15:13.
2021-09-03, 15:13
  #35171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
I ditt inlägg visar du bara, att det är mycket som du inte vet något om!

Greta och jag är båda två självständiga vuxna människor som på egen hand väljer vad vi vill engagera oss i, på vilket sätt och när det passar oss.

Man kan ha en verkligt god kontakt, även om den ena är mycket yngre än den andra.

Både Greta och jag föredrar att vara fördomsfria. Ingen av oss två söker efter att vara "vanlig"!

Vi gillar dem som är sig själva istället! Dags att gilla olika, som Greta säger ibland!
Problemet är att du har en förmåga att sväva ut i det blå. Att inte direkt svara på frågor utan fladdrar iväg. Sen känns det som att mycket är drömmar och fantasier.
2021-09-03, 15:15
  #35172
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Problemet är att du har en förmåga att sväva ut i det blå. Att inte direkt svara på frågor utan fladdrar iväg. Sen känns det som att mycket är drömmar och fantasier.
Både Greta och jag föredrar fakta. Sedan får du och andra här tro vad ni vill. Sanningen kommer att segra till slut! Vi två gillar som sagt dem som är sig själva! Greta och jag föredrar att vara original istället för kopior! Sedan har Greta mycket kvar att lära sig, men hon är som hon själv säger mycket ung. Jag kommer att fortsätta att ge Greta råd och stöd, när hon behöver detta!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-09-03 kl. 15:46.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback